Всички @ на клона
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Всички @ на клона

Всички @ на клона

Google, Microsoft и Facebook искат част от бизнеса на лидера в груповото пазаруване Groupon

Асен Георгиев
4259 прочитания

© Robert Galbraith


Сайтовете за колективно пазаруване (или сделка на деня) предлагат оферти за покупка на различни услуги (много рядко стоки) при намаление с до 90% от стандартните цени.

Въпреки че отстъпката е добре познат инструмент за привличане на нови клиенти от незапомнени времена, то комбинацията онлайн предлагане + големи намаления + предлагане на географски принцип, която американската компания Groupon приложи за пръв път през 2008 г., създаде изцяло нов сегмент в онлайн търговията. При това бързо развиващ се и силно печеливш. Според анализаторите от BIA/Kelsey американският пазар на сделки на деня за 2010 е в размер на 873 млн. долара, а през 2015 ще достигне стойности в диапазона 3.9 - 6.1 млрд. долара. 

Те са навсякъде

През 2010 г. Groupon беше обявена за най-бързо развиващата се компания в света. Само 2 години след създаването си тя оперира в 44 държави и наема по 150 нови служители само в главния си офис в Чикаго.

През декември компанията отхвърли предложение за придобиване от Google срещу 6 млрд. долара. Скоро след това Google обяви, че започва тестове на собствен агрегатор за изгодни сделки онлайн. Microsoft пусна собствена услуга на 3-ти март, която обаче се различава от тази на Google, която по информацията, налична до момента, ще е доста по-близка до тази на Groupon.

Услугата на Microsoft, която вече е видима за американските потребители на търсачката Bing, им позволява да проверяват за отстъпки в района, в който се намират, през техните iPhone и Android-базирани телефони.

Софтуерният гигант разчита на данни от The Dealmap, които събират ежедневно информация от най-големите сайтове за сделка на деня (повече от 200 хил. сделки дневно) на територията на 14 хил. населени места в САЩ и предоставя по-бърз и удобен достъп до нея, чрез търсачката си за оферти.

По всичко личи, че по този начин от Microsoft се опитват не да печелят директно, а да повишат ползваемостта на Bing, заграбвайки по-голям пазарен дял от търсенете в САЩ, който към момента е едва 13%.

"Пазарът на сделки на деня преживя невероятен растеж през своя тригодишен инкубационен период от 2008 г. насам", коментира анализаторът от BIA/Kelsey Марк Фратрик. "Вярваме че това ще продължи, докато компаниите в тази сфера добавят бързо нови пазари и увеличават общата си маса от потребители", добавя той. 

Големият интерес и сравнително ниската първоначална инвестиция в разработването на сайт за сделки на деня доведоха до огромен брой местни играчи по целия свят. Само в България са повече от 15, а в Китай - няколко хиляди. Потенциалът на бизнес модела не остана в страни и от погледа на големите в интернет бранша. Microsoft, Yahoo и Google вече обявиха планове в тази насока, като Microsoft и Yahoo дори стартираха тестови услуги за щатите.

Купи си от Facebook

По-рано днес стана ясно, че и Facebook ще стартира тестова услуга, чрез която ще предлага оферти с големи отстъпки на своите потребители, съобразено с тяхното местоположение. Първоначално тя ще е видима за потребителите в Далас, Остин, Атланта, Сан Франциско и Сан Диего, съобщава Wall Street Journal. Тя ще доразвие геолокационната услуга на компанията, позната с името Places.

Потребителите ще могат да проверяват най-актуалните сделки, намиращи се близо до тях, в левия край на главнанта страница на социалната мрежа.

По този начин най-голямата социална мрежа, разполагаща с достъп до най-малко 500 млн. потребители, се нарежда в групата технологични компании (Google, Microsoft, Yahoo), които ясно показват желанието си да завземат част от бързоразвиващия се бизнес с намалени стоки и услуги, който за момента е доминиран от Groupon.

"Местните бизнеси ще получат възможност да се запишат за услугата съвсем скоро, а потребителите ще започнат да получават оферти в идващите седмици", се казва в прессъобщение на Facebook. Компанията ще разчита на собствения си търговски отдел, както и на осем партньорa, сред които Gilt City, Tippr, KGB Deals и Zozi, които ще агрегират сделки в новата платформа.

"Развълнувани сме от партньорството с Facebook - те са необикновено силна компания с най-голям брой дневни посещения в интернет", коментира Ти Джей Сааши, изпълнителен директор на Zozi - компания, която специализира в продажба на ваканции и приключенски пътувания, пише Financial Times.

Направете път

С навлизането на големите интернет компании като Google, Microsoft и Facebook, задачата на по-малките местни играчи ще става все по-трудна. Според Грег Стърлинг, анализатор от Opus Research, цитиран от Financial Times, ходът на Facebook може да притесни някои инвеститори: "преди всички се притесняваха от навлизането на Google на всеки сегмент от пазара. А сега Facebook е друга причина за притеснение".

Facebook ще се фокосира върху такива оферти, които бихте споделили със своите приятели. "Няма да отидете с приятелите си да си лъснете обувките", казва Емили Уайл, директор местни операции във Facebook и добавя обаче, че "вечеряте, ходите на концерти и на мероприятия на открито с приятели". Това ще са и нещата, върху които ще са фокусирани офертите.

Какво да очакваме?

Към момента бизнес моделът на сайтовете за сделки на деня е организиран около оферти, сортирани най-често по градове. С навлизането на новите играчи на пазара обаче, офертите се приближават все повече до крайния клиент. Facebook, Google, Microsoft и Yahoo при всички положения ще ускорят процеса. Става въпрос за т.нар. хиперлокално таргетиране, което представлява достигане на дадени оферти, съобразени с точното местоположение на потребителя, през мобилни устройства. 

Сайтовете за колективно пазаруване (или сделка на деня) предлагат оферти за покупка на различни услуги (много рядко стоки) при намаление с до 90% от стандартните цени.

Въпреки че отстъпката е добре познат инструмент за привличане на нови клиенти от незапомнени времена, то комбинацията онлайн предлагане + големи намаления + предлагане на географски принцип, която американската компания Groupon приложи за пръв път през 2008 г., създаде изцяло нов сегмент в онлайн търговията. При това бързо развиващ се и силно печеливш. Според анализаторите от BIA/Kelsey американският пазар на сделки на деня за 2010 е в размер на 873 млн. долара, а през 2015 ще достигне стойности в диапазона 3.9 - 6.1 млрд. долара. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    arimancer avatar :-P
    zeromancer

    Най-новия начин да си купуваме неща, които всъщност не ни трябват. Вече свиквам в нас да се търкалят по 1-2 такива "ваучера" ...

  • 2
    dobringranchaorv avatar :-|
    Dgrant

    До коментар [#1] от "arimancer":

    Трябват или не това е целта на рекламата и "облъчването". Ще ви цитирам моят професор по маркетинг, която е американка:

    "I have a blender, i have a mixer, i have a juicemixer and now I bought a 3 in 1, and all the others stay in my garage until the next garage sale"

    "Имам пасатор, миксер, сокоистисквачка, а сега си купих и 3в1, като старите уреди отидоха в гаража, за да бъдат продадени втора ръка"

    Ние живеем в Overexcess(не се сещам за по-правилна дума), купуваме тонова неща просто защото са най-новото на пазара, а не защото имат специално приложение.

  • 3
    hue avatar :-|
    Николов

    "Groupon приложи за пръв път през 2008 г" - не разбрах Групон през 2008 е била първата подобна компания в света или първата сделка на компанията е през 2008?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.