Рекламният пазар пред колапс
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Рекламният пазар пред колапс

Рекламният пазар пред колапс

Алексей Лазаров
818 прочитания

Завихрянето на хиперинфлацията завари рекламния и медийния пазар неподготвени. Нито рекламните агенции, нито медиите знаят какво трябва да направят в най-близко бъдеще, за да оцелеят. "Няма условия за оправяне", казва песимистично главният редактор на в."Стандарт" Юлий Москов. Ръководството на всекидневника все още не е обмисляло конкретни действия, с които да реагира на ситуацията. Според Москов притежаваният от немската медийна групировка "Вестдойче алгемайне цайтунг" (ВАЦ) "24 часа" пречи на вестникарския пазар повече, отколкото галопиращият скок на долара. Според "Медиа холдинг" също германците имат вина за все по-трудното оцеляване на родните всекидневници. В редакционна статия на "Труд" миналата седмица всекидневникът обвини ВАЦ, че целенасочено се опитва да убие конкурентите си с нереално ниската продажна цена на "24 часа". Замисълът на германците според "Труд" бил да се "прочисти вестникарското поле до шушка" и на него да останат само изданията на пресгрупата.

Тази прогноза съвпада и с виждането на бившия зам. главен редактор на "Стандарт" Максим Бехар. "Много близка е перспективата няколко от вестниците да фалират", смята той, Основна причина според него са вносната хартия и консумативи за печатането им. Мрачна е и прогнозата за бъдещето на рекламния пазар според Максим Бехар, който е и председател на една от двете български асоциации на рекламните агенции. "След като целият пазар ще бъде ликвидиран, естествено, че и рекламният пазар ще изчезне", е логиката на г-н Бехар. Той обаче се надява това да има и положителен ефект след време. "Дано, когато всичко свърши, да се започне отново, на чисто, с ясни и нормални правила", надява се Максим Бехар.

Единственият засега сигурен ефект от засилването на кризата е, че на пазара за неопределено време няма да има български рекламодатели. Инфлацията свива потребителското търсене, само до стоки, необходими за физическото оцеляване на хората. В тази ситуация единствените рекламодатели, които ще останат на пазара, са мултинационалните компании, но и тяхното присъствие тук вече се поставя под въпрос. От две седмици насам на посещения у нас пристигат шефове на международните гиганти със задачата да се запознаят на място с условията, при които работят българските им офиси, и да преценят има ли смисъл да остават тук.

Определените в края на миналата година рекламни бюджети за 1997 г. са замразени и ще се преразгледат, когато обстановката у нас даде възможност за елементарно прогнозиране. "Не знаем, какво ще правим - оставаме или не. Чакаме решението на централата", казва обезпокоена представителка на една от големите мултинационални компании.

Почти сигурно е, че по-голямата част от тези международни фирми, които останат, ще разчитат единствено на имиджова реклама при драстично свити рекламни бюджети. А това ще удари изключително тежко по рекламния бизнес.

Завихрянето на хиперинфлацията завари рекламния и медийния пазар неподготвени. Нито рекламните агенции, нито медиите знаят какво трябва да направят в най-близко бъдеще, за да оцелеят. "Няма условия за оправяне", казва песимистично главният редактор на в."Стандарт" Юлий Москов. Ръководството на всекидневника все още не е обмисляло конкретни действия, с които да реагира на ситуацията. Според Москов притежаваният от немската медийна групировка "Вестдойче алгемайне цайтунг" (ВАЦ) "24 часа" пречи на вестникарския пазар повече, отколкото галопиращият скок на долара. Според "Медиа холдинг" също германците имат вина за все по-трудното оцеляване на родните всекидневници. В редакционна статия на "Труд" миналата седмица всекидневникът обвини ВАЦ, че целенасочено се опитва да убие конкурентите си с нереално ниската продажна цена на "24 часа". Замисълът на германците според "Труд" бил да се "прочисти вестникарското поле до шушка" и на него да останат само изданията на пресгрупата.

Тази прогноза съвпада и с виждането на бившия зам. главен редактор на "Стандарт" Максим Бехар. "Много близка е перспективата няколко от вестниците да фалират", смята той, Основна причина според него са вносната хартия и консумативи за печатането им. Мрачна е и прогнозата за бъдещето на рекламния пазар според Максим Бехар, който е и председател на една от двете български асоциации на рекламните агенции. "След като целият пазар ще бъде ликвидиран, естествено, че и рекламният пазар ще изчезне", е логиката на г-н Бехар. Той обаче се надява това да има и положителен ефект след време. "Дано, когато всичко свърши, да се започне отново, на чисто, с ясни и нормални правила", надява се Максим Бехар.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK