На база екологични параметри автомобилите ще бъдат разделени на 5 категории

Зони в центровете на градовете могат да бъдат забранени за най-замърсяващите коли

Екостикерите ще разделят леките и лекотоварните автомобили в България на пет категории на база отделяните от тях вредни емисии. Това ще започне да става факт след 12 юли, а категорията "ще се присъжда" при годишния технически преглед (ГТП). Мярката цели да даде възможност за ограничаване на придвижването в определени зони на градовете на най-замърсяващите автомобили.

Дали и къде ще има такива рестрикции трябва да решат местните власти, след като с промени в Закона чистотата на атмосферния въздух депутатите им дадоха това право. В техните правомощия е да определят обхвата на зоните, как ще се извършва контролът и какви ще са санкциите.

Евростандартът няма да се взима предвид

Екокатегориите ще се определят на база реалното замърсяване, като за бензиновите модели се взема предвид отделяното количество въглероден окис, а за дизелите - димността. В момента всички автомобили попадат в определена екологична категория (отбелязвана като Евро 1, Евро 2 и така до Евро 6), но тя няма да има съществено отношение към стикерите, като ще се разчита само на данните от измерването в пунктовете за преглед. Колкото по-висока е групата, толкова "по-чист" ще е автомобилът, като в пета са плъгин хибридите и електромобилите.

Обяснението е, че в хода на експлоатацията на превозното средство отделяните от него вредни емисии се променят. Типичен случай е демонтирането на катализатора например, което се случва често, тъй като подмяната му е много скъпа.

От Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИААА) успокояват, че извънредно минаване на преглед не се предвижда, а всеки автомобил ще се категоризира, когато му дойде редът да мине редовния си ГТП. За момента сметките сочат, че нововъведението не би трябвало да оскъпи прегледа с повече от 5 - 10 лева, а новият стикер ще е част от документите, получавани при прегледа. Данните ще ги има и във вграден чип, който ще може да се чете от разстояние.

Само за леките автомобили

Екостикерите, които ще разделят превозните средства на екологични групи, ще се слагат само на леките и лекотоварните автомобили с обща маса до 3.5 тона. За камионите и автобусите няма да има ограничение на база замърсяване. Логиката е, че те рядко влизат в централните градски части, а нововъведението цели изчистване на въздуха именно там.

От ИААА се надяват от началото на следващата година изцяло да се елиминира субективният фактор при техническите прегледи. За целта всички данни от проверката ще се изпращат в реално време в системата на агенцията, като софтуер автоматично ще преценява дали автомобилът да мине проверката.

Още от Капитал