Забавено сиртаки
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Забавено сиртаки

Туризмът в Гърция единствен би могъл да издърпа икономиката на Гърция

Забавено сиртаки

Лятото ще е тежко за гръцкия туристически бизнес, но евтино за клиентите

Зорница Маркова
7460 прочитания

Туризмът в Гърция единствен би могъл да издърпа икономиката на Гърция

© цветелина ангелова


Миналата година Джон и Мери почиваха на полуостров Пилио, разхождаха се в белия град и се забавляваха по цял ден. Те идват от десет години тук. Но тази година - едва ли. Седмици наред английското семейство слуша за финансовите проблеми на Гърция и гледа протести по улиците, заради което ще пробва някоя друга страна.

Гърция очевидно изживява най-трудния си период от десетки години насам, достоен да бъде разказан в трагедия с много действия. Кризата ще удари и най-важния бизнес в страната - туризма. От гледна точка на гърците това е повече от лоша новина, защото туристическата индустрия единствена може да издърпа икономиката нагоре. А ако се случат прогнозите за спадове и отлив на туристи, няма друга алтернативна сила, която да влее енергия в страната.

С риск да прозвучи леко егоистично, но от гледна точка на българския потребител съществува позитивна интерпретация на гръцката криза. И тя е, че тази година почивката в южната ни съседка ще е финансово по-привлекателна в сравнение с миналата.

Спасителен гръцки остров

На туризма в Гърция гледат като на панацея, която би могла да извади страната от кризата. Средиземноморската държава няма производства, няма никаква друга силна индустрия, на която да може да разчита. Няма и сериозен износ. Почти всичко там е туризъм.

Той генерира 20% от брутния вътрешен продукт и от него зависят редица други сфери. Другият силен бизнес - корабните превози, бяха още по-силно засегнати от финансовия крах и ще се възстановят още по-трудно.

Антикризисните мерки на гръцкото правителство, въведени в началото на март, засегнаха комфорта на хотелиерите и ресторантьорите. ДДС беше увеличено от 19 на 21%, същото се случи и с акциза на горивата. В същото време туристическите компании не могат да си позволят да калкулират увеличението в крайните си цени, тъй като и сега има спад на записванията. Това означава, че ще трябва да намалят печалбата си.

Председателят на гръцката федерация на хотелиерите Андреас Андреадис каза пред Reuters, че до момента продажбата на ранните пакети върви с 10% назад. Отливът е пореден след миналогодишния, когато приходите от чуждестранен туризъм бяха 10.4 млрд. евро, или отново с 10% надолу.

"Спадът е заради слабата конкурентоспособност и кризата, но основната причина за страданията на Гърция е негативният имидж от фискалната ситуация и стачките в Атина", казва Янис Економу от хотелиерската асоциация пред Reuters.

Непопулярна мярка

Всичко това налага на собствениците да преглътнат една непопулярна, но наложителна антикризисна мярка - да намалят цените. И те го правят. През седмицата гръцкият вестник "Вима" съобщи, че офертите тази година ще са с 15% по-ниски спрямо предходната.

Това коментират и представителите на бизнеса. Константинос Михалос - председателят на Атинската търговска камара, каза за "Капитал": "В туризма повечето хора осъзнаха, че стигнахме дъното. Ако искаме да се движим нагоре, повечето от тях трябва да променят манталитета и качеството си, и най-вече цените. Тук има място за всички - от нископлатежни до богати туристи. Благословени сме с много и имаме безгранично бъдеще в туризма. Но ако взимаме природните дадености за единствено важни и достатъчни, губим идеята, че останалото също е от значение. Виждаме това в съревнованието със съседни държави, например Турция, където ценовата им политика и обслужването им ни задминават. Много хора в гръцкия туризъм вече разбраха, че ако не се променят, ще страдат дотолкова, че в края на този сезон, ще са напълно извън бизнеса."

Намаление

Ефектът от проблемите в Гърция вече се усещат осезаемо и в България. Леонидас Евтимио, който ръководи представителството на гръцкия туризъм в България, каза, че тази година цените в Гърция ще са десетина процента надолу. Това се вижда и с примери. Ако отидете при най-близкия туроператор и сравните офертите спрямо аналогичните предложения за миналата година, ще видите, че е така. При някои има и по-големи отстъпки, които достигат до 25%. Това се отнася както за най-ниския ценови сегмент, така и за високите нива.

Байко Байков от туристическата агенция "Бохемия" даде за пример, че в момента има актуална оферта за десетдневен престой в студио в Гърция за 150 лв. Това прави по 7 евро на вечер. През миналата година същият продукт се е предлагал за 10 евро на вечер, каза Байков.

Аналогичен пример има и при пакетите в по-луксозния сегмент. Ако през миналото лято в силните месеци е имало оферта от 120 евро за all inclusive хотел с четири звезди на ден, сега същият се предлага за 95 евро. Или друга - от цена от 80 евро за миналата година, сега същата почивка се предлага за 65 евро.

Свалянето на цените обаче не е решение за всички. Големите комплекси са по-гъвкави в играта с цените и могат да понесат промените. По-малките хотелчета, които всъщност са гръбнакът на гръцкия туризъм, съвсем ще свият печалбата си, ако намалят офертите. Затова другите мерки, които предприемат компаниите, е да предоставят допълнителни услуги, но при запазени ценови нива. Това са всевъзможни промоции от типа плащаш четири, получаваш пет или пък бонуси при ранните записвания.

"Ние нямаме много големи хотелски вериги, а повечето са семейни хотелчета. Те правят рекламата си сами, не ползват рекламни агенции. Проблемът с туризма е дали ще привлечем повече туристи и какви точно туристи ще дойдат - желаещи да плащат или само за all inclusive", каза президентът на компанията за комуникации Civitas Global Динос Адрианопулос.  

Съседите са ни важни

Забелязва се и друга линия в поведението на гръцкия туризъм тази година. Тъй като основните пазари като Великобритания и Германия засега падат надолу, а хотелиерите не могат да си позволят да останат празни, те се опитват да привлекат нови туристи. Или с други думи, има предефиниране на приоритетните пазари.

"Очакваме увеличение в двуцифрен процент на посещенията от Балканите и от Източна Европа, например от Русия, Украйна и Беларус", каза още Андреас Андреадис.

България, заради близостта си до Гърция, попада в тази група. Доказателството е сериозната активност от страната на гръцките туроператори. На проведеното през март туристическо изложение в София, гръцките щандове чувствително преобладаваха. Масово се раздаваха брошури с приказни изгледи от острови и полуострови. За първа година гръцките курорти буквално изсипаха стотици примамливи оферти. Страната има чувствителен бюджет за България, с който да организира рекламни кампании и опознавателни пътувания за българските туроператори.

Българските туристи са изключително важен фактор за северните гръцки курорти, които по принцип не са толкова атрактивни на световната туристическа карта. Заради близостта си и заради конкурентните си цени те привличат много българи. Сега борбата за тях ще е още по-сериозна. Такъв е примерът с Александруполис, където българите са сред най-многобройната чуждестранна група и усилията на местните хотелиери е да задържат и увеличат интереса.

Най-много усилия обаче са насочени за привличане на руските туристи. Гръцките организации по всевъзможен начин ухажват руснаците - бяха въведени облекчения за визите и се мислят нови; рекламата на гръцките курорти по улиците на Москва е почти натрапчива.

"Флиртуваме много с руснаците. Имаха проблем с визите много време и сега разбирам, че облекчаваме това. Казват, че руснаците харчат повече от средния европеец, когато са на почивка", потвърди и Динос Александропулос.

От ситуацията с летния туризъм в Гърция тази година могат да се извлекат някои ценни поуки и изводи. Повече от всякога курортите в средиземноморската страна ще са конкурентни на българските. И докато до миналата година български гости почиваха там най-вече заради качеството, сега и атрактивната цена ще стане фактор. Интересно е да се види и как една индустрия действа, за да привлече нов пазар. В случая става въпрос за руския, по който всъщност и българските курорти се облизват. Но за разлика от Гърция  България вече втора година не решава проблема с визите за руснаците.

По темата работи Огнян Георгиев

Миналата година Джон и Мери почиваха на полуостров Пилио, разхождаха се в белия град и се забавляваха по цял ден. Те идват от десет години тук. Но тази година - едва ли. Седмици наред английското семейство слуша за финансовите проблеми на Гърция и гледа протести по улиците, заради което ще пробва някоя друга страна.

Гърция очевидно изживява най-трудния си период от десетки години насам, достоен да бъде разказан в трагедия с много действия. Кризата ще удари и най-важния бизнес в страната - туризма. От гледна точка на гърците това е повече от лоша новина, защото туристическата индустрия единствена може да издърпа икономиката нагоре. А ако се случат прогнозите за спадове и отлив на туристи, няма друга алтернативна сила, която да влее енергия в страната.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    soregashi avatar :-|
    soregashi

    За разлика от Гърция, българския туризъм никога няма да сваля цените. Това е доста неприятно "качество" не само за хотелиерите, но дори и за хранителните магазини по морето. Надуване на цените до безкрай, което гони туристите.

  • 2
    trifon1 avatar :-|
    trifon1

    Само един пример, за цената която искат за хотел в Китен може спиш в Рим. Ха помислете куде ще отиде нормалния турист.

  • 3
    kkozarev avatar :-P
    Kamen Kozarev

    хахахаха, Джон и Мери ли, вееее? Забава :) Джон Смит и Мери Джонсън! Ужас.

  • 4
    fixun avatar :-|
    fiksun

    До коментар [#3] от "kkozarev":

    Ха ха! Сигурно англичаните пък говорят за българите като за Драган и Цецка!

  • 5
    shlosera avatar :-|
    Shlosera

    До коментар#2: Трифоне, отиди първо в Рим, потърси си място за спане и тогава ще говорим. Много хора пишат коментари наизуст, без да имат ни най - малка представа.

  • 6
    kbderror avatar :-P
    kbderror

    И тая година ше ходим в Гърция :)

  • 7
    delian avatar :-|
    Делян (delian) Делчев

    Тук има и друг проблем, Гърците са в Шенген а България още не е. Ние сме задължени за да влезем да спазваме всички ограничения наложени от Шенген на руснаците (включително визови, включително цена на виза), Гърците пък имат право на отстъпки защото са вече вътре. България ще бъде по-гъвкава едва след като влезе в Шенген

  • 8
    kamendc avatar :-|
    Камен

    Те хубаво чакат руснаци, ама руснаците на ол инклузива изпиват по една бутилка водка на вечеря. На шведската маса се бутат с лакти и пълнят чиниите така, както и бай Ганю не е пълнил джобовете с пасти.
    Гледал съм ги и в Турция, и в Гърция.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.