Павел Лефтеров: Имах успехи във всички шампионати, догодина се стремя към GT3
Българският автомобилен пилот в интервю за "Капитал"


Петър Петров

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
Текстът е част от специалното издание на "Капитал" Капитал Авто.
През тази година българският пилот Павел Лефтеров взе участие в най-бързия едномарков шампионат – Lamborghini Super Trofeo, по покана на германския отбор Leipert Motorsport. Състезанието се проведе на пистата "Дубай", а българинът сподели седалката с миналогодишния си съотборник Джон-Луис Джаспър в клас PRO-AM.
Павел Лефтеров не беше управлявал подобен автомобил до момента, което усложни задачата му. Въпреки това той успя да запише две трети места още в дебютния си старт. Тази година родният пилот участва в Европейските серии GT4, като подписа първия професионален договор в кариерата си, както и в 24-те часа на Портимао. За представянето през сезона си и бъдещите си планове Павел Лефтеров говори пред "Капитал Авто".
Тази година участвахте в три различни състезателни категории - Европейските серии GT4, Lamborghini Super Trofeo и ендуранс - 24-те часа на Портимао. В коя от тях се представихте най-добре и къде смятате, че можеше да постигнете повече?
- За късмет имахме успехи и в трите шампионата. Имам доста опит в европейските GT4 серии, тъй като това е трети сезон за мен. Новото предизвикателство, пред което се изправих този сезон, беше участието ми в европейските серии на Lamborghini Super Trofeo. Получих възможността да се включа в този шампионат буквално в последния момент, като поканата дойде от миналогодишния ми съотборник Джон-Луис Джаспър и немския отбор Leipert Motorsport. Успяхме да се качим на подиума още в първото състезание, което направихме заедно в Дубай през февруари. То беше част от Middle East сериите на Lamborghini, които се провеждат обикновено в началото на годината поради атмосферните условия.
В програмата ми не беше включено да участвам в европейските серии, но след втория кръг от сезона се наложи да заместя един от пилотите на Leipert Motorsport, като по този начин получих възможност да взема участие в още 5 състезания.
Можете ли да сравните отделните категории и да отбележите най-съществените разлики по отношение на шампионатите и колите?
- GT4 и Lamborghini Super Trofeo са европейски шампионати със сходен характер. В тях двама пилоти споделят волана по време на 2 едночасови надпревари през всеки състезателен уикенд. Основната разлика е в автомобилите, които вземат участие.
В GT4 европейските серии участват повече от 13 автомобилни производителя, като представянето на моделите, с които участват, се контролира чрез т.нар. изравняване на представянето (Balance of performance). Чрез него организаторът изравнява силите и възможностите на различните автомобили, като по този начин осигурява честна борба между пилотите и производителите и висока конкуренция.
Lamborghini Super Trofeo е едномарков шампионат и това само по себе си улеснява работата на организатора. Тук всички млади пилоти се борят да впечатлят производителя с добро темпо, личностни качества и талант, за да получат един ден шанса да работят директно с Lamborghini. В 24-те часови състезания на Creventic взимат участие различни марки и категории автомобили, като идеята всеки екип да се бори в класа, във който участва. Стратегията, постоянството и екипната работа са ключът за успеха в подобно състезание. Всичко може да се обърка в последната минута и твоето представяне е винаги тясно обвързано с работата на всички в екипа и темпото на съотборниците ти.
Кое беше най-силното ви състезание за сезона?
- Определено 24-часовото състезание в Португалия на Портимао, където заедно с моите съотборници от Leipert Motorsport успяхме да се преборим за второто място в клас SPX.
Как оценявате представянето на съотборниците си - Мигел Кристовао в GT4 и Джон-Луис Джаспър в Lamborghini Super Trofeo? Бяха ли близо до вашето ниво?
- За първа година споделям волана с португалеца Мигел Кристовао. Той има 25-годишен опит в моторспорта, но това беше първият му сезон в европейски шампионат. Като цяло темпото, което показваше по време на състезателните уикенди, беше доста добро, но сблъсъкът с подобна конкуренция го държеше в напрежение и го провокираше да допуска много грешки. В повечето състезания имахме възможност да се борим за подиума, но точно тези грешки ни костваха много загубени точки, а с тях и победата.
Скоростта на съотборника ми Джон-Луис Джаспър също беше добра, но липсата му на постоянство попречи на екипа да се бори за генералното класиране в шампионата на Lamborghini. Тъй като се включих в доста напреднал ход от началото на сезона, нямах шанс да се боря за класиране, затова фокусът ми беше върху доброто представяне във всяко състезание.
До момента успяхме да се качим 5 пъти на подиума от 4 състезателни уикенда. Пред нас е останал само финалният кръг от Европейските серии, като в същия уикенд ще вземем участие и във финалите на световното на Lamborghini Super Trofeo.
Има ли вероятност да бъдете част от българския отбор на Росен Даскалов, който планира участие в 24-те часа на Льо Ман догодина? Водили ли сте преговори?
- Все още не съм водил разговори с г-н Даскалов, но с удоволствие бих се включил в подобен проект, стига да получа покана. Да взема участие в 24-те часа на Льо Ман е моята детска мечта, точно това е и причината да се концентрирам предимно в състезанията по издръжливост и да трупам опит в сходни формати.
Какви са плановете ви за следващата година?
- За догодина все още всичко е отворено. Надявам се да получа шанса отново да участвам в няколко различни шампионата, като целта е единият от тях да бъде GT3. Всичко зависи от изключително много фактори и все още не мога да дам по-детайлна информация.
Интервюто взе Петър Петров
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.