Автомобилни тенденции 2020: Всичко ток
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Автомобилни тенденции 2020: Всичко ток

Reuters

Автомобилни тенденции 2020: Всичко ток

Засилената автономност на автомобилите и пълната свързаност са другите актуални трендове

Георги Пауновски
1650 прочитания

Reuters

© Reuters


Автосалонът в Женева в началото на март трябваше да представи новите тенденции в индустрията, но падна в жертва на коронавируса и така и не се проведе. Това, разбира се, не отложи плановете на компаниите да лансират новите си модели.

В резултат изложението в Женева стана първото своеобразно виртуално подобно събитие, като нищо чудно това да се окаже бъдещето на автосалоните. Както е известно, от няколко години има отлив на изложители от традиционните автоизложения, като обяснението са високите разходи и ниската възвръщаемост на инвестициите. В резултат салонът във Франкфурт остана в миналото, като вече се търси ново място за неговото провеждане. Печеливши промени в организацията търсят и други изложения.

В Женева също беше ясно, че ще липсват знакови марки, като площи не ангажираха Cadillac, Citroen, Ford, Jaguar, Lamborghini, Land Rover, MINI, Mitsubishi, Nissan, Peugeot, Opel, Subaru, Tesla и Volvo. При отмяната на изложението присъстващите компании избраха нова сцена за премиерите си - YouTube.

Началото на on-line салона в Женева беше дадено на 2 март с излъчване на живо на избора на автомобила на годината за Европа (подробности виж тук). На 3 и 4 март - първоначално предвидени като дни за пресата на изложението, онлайн излъчвания представиха новостите от марки като Mercedes, BMW, Audi, Porsche, Volkswagen, Honda, SEAT и други.

Серийните и концептуалните модели демонстрираха и основните тенденции, които ще бележат развитието на автомобилната индустрия в следващите години - намаляване на разхода на гориво, все по-широко навлизане на електромобилите, проправяне на пътя на автономните коли и все по-голямата синхронизация между автомобил и смартфон.

Очакванията за 2020 година бяха да е поредната със сериозен ръст на навлизането на електрифицираните коли. Основания за това имаше, след като през миналата година в цял свят бяха купени общо 2.1 млн. плъгин и електрически автомобили, което беше ръст от 9% спрямо 2018 г. И то на фона на общ спад в продажбите.

Агенция Bloomberg прогнозира, че тази година ще има още 14% ръст, за да стигнат продажбите на подобни модели до 2.4 млн. бройки. Пандемията от новия коронавирус и задаващата се заради него икономическа рецесия нищо чудно да объркат тези планове.

Така или иначе обаче животът продължава и плановете на производителите да лансират нови модели на ток за момента не изглежда да бъдат преразгледани. Така до края на годината за европейците изборът ще се свежда до цели 175 различни модела.

В полза на налагането на хибридите и електромобилите работят и задължителните от следващата година драстично по-ниски средни нива на емисии от въглероден диоксид за гамата на всеки производител. За масовите марки става дума за 95 грама на километър при 120 сега, а за всяко превишение ще се дължат сериозни глоби.

Новите серийни електромобили

Добрата новина за почитателите на електромобилите е, че три години след като обяви плановете си да пусне най-практичния и евтин модел на ток, румънската марка Dacia вече е на крачка от това. Какво могат да очакват потребителите демонстрира концептуалната Dacia Spring. Говорим за модел, по-малък от Sandero, който е 4.07 м дълъг, с пет врати, четири места и пробег минимум 200 километра. Като плюсове на електромобила, който се чака догодина, се посочват здравината, лесното зареждане и ниските експлоатационни разходи.

И докато за първия електромобил на Dacia трябва да почакаме, първото предложение на ток от Fiat е вече факт. Очаквано, то е на базата на легендата 500. Третото поколение на мъника с ретро излъчване е леко пораснало (с 6 см по-дълго и по-широко), на първо време ще се предлага само като кабриолет и ще осигурява изминаването на до 320 км с един заряд.

Сред екстрите е приложение за смартфон, което позволява управляване на редица функции от дистанция, включително проследяване на местоположението и подаване на сигнал за кражба. Цената на малкото електрическо бижу към момента е почти 38 хил. евро, но за специална версия с много екстри и кабрио, както стана дума.

Търсещите модел на ток с гени на кросоувър от тази година ще имат още един потенциален избор. Volkswagen разкри ID.4, за който за момента се знае, че ще може да е с предно предаване и задвижване 4Х4 и ще изминава до 500 километра с един заряд.

Българската следа

Един от моделите на SIN Cars
Източник: Sin Cars

На изложението в Женева свой щанд трябваше да има и компанията SIN Cars, която има планове да произвежда електромобили в Русе. Тя беше приготвила да покаже електрическа рикша, микробус на ток, автомобил за куриерски доставки и транспорт в големите градски центрове, също на електричество, както и суперспортен автомобил с бензинов двигател.

Триколката, предвидена да вози туристи, е разработена по поръчка на френската компания Mondial Tuk Tuk и ще бъде ексклузивно произвеждана за нея. Електрическият микробус L City Sun с 8+1 места има хомологация М1, може да се движи по публичните пътищата и е разработен предимно за превозване на туристи от и до хотели, разглеждане на градски забележителности или просто за разходка. L CITY Utility 2020 в категория М1 е електромобил за превоз на пътници и товари, чиято основна функция е да зарежда и обслужва магазини, заведения и институции, които се намират в центровете на големите градове. Различните модификации варират от малки камиони за доставка до леки автомобили, а изцяло електрическият пробег е до 400 км.

Суперавтомобилът SIN R1 650 e нова ексклузивна разработка. Той е сглобен в Италия. Суперколата развива над 300 км/ч и ускорява до 100 км/ч за по-малко от 4 секунди.

Масова електрификация

Като цяло дебютиралите тази пролет модели ще се запомнят с това, че под една или друга форма в тях присъстват допълнителни електромотори. Подходите са различни - от прибавянето му с цел спорадична помощ на традиционния мотор (меки и традиционно хибриди), през възможността да се използва за изминаване на типичния дневен градски пробег (плъгин хибриди) до изцяло електрическо задвижване (електромобили).

За пръв път с хибридна система ще е новото поколение на KIA Sorento. Тя включва 1.6-литров бензинов турбомотор и електродвигател, като общата системна мощност е 230 к.с., а въртящият момент стига 350 Нм.

Четвърто поколение на KIA Sorento ще е най-високотехнологичният автомобил на корейската марка, като ще може да се паркира и отпаркира от дистанция. Освен това моделът Sorento получава възможност за автономно шофиране от второ ниво, като за кратки периоди може да се придвижва самостоятелно с до 180 км/ч.

След като през миналата година пусна първия си плъгин хибрид на базата на Superb, Skoda вкара електромотори и в гамата на Octavia. Зареждащите се от контакта версии на автомобила ще предлагат между 204 и 245 конски сили (за версията vRS), като ще изминават само на ток до 60 километра. Octavia ще има и два варианта мек хибрид - със 110 и 150 коня.

CUPRA Formentor
Източник: SEAT

Плъгин и мек хибрид предлага и новото поколение на SЕAT Leon, в което компанията инвестира повече от 1.1 милиарда евро. Мощностите на моторите и задвижващите системи варират между 110 и 204 конски сили. Електрифицираните модели на включват още плъгин хибридната версия на Tarraco, както и електрическите Mii electric и el-Born. Първи хибрид пуска и спортната марка на SEAT - CUPRA. Моделът Formentor ще е плъгин хибрид.

BMW Concept i4
Източник: BMW

Три зареждащи се от контакта хибриди представи BMW. Това са новото BMW 330e туринг, BMW 330e xDrive туринг и BMW 330e xDrive седан, които имат среден разход на гориво между 1.7 и 2.0 л/100 км. От BMW Group отчитат, че през 2019 година са продадени общо 145 815 електрически и Plug-in хибридни автомобили от марките BMW и MINI. Плановете на компанията са през 2021 година 25% от продадените в Европа автомобили да бъдат електрифицирани, а до 2030 година такива да са половината купени коли.

Сериозна електрификация се готви и при Renault. Компанията обяви, че ще пусне нови хибридни и плъгин хибридни модели, както и нов електромобил. Хибридни версии от тази година ще имат моделите Clio, Captur и Megane Grandtour. Новият електромобил ще е на базата на Twingo, като с него електрифицираната гама на Renault ще включва вече осем представителя.

Новата Е-класа е звездата при Mercedes
Източник: Mercedes

Обновеният Mercedes E-Class например се предлага със седем варианта за хибридно задвижване. В тях електрическият помощник е във вид на интегриран стартер-генератор (ISG) от второ поколение, произвеждащ допълнително до 20 к.с. мощност и 180 Нм въртящ момент. Той се комбинира с четири- и шестцилиндрови бензинови двигатели, 48-волтова електрическа инсталация и води до сериозно понижаване на разхода на гориво.

За пръв път 48-волтова мека хибридна система влиза и в гамата на третото поколение на Hyundai i20. Тя е опция за версиите на i20 със 100 к.с. или стандартно за автомобилите със 120 к.с. Хибридната система допринася за 3-4% намаляване на разхода на гориво и емисиите на въглероден диоксид.

Поглед в бъдещето

Изключителен интерес предизвикаха и концептуалните автомобили, които трябваше да дебютират в Женева, но имаха своите дигитални премиери. Общото между тях е, че са електрически и на практика самостоятелни, що се отнася до придвижването им. За момента реализация в обозримо бъдеще обещават от BMW и техния модел i4. От него още през следващата година трябва да се роди първото електрическо гранкупе на марката.

BMW Concept i4 има мощност 530 к.с. и ускорение от 0 до 100 км/ч за около 4 сек. Това са показатели на модел с V8 мотор в актуалната гама, отбелязват от компанията. Максимална скорост е над 200 км/ч. Батерията позволява пробег до 600 километра в реални условия. Любопитна подробност е, че при движение с ниска скорост колата на ток ще издава звук, композиран от световноизвестния композитор Ханс Цимер. Той е кръстен IconicSounds Electric и предстои да бъде използван и от други електрически модели на баварците.

Що се отнася за Renault Morphoz, той е оборудван с изкуствен интелект и истински виртуален личен асистент. Любопитното е, че електромобилът се предлага в две дължини, като градската версия на кросоувъра е дълга 4.40 метра, а тази за дълги пътувания е 4.80 м. Междуосието е съответно 2.73 и 2.93 м, а запасът от ход - до 400 и до 700 километра. Моделът поддържа автономно шофиране от ниво 3, тоест колата може сама да следи пътя, но водачът трябва да е готов да поеме управлението при нужда.

Освен това Morphoz общува с околната среда, като може да разменя информация с умни пътища, светофари, други автомобили и т.н. Софтуер позволява ток от батерията да се използва за захранване на уреди в дома, от който се зарежда. Автомобилът разполага с допълнителен пакет акумулатори, които могат да бъдат оставяни за зареждане на специални станции, откъдето да се вземат заредени. Morphoz е готов и да се включи в паркове от споделени автомобили, като разполага с възможност всеки смартфон да се превърне в ключ за достъп.

Интересен концептуален модел представи и Hyundai. Prophecy concept демонстрира бъдещи линии от дизайна на марката, както и технологии, по които се работи. Сред новите технологии са прецизни пикселни светлини и ниво на автономност 3. И тук водачът трябва да има готовност да се намеси, но не чрез волан и педали, а с помощта на джойстик.

Автономните автомобили все още се приемат с подозрение

Концерните залагат на автономните автомобили, но преди да ги предложат масово, ще трябва да променят сериозно потребителските нагласи към тях. Според проучване от началото на тази година на американската консултантска компания AAA спокойно биха се возили в кола без водач едва 12% от запитаните. Седем от десет анкетирани американци казват, че биха се чувствали по-сигурни, ако зад волана има човек, който може да се намеси във всеки момент.

Новите модели с традиционни двигатели

Разбира се, на автосалона в Женева дебютираха и редица модели с традиционни двигатели. Сред тях е новото Audi A3 Sportback. Моделът предлага повече вътрешен простор и функционалност при запазени компактни външни размери на каросерията.

Източник: Audi

Новото А3 вече предлага комуникация Car-to-X-Services за обмяна на информация между колата и инфраструктурата. Когато тази услуга стане масова, водачът ще може да намира свободни места за паркиране по улиците или да преминава по маршрути с по-слаб трафик. На разположение е и Audi connect ключ, който позволява отключване, заключване и стартиране на автомобила чрез работещ на основата на операционна система Android смартфон. Двигателите са дизелови и бензинови с мощности между 116 и 150 к.с. На разположение е и пълен набор асистиращи системи. Първите доставки се очакват през май.

Бензин, хибрид и дизел, това е изборът на всички, които искат да карат най-мощните версии на Volkswagen Golf. Модификациите GTI, GTD и GTE дебютираха едновременно преди броени дни.

Volkswagen Golf в модификациите GTI, GTD и GTE
Източник: Volkswagen

Golf GTI е на пазара вече 44 години, а в последното си поколение има мощност 245 к.с. Толкова предлага и плъгин хибридът GTE, в който автономният пробег на електричество е увеличен и вече достига около 60 километра.

Първият Golf GTD беше лансиран през 1982 г. и в последното си поколение разчита на 2-литров четирицилиндров турбодизелов двигател с максимална мощност 200 к.с. и 400 Нм максимален въртящ момент.

Инженерите на Volkswagen са усъвършенствали ходовата част на новите Golf GTI, GTE и GTD. За пръв път при новите спортни версии се използва и новата система за контрол на динамиката на пътя Vehicle Dynamics Manager. Адаптивната система за контрол на окачването променя в реално време характеристиките на работа на ходовата част.

Автосалонът в Женева в началото на март трябваше да представи новите тенденции в индустрията, но падна в жертва на коронавируса и така и не се проведе. Това, разбира се, не отложи плановете на компаниите да лансират новите си модели.

В резултат изложението в Женева стана първото своеобразно виртуално подобно събитие, като нищо чудно това да се окаже бъдещето на автосалоните. Както е известно, от няколко години има отлив на изложители от традиционните автоизложения, като обяснението са високите разходи и ниската възвръщаемост на инвестициите. В резултат салонът във Франкфурт остана в миналото, като вече се търси ново място за неговото провеждане. Печеливши промени в организацията търсят и други изложения.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK