Руската обществена телевизия излъчва незаконно в България
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Руската обществена телевизия излъчва незаконно в България

Председателката на Комисията за радио, телевизия и БТА Клара Маринова и председателят на Комитета по пощи и далекосъобщения Любомир Коларов вероятно ще решат проблема с НТВ най-рано през есента

Руската обществена телевизия излъчва незаконно в България

Данъкоплатецът плаща 2.666 милиона лева на месец за ретранслирането на сигнала

Асен Асенов
1950 прочитания

Председателката на Комисията за радио, телевизия и БТА Клара Маринова и председателят на Комитета по пощи и далекосъобщения Любомир Коларов вероятно ще решат проблема с НТВ най-рано през есента


Новосъздадената "Обществена руска телевизия" АД (OPT) започна да излъчва своята програма на третата ни национална честота, след като телевизия "Останкино" престана да съществува (на 1.04.1995 г.).

Пред "Капитал прес" шефът на отдел "Международни връзки" в OPT Алексей Пушков заяви, че няма ново споразумение за препредаването на програмата на Руската обществена телевизия в България. "OPT няма нищо общо с радио-телевизионната компания "Останкино". Тя е само продуцент в някои предавания на OPT."

С появата си обществената телевизия отказва да изпълнява рекламните договори на "Останкино" (според агенция Ройтер). Това е било валидно и за неизпълнените договори на старата телевизионна станция с филмови компании. OPT е отказала да изпълнява договор на "Останкино" с Columbia Tri Star според списание Screen International.

От момента, в който "Останкино" не съществува, е престанало да бъде в сила и решението за предаването на програмата й на третата ни национална честота. Въпреки това вече четири месеца то се изпълнява незаконно в полза на OPT. Според него българската държава поема всички разходи за ретранслирането на "Останкино".

Димо Дичев, генерален директор на Националното управление за радио и телевизия (НУРТ), заяви пред "Капитал прес", че за тази година Министерството на финансите е предвидило 32 млн. лева за препредаването на сигнала. Според него и след 1 април финансовото министерство продължава всеки месец да превежда 2.666 милиона лева на НУРТ - вече за ретранслирането на новата руска телевизия. "Плащат ни и ние излъчваме. Никой не ни е казвал, че трябва да прекратим излъчването", каза Дичев.

На въпроса на "Капитал прес" защо Комитетът по пощи не е преустановил излъчването на програмата на OPT зам.-председателят на ведомството Симеон Ценов заяви: "Не мога да ви кажа. Не съм наясно нито със статута на "Останкино", нито на това...(OPT - б.а.). В момента точно се мъча да го изясня с тях."

Държавната политика към останалите електронни медии

Почти две години продължи конкурсът за национална частна телевизия, който бе блокиран от председателя на Комитета по пощи. Любомир Коларов обяви, че ще прави търг за националния ефир.

Бави се и подкрепеното от медиакомисията искане на Нова телевизия да премести предавателя си от старата тв кула на Копитото. Това е начинът да се подобри сигналът на частната софийска телевизия.

Вече шести месец френският канал TV 5 и "Триада комюникейшън", която излъчва CNN, водят преговори, за да получат исканото удължаване на лицензите си, които изтичат на 31 август.

Комитетът по пощи постави под въпрос и разрешението на радио "Експрес" да излъчва в цялата страна.

Има ли национална стратегия за ефира

За да стигнат до държавния ефир, българските частни електронни медии подготвят програмни схеми, защитават проектите си пред временния съвет, пред техническа комисия, представят банкови гаранции и дават обяснения за произхода на парите си. След като изпълнят всички тези условия, българските частни телевизии и радиостанции получават лиценз за регионален обхват.

През това време на третата ни национална честота без разрешение излъчва чужда телевизия, от която 40% са собственост на частни фирми. И до този момент Комитетът по пощи не се е заинтересувал какъв е произходът на тези капитали. Представителите на изпълнителната власт дори не са намерили за необходимо да узаконят появата на OPT в държавния ни ефир.

На първи април "Останкино" прекрати съществуването си като телевизионен канал (сп. "Screen International", 7.04.1995). От същата дата на честотата на "Останкино" излъчва "Обществената руска телевизия" АД (OPT). Тя е акционерно дружество, в което 51% са собственост на държавата, 9% - на радио-телевизионната компания "Останкино", а останалите 40% са разпределени между осем частни акционери, между които и индустриалната компания "Логоваз", съобщи на 1 април агенция Ройтер. Приватизацията на "Останкино" бе обявена още на 29 ноември 1994 с указ на президента Борис Елцин. На 10 юни изтече и лизинговият договор между OPT и радио-телевизионната компания "Останкино" за покупка на сградата на бившата тв "Останкино".

В България програмата на "Останкино" е предавана с решение на ЦК на БКП, а по-късно излъчването е разрешено с постановление на правителството на Андрей Луканов с цел "засилване на руското влияние", твърди бившият председател на Комитета по пощи и далекосъобщения Стефан Софиянски. 

 

Новосъздадената "Обществена руска телевизия" АД (OPT) започна да излъчва своята програма на третата ни национална честота, след като телевизия "Останкино" престана да съществува (на 1.04.1995 г.).

Пред "Капитал прес" шефът на отдел "Международни връзки" в OPT Алексей Пушков заяви, че няма ново споразумение за препредаването на програмата на Руската обществена телевизия в България. "OPT няма нищо общо с радио-телевизионната компания "Останкино". Тя е само продуцент в някои предавания на OPT."


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.