С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
11 окт 2019, 15:00, 1566 прочитания

Пазарно ускорение

Над 24 хил. нови автомобила са продадени в България за периода януари - август, което е близо 3% ръст спрямо година по-рано

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Продажбите на нови автомобили в ЕС вървят надолу почти през цялата година, докато в България се забелязва ръст, макар и по-нисък от миналогодишния, показват данните на Асоциацията на производителите на автомобили в Европа (АСЕА). От началото на годината до август общото търсенето е намаляло с 3.2% до малко над 10.5 милиона бройки.

Първоначално очакванията на АСЕА за тази година бяха за минимален ръст, но след първото полугодие производителите на автомобили в Европа коригираха прогнозата си за развитието на пазара тази година. Така актуалните очаквания са търсенето на нови автомобили да спадне с 1%.

При това положение в страните от ЕС ще се продадат около 15 милиона нови автомобила. Корекцията не е неочаквана, при положение че от септември 2018 г. до април включително продажбите бяха по-ниски от съответните месеци на предходните години. Чак през май търсенето се повиши със скромните 0.1%, а през юли мръдна още веднъж нагоре с 1.4%.


Промяната на пазара се обяснява с неразбориите около Брекзит и променените макроикономически условия. Припомня се, че Европейската комисия вече коригира прогнозата си за ръста на брутния вътрешен продукт на страните от ЕС до 1.5%.

От 2015 г. продажбите на нови автомобили в страните от ЕС растат постоянно, но темпът се забавя. Докато през 2015 г. търсенето нарасна с 9.3%, през 2016 г. скочи с 6.8%, през 2017 г. се вдигна с 3.4%, а през миналата беше едва с 0.1%.

На този фон България е сред деветте страни - членки на ЕС, в които търсенето все още е по-високо от съответния период на миналата година. За първите осем месеца (това бяха актуалните данни към момента на приключването на каталога - бел. авт.) у нас бяха купени 24 372 нови леки автомобила, което с 2.9% повече от януари - август 2018 г. Данните за България обаче винаги трябва да се гледат с едно наум, от една страна, заради реекспорта, а, от друга, заради регистрацията като лекотоварни на по същество леки коли.



В същото време статистиката за новите регистрации на пътната полиция сочат, че за първите осем месеца на годината са регистрирани 139 309 употребявани коли. Добрата новина е, че съотношение нови/употребявани коли спада от 1 към 8 в предходните години до почти 1 към 5, но неприятният факт е, че над 111 хиляди от общо регистрираните в България леки автомобили са на възраст над 10 години.

Дизелите - недолюбвани като нови и търсени на вторичния пазар

Сред интересните тенденции на целия пазар в ЕС и в частност на българския е спадащият интерес към моделите за дизелови двигатели за сметка на тези с бензинови и електрически. Според данните на АСЕА през първото полугодие (от когато са последните данни - бел. авт.) търсенето на нови дизелови автомобили в евросъюза намалява със 17.2% през първото полугодие, като за България сривът е 22.3%. Така делът на продадени бензинови коли за второто тримесечие вече е почти 60%.

Тази тенденция е трайна и се дължи на планираното въвеждане на рестрикции за влизане в определени зони на дизелови коли и намеренията забраните да обхващат все по-големи части от населените зони. Друга причина са все още неотшумелите скандали около манипулираните данни за разхода на гориво на тези автомобили.

В България в периода април - юни са продадени с 26% по-малко автомобили с дизелови двигатели, като те вече са 3992 срещу 5546 за същия период на 2018 г. За полугодието търсенето на дизели е 22.3 на сто по-ниско, като са купени 7928 модела с такива двигатели.

В същото време данните на пътната полиция за целия автопарк показват, че за периода януари - юни делът на леките автомобили с дизелови двигатели в България плавно се увеличава. Само за шест месеца разликата между колите на двата основни вида горива е намаляла с 49 184 бройки.

Така към 1 юли на бензин са 1 316 424 леки коли (-23 395), а на дизел 1 243 965 (+25 754). Следват тези с различни варианти на газификация - пропан-бутан и метан, които са почти 200 хиляди. Към 1 юли в България има регистрирани почти 3.69 млн. моторни превозни средства, а над 1.5 милиона от тях са на възраст над 20 години. Леките коли са общо 2.78 млн. бройки.

Засилен интерес към моделите на ток

В същото време продажбите на нови бензинови автомобили за полугодието не скачат с темпове, с които се срива търсенето на дизели. За страните от ЕС ръстът е 2.5%, а за България е 11.5%.

Забелязва се сериозен ръст в търсенето на електромобили. За евросъюза той е над 90%, формиран от 125 344 продажби. За България за същия период е 120.3%, като идва от 141 сделки. Основна заслуга за увеличаване на електрическия автопарк има услугата за споделени автомобили в София Spark, която постоянно разширява гамата си от коли на ток.

Нагоре вървят и продажбите на плъгин хибриди - с 6.9% за ЕС и 73.3 на сто в България за полугодието, както и на класическите хибриди - 39.8% за Европа и 26% в нашата страна.

Индустрия в период на трансформация

Това, което може да се каже в момента за автомобилната индустрия, е, че се намира в период на трансформация. Председателят на управителния съвет на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП) Александър Миланов посочва, че това важи както за утвърждаването на нови сегменти, така и за налагането на нови двигателни концепции. Като друг важен момент той посочва и интегрирането на нови функции за автономно движение и свързаност в автомобилите.

Миланов обаче отбелязва, че в България търсенето на електрически и хибридни автомобили остава значително под нивата от страните в Западна и Северна Европа.

Генералният мениджър на Renault и Dacia за България Емил Гърнев вижда и един по-голям проблем. "За съжаление в България продължават да липсват инициативи за стимулиране на продажбите на нови автомобили. Можем да заимстваме добри практики от другите европейски държави. В съседна Румъния например има по две кампании годишно с паричен бонус при покупка на нов автомобил", посочва той.

Изпълнителният директор "Търговска дейност" на "София Франс ауто" (вносител на Peugeot) Надя Божкова допълва картината с думите: "Въпреки ръста спрямо миналогодишните продажби, броят на регистрираните нови автомобили на глава от населението в България е сред най-ниските в Европа. Съотношението нови/употребявани автомобили ни отрежда последните места в класациите."

Капитал АвтоСалон

Текстът е част от специалното издание "Капитал АвтоСалон", посветено на "Автомобилен салон София 2019". Изданието е част от абонаментите планове Капитал и Капитал PRO, но може да бъде закупено и самостоятелно от бутона долу.

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Универсална алтернатива на лимузина Универсална алтернатива на лимузина

Mercedes GLE има същото ниво на комфорт и пътно поведение плюс проходимост

14 окт 2019, 1 прочитания

Накъде да тръгна? 2 Накъде да тръгна?

Преди да потеглиш на път, винаги е добре да знаеш какъв е трафикът по избрания маршрут

13 окт 2019, 1091 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал Авто" Затваряне
Оригиналните аксесоари от Mercedes предоставят богати възможности за персонализиране

"Силвър Стар" предлага цялостни решения за мобилността

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма