Предимствата на електромобилите: Чисти, с ниски експлоатационни разход, паркират безплатно и още нещо
10 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Предимствата на електромобилите: Чисти, с ниски експлоатационни разход, паркират безплатно и още нещо

Предимствата на електромобилите: Чисти, с ниски експлоатационни разход, паркират безплатно и още нещо

Инвестицията се връща и за пет години

Георги Пауновски
9620 прочитания

© Георги Пауновски


Текстът е част от специалното издание на "Капитал" Капитал Авто.

Една от причините за ниската популярност на електромобилите е фактът, че малко се знае за техните предимства. А те не са никак малко. Сред тях най-спорен е на пръв поглед най-очевидният - не замърсяват въздуха. Всъщност колко замърсява тяхната употреба зависи от това по какъв начин е получен токът, който използват. При положение че в България едва 6% от тока идва от възобновяеми енергийни източници, а почти половината - от термичните централи, експлоатацията на кола на ток не е чак толкова чиста. Едно обаче е безспорно - вредните емисии не се изхвърлят там, където въздухът е най-замърсен - в градовете.

Експлоатацията предимно в градска среда прави един друг плюс на електромобилите много важен - те паркират безплатно в платените зони в почти всички градове. Какво означава това в парично изражение е твърде индивидуално, но ако фирма има служебен автомобил на ток, може да си спести между 450 и 650 лева месечно, колкото е служебният абонамент в зелената и синята зона.

Освободени от данък

Притежателите на електромобили са освободени и от данък върху колата, като размерът на икономията зависи от мощността на колата и града, в който е регистриран. За София бонусът варира от под 8 лева за Renault Twizy, през 475 лв. за най-популярния автомобил в Европа - Nissan Leaf, до 1940 лв. за най-мощната версия на Tesla Model S.

От тази година купувачите на нови електромобили ползват още един бонус - не дължат продуктова такса, която е в размер на 194 лева. Т.нар. екотакса обаче се плаща еднократно, така че не е кой знае какво оскъпяващо колата перо.

Символични разходи за обслужване

В сравнение с традиционните автомобили с двигател с вътрешно горене колите на ток имат доста по-просто устройство. В тях липсват скоростна кутия, съединител, стартер, десетките движещи се части по двигателя и т.н. Това е причината традиционното им годишно техническо обслужване да включва само подмяна на филтъра на купето, коментира управителят на дилъра на Renault, Dacia и Nissan "Омникар ауто" Юлиан Ангелов.

Той уточни, че компанията има петгодишен опит в експлоатацията на електромобили, като на Renault Zoe например годишното техническо обслужване излиза 40 лева, колкото е цената на филтъра. За сравнение - годишното обслужване на едно бензиново Renault Clio, което има сходни размери, е 135 или 222 лева, в зависимост от изминатите километри.

В допълнение изминаването на 100 километра с електромобил излиза между под два лева и малко над 4 лева, в зависимост от консумацията на енергия и дали се зарежда на дневна или нощна тарифа. Има дори възможност горивото да е без пари, ако се зарежда на станциите, разположени на паркингите на няколко големи търговски вериги.

Колко време е нужно, за да се изплатят

Дори при изминаване на под 100 километра на ден след пет години експлоатация електрическият автомобил се изплаща и започва да носи печалба в сравнение с идентичен дизелов модел, уточнява Юлиан Ангелов. Той допълва, че това е факт, като се калкулира и бонусът безплатно паркиране.

Главният изпълнителен директор на eMobiliti International, Еldrive и Spark България Стефан Спасов, които се занимават с различни варианти за отдаване на електромобили за ползване, уточни, че дори когато е взета на оперативен лизинг, една кола на ток е по-изгодна за експлоатация при изминаване на над 50 километра на ден.

Изданието се разпространява с вестник "Капитал" в периода 12-18 октомври. Пакетна цена 4 лв.

2 коментара
  • 1
    petkata1 avatar :-|
    petkata1

    "Една от причините за ниската популярност на електромобилите е фактът, че малко се знае за техните предимства. " - всички знаят за предимствата на електромобилите от много години. А ниската им популярност основно се дължи на безсрамно и необосновано високата им цена и нежеланието на автопроизводителите да произвеждат масово електромобили заради политически и икономически причини. Ако тези автомобили са на прилична цена за масовия потребител, за около 15 години ще се решат много екологични проблеми на доста градове.

  • 2
    pi4ematerino avatar :-|
    На Баба Фърчилото

    уффф пауне... я у лево!
    кво стана там с онова дело. нали беше "'блъснат, убит .....'"
    платен списвач. и заз да ти дадат, пак ще пишеш колко е велик. дразнят ме тролове като теб.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK