С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 20 окт 2018, 11:26, 7412 прочитания

Предимствата на електромобилите: Чисти, с ниски експлоатационни разход, паркират безплатно и още нещо

Инвестицията се връща и за пет години

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Текстът е част от специалното издание на "Капитал" Капитал Авто.

Една от причините за ниската популярност на електромобилите е фактът, че малко се знае за техните предимства. А те не са никак малко. Сред тях най-спорен е на пръв поглед най-очевидният - не замърсяват въздуха. Всъщност колко замърсява тяхната употреба зависи от това по какъв начин е получен токът, който използват. При положение че в България едва 6% от тока идва от възобновяеми енергийни източници, а почти половината - от термичните централи, експлоатацията на кола на ток не е чак толкова чиста. Едно обаче е безспорно - вредните емисии не се изхвърлят там, където въздухът е най-замърсен - в градовете.


Експлоатацията предимно в градска среда прави един друг плюс на електромобилите много важен - те паркират безплатно в платените зони в почти всички градове. Какво означава това в парично изражение е твърде индивидуално, но ако фирма има служебен автомобил на ток, може да си спести между 450 и 650 лева месечно, колкото е служебният абонамент в зелената и синята зона.

Освободени от данък

Притежателите на електромобили са освободени и от данък върху колата, като размерът на икономията зависи от мощността на колата и града, в който е регистриран. За София бонусът варира от под 8 лева за Renault Twizy, през 475 лв. за най-популярния автомобил в Европа - Nissan Leaf, до 1940 лв. за най-мощната версия на Tesla Model S.



От тази година купувачите на нови електромобили ползват още един бонус - не дължат продуктова такса, която е в размер на 194 лева. Т.нар. екотакса обаче се плаща еднократно, така че не е кой знае какво оскъпяващо колата перо.

Символични разходи за обслужване

В сравнение с традиционните автомобили с двигател с вътрешно горене колите на ток имат доста по-просто устройство. В тях липсват скоростна кутия, съединител, стартер, десетките движещи се части по двигателя и т.н. Това е причината традиционното им годишно техническо обслужване да включва само подмяна на филтъра на купето, коментира управителят на дилъра на Renault, Dacia и Nissan "Омникар ауто" Юлиан Ангелов.

Той уточни, че компанията има петгодишен опит в експлоатацията на електромобили, като на Renault Zoe например годишното техническо обслужване излиза 40 лева, колкото е цената на филтъра. За сравнение - годишното обслужване на едно бензиново Renault Clio, което има сходни размери, е 135 или 222 лева, в зависимост от изминатите километри.

В допълнение изминаването на 100 километра с електромобил излиза между под два лева и малко над 4 лева, в зависимост от консумацията на енергия и дали се зарежда на дневна или нощна тарифа. Има дори възможност горивото да е без пари, ако се зарежда на станциите, разположени на паркингите на няколко големи търговски вериги.

Колко време е нужно, за да се изплатят

Дори при изминаване на под 100 километра на ден след пет години експлоатация електрическият автомобил се изплаща и започва да носи печалба в сравнение с идентичен дизелов модел, уточнява Юлиан Ангелов. Той допълва, че това е факт, като се калкулира и бонусът безплатно паркиране.

Главният изпълнителен директор на eMobiliti International, Еldrive и Spark България Стефан Спасов, които се занимават с различни варианти за отдаване на електромобили за ползване, уточни, че дори когато е взета на оперативен лизинг, една кола на ток е по-изгодна за експлоатация при изминаване на над 50 километра на ден.
Изданието се разпространява с вестник "Капитал" в периода 12-18 октомври. Пакетна цена 4 лв.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Какво спъва навлизането на електромобилите в България 5 Какво спъва навлизането на електромобилите в България

За година броят им се е увеличил с 276

18 окт 2018, 9478 прочитания

Автосалон Париж 2018: Салонът на отсъстващите Автосалон Париж 2018: Салонът на отсъстващите

Изложението във френската столица ще се запомни и с пускането на електромобили от знакови марки

17 окт 2018, 5579 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал Авто" Затваряне
Как да купим употребяван автомобил

Избирайте коли с проверка и гаранция, а не напудрени, но без история

Лаборатория на края на света

Българската база на Антарктида ще има нова сграда

Как Су-25 полетя към Беларус "през задния вход"

Ремонтът на щурмовите самолети продължава след сложен парламентарен лупинг

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Кино: "Имало едно време в... Холивуд"

Тарантино с филмово густо за носталгията и нихилизма

БАЗА данни

Какво показва годишната изложба в СГХГ на номинираните за наградата за съвременно изкуство БАЗА