С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
2 20 окт 2018, 11:26, 7628 прочитания

Предимствата на електромобилите: Чисти, с ниски експлоатационни разход, паркират безплатно и още нещо

Инвестицията се връща и за пет години

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Текстът е част от специалното издание на "Капитал" Капитал Авто.

Една от причините за ниската популярност на електромобилите е фактът, че малко се знае за техните предимства. А те не са никак малко. Сред тях най-спорен е на пръв поглед най-очевидният - не замърсяват въздуха. Всъщност колко замърсява тяхната употреба зависи от това по какъв начин е получен токът, който използват. При положение че в България едва 6% от тока идва от възобновяеми енергийни източници, а почти половината - от термичните централи, експлоатацията на кола на ток не е чак толкова чиста. Едно обаче е безспорно - вредните емисии не се изхвърлят там, където въздухът е най-замърсен - в градовете.


Експлоатацията предимно в градска среда прави един друг плюс на електромобилите много важен - те паркират безплатно в платените зони в почти всички градове. Какво означава това в парично изражение е твърде индивидуално, но ако фирма има служебен автомобил на ток, може да си спести между 450 и 650 лева месечно, колкото е служебният абонамент в зелената и синята зона.

Освободени от данък

Притежателите на електромобили са освободени и от данък върху колата, като размерът на икономията зависи от мощността на колата и града, в който е регистриран. За София бонусът варира от под 8 лева за Renault Twizy, през 475 лв. за най-популярния автомобил в Европа - Nissan Leaf, до 1940 лв. за най-мощната версия на Tesla Model S.



От тази година купувачите на нови електромобили ползват още един бонус - не дължат продуктова такса, която е в размер на 194 лева. Т.нар. екотакса обаче се плаща еднократно, така че не е кой знае какво оскъпяващо колата перо.

Символични разходи за обслужване

В сравнение с традиционните автомобили с двигател с вътрешно горене колите на ток имат доста по-просто устройство. В тях липсват скоростна кутия, съединител, стартер, десетките движещи се части по двигателя и т.н. Това е причината традиционното им годишно техническо обслужване да включва само подмяна на филтъра на купето, коментира управителят на дилъра на Renault, Dacia и Nissan "Омникар ауто" Юлиан Ангелов.

Той уточни, че компанията има петгодишен опит в експлоатацията на електромобили, като на Renault Zoe например годишното техническо обслужване излиза 40 лева, колкото е цената на филтъра. За сравнение - годишното обслужване на едно бензиново Renault Clio, което има сходни размери, е 135 или 222 лева, в зависимост от изминатите километри.

В допълнение изминаването на 100 километра с електромобил излиза между под два лева и малко над 4 лева, в зависимост от консумацията на енергия и дали се зарежда на дневна или нощна тарифа. Има дори възможност горивото да е без пари, ако се зарежда на станциите, разположени на паркингите на няколко големи търговски вериги.

Колко време е нужно, за да се изплатят

Дори при изминаване на под 100 километра на ден след пет години експлоатация електрическият автомобил се изплаща и започва да носи печалба в сравнение с идентичен дизелов модел, уточнява Юлиан Ангелов. Той допълва, че това е факт, като се калкулира и бонусът безплатно паркиране.

Главният изпълнителен директор на eMobiliti International, Еldrive и Spark България Стефан Спасов, които се занимават с различни варианти за отдаване на електромобили за ползване, уточни, че дори когато е взета на оперативен лизинг, една кола на ток е по-изгодна за експлоатация при изминаване на над 50 километра на ден.
Изданието се разпространява с вестник "Капитал" в периода 12-18 октомври. Пакетна цена 4 лв.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Универсална алтернатива на лимузина Универсална алтернатива на лимузина

Mercedes GLE има същото ниво на комфорт и пътно поведение плюс проходимост

14 окт 2019, 1 прочитания

Накъде да тръгна? 2 Накъде да тръгна?

Преди да потеглиш на път, винаги е добре да знаеш какъв е трафикът по избрания маршрут

13 окт 2019, 1086 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал Авто" Затваряне
Как да купим употребяван автомобил

Избирайте коли с проверка и гаранция, а не напудрени, но без история

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов