Българският бизнес не се готви за разпад на еврото
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Българският бизнес не се готви за разпад на еврото

Хранителният бранш може да бъде засегнат от евтин внос от Гърция при връщане на драхмата.

Българският бизнес не се готви за разпад на еврото

Компаниите не се тревожат за бъдещето на еврозоната, а мислят за настоящи проблеми

Весела Николаева
6350 прочитания

Хранителният бранш може да бъде засегнат от евтин внос от Гърция при връщане на драхмата.

© Георги Кожухаров


Българските компании засега не правят планове как да пренастроят бизнеса си, ако еврозоната се разпадне и как да оцеляват, ако се стигне до нови финансови съюзи, показа експресно проучване на Capital.bg сред водещите български производители и износители.

Анализ на "Ройтерс" вчера показа, че големите корпорации в Европа вече се готвят за апокалиптичен сценарий с изчезване на еврото. Евентуален разпад на еврозоната със сигурност ще засегне пряко и българския бизнес, защото много от фирмите разчитат на пазари в еврозоната.

Предприемачите обаче обясняват, че са свикнали да не правят дългосрочни планове и в момента ги занимават предимно текущи проблеми, свързани със средата за бизнес в България.

Тежката индустрия е съсредоточена в настоящето

"Разпадането на еврозоната е все още много обтекаемо и евентуално. На този етап е много хипотетично, още повече, че не зависи от самите ръководители на компании какво ще се случи, за да могат да правят планове и да обсъждат решения", коментира Илия Келешев, председател на Браншова камара "Машиностроене". Той каза, че от доста време "фирмите не са в състояние да си направят план за цяла година", но каквото и да се случи с еврозоната, България ще продължи да бъде обвързана със стабилна валута, каквато е германската марка.

По данни на камарата Германия е основният европейски пазар на машиностроителна продукция, а общо 60% от износа на бранша е към ЕС. Според Келешев износът ще продължи, а независимо от бъдещето на единната валута, българските компании се стараят да разширят пазарите си както в "еврови", така и в "доларови" икономики. Той посочи, че за момента затруднението може да дойде от намалението на поръчките – по-слабият икономически ръст е възможно да се отрази негативно на производството у нас, но това ще се усети след няколко месеца.

Металургията няма да бъде толкова силно засегната, защото търгува основно в долари. Изпълнителният директор на "Асарел Медет" Лъчезар Цоцорков обясни, че те не са правили никакви планове, защото бъдещето на Европа още е много неясно. Добивната компания няма да бъде засегната, защото продава продукцията си директно на Лондонската метална борса в долари, каза Цоцорков.

Търговският директор на машиностроителното "М+С Хидравлик" Владимир Спасов смята, че при разпад на еврозоната всички ще бъдат засегнати негативно, защото тя играе и регулираща роля. Той обясни, че сценарии не са си правили, но дори да се случи нещо, ще продължат да изнасят, въпросът е при какви цени.

Директорът на машиностроителното "Мадара" – Шумен, Валери Симеонов също каза, че не са подготвили планове, но тях промяна на еврото няма да ги засегне сериозно, защото основният им пазар е Русия. Симеонов обаче отбеляза, че и те имат леко намаление на поръчките, което според него е нормално предвид свитото потребление.

Текстилът - алтернативата ще е трудна

Сериозно засегнати при задълбочена криза на еврото ще бъдат текстилните компании, стана ясно от думите на техни представители. "Ще ни засегне при всички случаи, поне в нашия бранш 90% от пазара ни е Западна Европа. Каквото лошо се случи там, тук ще е по-лошо", каза Стефан Колев, директор на "Руен интернешънъл". Трудна алтернатива ще бъде да започнат износ за трети страни, тъй като те са основните им конкуренти – става въпрос за Турция, Китай и др.

"Не сме и помислили такива работи, защото не може да се измисли какво ще се случи след еврото", казва Цонко Недялков, председател на Асоциацията по текстил и облекло. Той изказа опасения, че прекаленото многото говорене по темата може да се отрази реално на валутната стабилност. Недялков обясни, че засега в техния бранш всичко е нормално, имат поръчки и дори инвестират в нови машини. Думите му потвърди и Стефан Колев, който заяви, че много фирми дори не смогват да изпълнят поръчките си.

Хранителният бранш се плаши от гръцка конкуренция

Анализи и сценарии няма и в хранително-вкусовата промишленост, макар че някои компании са притеснени от евентуално излизане на Гърция от еврозоната и връщането на драхмата. Това може да залее вътрешния пазар с евтини, но качествени гръцки хранителни продукти, казват неофициално представители на български производители.

"Конкретно за пазара в Гърция сме по-внимателни при сделките там. Проучваме по-задълбочено партньорите, използваме активно експортното застраховане", обясни Валя Ралева, изпълнителен директор на "Захарни заводи". Тя призна, че ако страната върне драхмата, гръцките стоки ще са "силно конкурентни ценово", но засега не са правили оценка на такъв риск.

Според директора на месопреработвателната "Тандем" Кирил Вътев до евтина гръцка конкуренция в сегмента на месните продукти едва ли ще се стигне, защото в страната има много малко производство, а в момента има голямо търсене и недостиг на месо в Русия и Китай. "Ако ще изнасят, ще го направят на по-високи цени за тези пазари", каза Вътев. Той коментира, че месопреработвателите имат ежедневни други проблеми и не са подготвени да правят сценарии за нова валута.

Директорът на "Винзавод-Асеновград" Йордан Стефанов каза, че не са мислили за планове, защото смятат, че еврозоната няма да се разпадне. Дружеството обаче със сигурност ще бъде засегнато, защото извън България основните му пазари са Чехия, Австрия и Германия.

Ръководител на компания от сферата на транспорта и логистиката, който не пожела да бъде цитиран, заяви, че при задълбочаване на кризата ще забавят инвестициите си, може да се наложи да направят съкращения и вероятно ще са подложени на натиск да намаляват цените. "Това не е добре, защото тези, които предлагат на ниски цени, няма да имат нашето качество, но клиентите ще са много чувствителни към по-евтиното. Което значи, че ще губим много време за запазване на стари клиенти, не за търсене на нови", коментира мениджърът. Най-лошите сценарии, които той си представя, са за премахване на еврото и по думите му това ще ги накара да минат в "режим оцеляване".

Какво казаха предприемачите

"Съмнявам се, че ако Гърция върне драхмата, ще започне внос на евтина продукция от там. В момента има недостиг на месо за Русия и Китай и по-скоро ще се насочат натам."

Кирил Вътев собственик на "Тандем"

"Засега не правим планове. Друга алтернатива са ни трети страни, но за тях износът ще е труден, защото те са и основните ни конкуренти, като Турция и Китай"

Стефан Колев директор на "Руен интернешънъл"

"Дори да се разпадне еврото, ще бъдем обвързани със силна валута, каквато е марката. Фирмите полагат големи усилия, за да си разширят пазарите и в Европа, и към доларови икономики"

Илия Келешев председател на Браншова камара "Машиностроене"

Рано е да се мисли за такива сценарии. Вероятността да уцелиш вярната е минимална.

Антон Петров регионален мениджър на гръцката Viohalco за България

"Мислим ежедневно. Но към момента това е по-скоро интересно интелектуално упражнение. За нас е важно да има стабилност, да сме сигурни, че инвестициите, които правим в момента ще могат да се

възвърнат. Част от договорите ни са в евро, друга са в долари."

Филип Ромбаут "Агрополихим"

Българските компании засега не правят планове как да пренастроят бизнеса си, ако еврозоната се разпадне и как да оцеляват, ако се стигне до нови финансови съюзи, показа експресно проучване на Capital.bg сред водещите български производители и износители.

Анализ на "Ройтерс" вчера показа, че големите корпорации в Европа вече се готвят за апокалиптичен сценарий с изчезване на еврото. Евентуален разпад на еврозоната със сигурност ще засегне пряко и българския бизнес, защото много от фирмите разчитат на пазари в еврозоната.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    forumer avatar :-|
    forumer

    Няма драма. Хората произвеждат нещо осезаемо, което си има собствена цена. Все ще се намерят хартийки, с които да го купуват и продават

  • 2
    valeryslavov avatar :-|
    Алесис

    Българският бизнес , както обикновено, винаги не се готви за нищо . Не му харесва нещо и той му обръща гръб . Нека , обаче , да се сетят , че нямат трактори и няма как с шевни машини и колбаси да излязат на пътя и да задръстят България . Сега са наред да бъдат спасявани държавните хрантутници и никой няма да тръгне спасява бизнеса , както се случи в Америка и Европа .

  • 3
    director_general avatar :-?
    Генерален Директор

    Няма проблем. Нали до сега елините се пишеха на тарикати, изкупуваха на ниски цени българското сирене и кашкавал, а след това поставяха материала в техни опаковки и го преекспортираха за САЩ, Канада, Великобритания, Франция и прочее със стандартния надпис "Мейд ин Гриис".

    Мандрата обаче СВЪРШИ.

  • 4
    numen avatar :-?
    АБПФК

    "Българският бизнес не се готви за разпад на еврото"

    ...за разлика от западния!

    http://www.investor.bg/news/article/126888/334.html

  • 5
    dekster avatar :-|
    КЛЮЧАРЪ

    "...Компаниите не се тревожат за бъдещето на еврозоната, а мислят за настоящи проблеми..."

    Е да де, как да гледаш напред, когато постоянно си наведен надолу и гледаш да не се спънеш в административни пречки, необмитен внос и нелоялна конкуренция. Кофти за производителите, а иначе за търговците не ми е жал, аман от факири на алъж-вериша.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK