Текстът е част от специалното издание на "Капитал" Капитал Авто.
Отминалото лято беше наистина много "горещо". В рамките на месец и половина имах щастието да тествам трите най-нови "горещи" хечбека (hot hatches), появили се на пазара през тази година. Не отричам, че Peugeot 308 GTi и Renault Megane R.S. много ми харесаха, но една кола успя да ги засенчи – новата Honda Civic Type R.
След като през миналата година японският хечбек постигна най-доброто време - 7 минути и 43.8 секунди на "Северната дъга" на пистата "Нюрбургринг", той заслужено беше обявен за най-бързия сериен модел с предно предаване на планетата. Горещият японски хечбек вече се предлага и у нас. Убедих се, че са достатъчни двайсетина километра, за да поискате да притежавате тази кола, защото Honda Civic Type R издига шофирането в култ и води до пристрастяване. В същото време хечбекът може да изпълнява функциите на семеен автомобил в ежедневието, а когато имате малко свободно време, хващате някой планински път и се разтоварвате.
Атмосфера като в състезателен автомобил
Трябват ми няколко секунди да се настаня удобно зад волана на Honda Civic Type R. Радва ме това, което виждам вътре. Съчетанието от алкантара в червен и черен цвят, детайлите от карбон, педалите с алуминиеви пластини, малкият спортен волан с три спици и алуминиевата топка на скоростния лост веднага ме пренасят в състезателен автомобил. Има и табелка със серийния номер.
Типични за състезателна кола са светлинният индикатор за смяна на предавките, показателите за налягането в турбокомпресора, страничното ускорение и времето за обиколка на писта. Спортните предни седалки с интегрирани подглавници и акценти с червен велур имат големи странични опори, но въпреки това са доста удобни. Позицията на седене е ниска, но има добра видимост напред. Единствено разочарова електронната ръчна спирачка с бутон и с автоматично задържане, което ще ми попречи да дърпам ръчката в завой.
Уникален бензинов турбомотор тегли без прекъсване
Под предния капак на Honda Civic Type R е поставен 2-литров 4-цилиндров бензинов двигател с турбокомпресор с мощност 320 к.с. при 6500 об./мин. Агрегатът е съчетан с 6-степенна механична скоростна кутия, която радва с прецизната си точност при превключване, а ходът на лоста е много къс - само 4 см.
Внушителният максимален въртящ момент от 400 Нм е на разположение от 2500 до 4500 об./мин. Благодарение на това всеки път, когато натисна газта, горещият хечбек се втурва яростно напред. Двигателят е уникален, защото благодарение на системата за променливи фази на газоразпределението VTEC на Honda има прилична тяга още с потеглянето, а когато се намеси и турбокомпресорът, с лекота се развърта до 7000 об./мин.
Ускорението от 0 до 100 км/ч става за феноменалните 5.7 секунди, а на някоя писта ми се иска да изпробвам и максималната скорост от 272 км/ч. Консумацията на бензин в града е около 10 л/100 км, а при динамично шофиране стига до 15 л/100 км.
Състезателният характер се разкрива в режим +R
Пониженият център на тежестта и намаленото тегло превръщат Honda Civic Type R в еталон за управление и стабилност. Окачването на хечбека е подобрило пътното поведение в завоите и е допринесло до намаляване на страничните наклонявания до минимум. С недозавиването се справят успешно диференциалът с повишено триене и новата система за векторно разпределение на тягата.
На суха настилка Civic Type R има отлично сцепление, а траекторията в завоя се регулира само с игра с педала на газта. Управлението с електрически сервоусилвател на волана е прецизно и остро при високи скорости. Най-голямо удоволствие доставя шофирането в режим +R, когато воланът става максимално директен и остър, педалът на газта е най-отзивчив, а електронната стабилизираща система VSA се намесва възможно най-късно.
Един такъв спортен автомобил трябва да може и да спира така, както ускорява, и го прави безкомпромисно благодарение на спирачната система с дискове Brembo с диаметър 350 мм. Въпреки че окачването е по-меко от това на предходното поколение, все още е твърдо и неравностите се усещат, което не е особено приятно на дълъг път.
Honda Civic Type R GT
Двигател - 4-цилиндров бензинов с турбокомпресор
Текстът е част от специалното издание на "Капитал" Капитал Авто.
Отминалото лято беше наистина много "горещо". В рамките на месец и половина имах щастието да тествам трите най-нови "горещи" хечбека (hot hatches), появили се на пазара през тази година. Не отричам, че Peugeot 308 GTi и Renault Megane R.S. много ми харесаха, но една кола успя да ги засенчи – новата Honda Civic Type R.
0 коментара