Какво спъва навлизането на електромобилите в България
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Какво спъва навлизането на електромобилите в България

Какво спъва навлизането на електромобилите в България

За година броят им се е увеличил с 276

Георги Пауновски
12166 прочитания

© Велко Ангелов


Текстът е част от специалното издание на "Капитал" Капитал Авто.

Електромобилите вече не са екзотика дори в България, но все още продажбите им са символични. Защо това е така опита да определи провела се в София конференция, съпътстваща първото изложение за електрически превозни средства Electro Mobility Expo.

Поглед към статистиката на пътната полиция за регистрираните превозни средства показва, че към 1 септември в България са се движили 554 леки коли на ток. Година по-рано техният брой е бил 276, като в това число влизат и купените употребявани.

Ръстът от близо 100% е впечатляващ, но до голяма степен той се дължи на факта, че вече на пазара има по-голям избор от модели. Освен това само услугата за споделени автомобили Spark купи тази година около 70 електромобила за разширяване на бизнеса си. Коли на ток под наем започна да предлага и една от големите компании за рент-а-кар.

Субсидиите ли са решението

Като основна причина за слабата популярност на електромобилите в България масово се счита фактът, че те са около двойно по-скъпи от кола в същия клас, но с традиционен двигател и липсата на каквито и да било финансови стимули. Подобни стимули имаше или има в почти всички страни от Западна Европа, а в момента такава програма действа дори в Румъния, като покупката на кола на ток се субсидира с до 10 хиляди евро.

Че липсата на стимули не е единствената причина обаче, подсказва фактът, че дори когато държавата дава пари, интересът към електромобилите е слаб. Доказателство е програмата на Националния доверителен екофонд, който до края на август похарчи по-малко от половината средства, предвидени за стимули за покупка на превозни средства на ток от министерства, държавни и общински структури. Общата сума е 2 млн. лева, като помощите започват от 10 хиляди лева за хибриди и стигат 40 хиляди лева за автобуси с електрическо задвижване.

Зарядните станции

Според заместник-председателя на Българската асоциация на електрическите превозни средства Мартин Заимов въпросът не е какво ще е стимулирането, а трябва да се мисли за забрана на тровещите въздуха автомобили. Той посочи и друг проблем - недостатъчния брой зарядни станции.

Към момента в цялата страна те са малко над 100, от които над 30 са в столицата. Мартин Заимов уточни, че в София от години има 60 позиции за изграждането на общински зарядни станции, но на тях не се изгражда нищо. По негови изчисления, за да се задоволят нуждите на столицата, трябва инвестиция от около 200 - 300 хиляди лева - приблизително цената на един автобус.

Направи си сам

По време на конференцията стана ясно каква е и пречката хората да трансформират своите автомобили с традиционен двигател в електромобили, което би струвало около 10 хиляди лева. Оказва се обаче, че подобно "побългарено" превозно средство няма как да получи сертификат, който да позволи регистрация в Пътна полиция, тъй като в страната няма подобна лаборатория.

За главния изпълнителен директор на еMobility International, Eldrive и Spark България Стефан Спасов основната пречка пред налагането на електромобилите в България е липсата на информация сред хората за ползите от електромобилите. Той обобщи, че всеки, който за пръв път се е качил на кола на ток, ползвайки някой от споделените автомобили на Spark, е бил доволен и вдъхновен.

Изданието се разпространява с вестник "Капитал" в периода 12-18 октомври. Пакетна цена 4 лв.

Текстът е част от специалното издание на "Капитал" Капитал Авто.

Електромобилите вече не са екзотика дори в България, но все още продажбите им са символични. Защо това е така опита да определи провела се в София конференция, съпътстваща първото изложение за електрически превозни средства Electro Mobility Expo.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    leo_k avatar :-|
    Лео

    Трябвало да се мисли за забрани или субсидии... Абе, толкова ли ви е капацитетът... Първо, българите живеят основно претъпкани в градовете и няма как да си зареждат колите... то ние паркинги нямаме като хората, какво да говорим за зарядни... второ - у нас батериите се продават с колите, а на други места се дават на лизинг за същите пари... трето - 200-300 хиляди лв. за залядни станции в София са нищо като пари и един нов автобус не струва толкова малко... четвърто - в България има Технотест, който МОЖЕ да сертифицира всяко нещо, което се движи, за да може то впоследствие да се регистрира в КАТ... въобще какви са били тия хора и какво са си говорили...

  • 2
    nage avatar :-|
    nage

    Спарк са споменати като бранд, а другата фирма, която отдава електромобили под наем е просто "голяма компания за рентакар".

    Не че не можем да се сетим коя е, но просто прави кофти впечатление. Все пак последно като проверявах аудиторията на капитал не са глупци, които може да манипулираш

  • 3
    sweeper avatar :-|
    sweeper

    Считам, че основния фактор за нищожното разпространение на електромобили у нас е ниската технологична култура и чувство на екологична отговорност както у отделния българин, така и на всички институционални нива. Често ме питат колко ми струва на 100 километра и разхода от 2лв предизвиква откровена завист. Но като стане дума колко струва колата, най-честата реакция е : "Че аз за тия пари ще си взема нов Mercedes (BMW X5, Audi Q5)" и т.н. Въпрос на ценности явно ...
    Колкото до малката и неравномерно разположена зарядна инфраструктура, това е проблем, който се решава с времето и икономическата оправданост на инвестициите. И по Европа не е лесно да караш електрическа кола. Германия е особен пример - въпреки политиканските приказки за екология и внедряване на ел. колите, е доста трудно да заредиш - изисква се специални карти и регистрации, които не е много ясно как и къде се правят. Факт е, че големите немски производители уж се канят и хвалят какви невероятни елетроколи ще направят някой ден, но резултати за сега няма. И не случайно, мисля ...
    Моят личен избор беше, съобразно с условията за зареждане, експлоатация и поддръжка, да взема т.нар." Електромобил с удължен пробег"- или ER-EV и съм много доволен от него. Както беше казал друг собственик на такава кола: "Чак и жената ме пита - Защо до сега сме карали други коли?!...) :)

  • Vladislav Bonev

    Разбира се че субсидията ще помогне, в момента при най-голямо желание за електромобил трудно ще се оправдае инвестицията в него. Проблемът е в цената, липсата на сервизна база, липсата на сума ти марки и модели, които са достъпни в Европа, както и тоталното нежелание на държавата да направи тази инвестиция интересна. Като зачочнат да спират от движение старите барутници, ще обърнем поглед към екологията. В момента притежанието на електромобил е само за престиж, не е подплатено с реални ползи.

  • 5
    boevbisser avatar :-|
    boevbisser

    Струват скъпо, няма зарядни станции, за да стигнеш лесно до Варна или Гърция примерно, няма достатъчно субсидии....
    Не е необходимо да има 10 причини за липса на популярност - тези двете са напълно достатъчни.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK