Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 30 ное 2011, 17:38, 6188 прочитания

Българският бизнес не се готви за разпад на еврото

Компаниите не се тревожат за бъдещето на еврозоната, а мислят за настоящи проблеми

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Българските компании засега не правят планове как да пренастроят бизнеса си, ако еврозоната се разпадне и как да оцеляват, ако се стигне до нови финансови съюзи, показа експресно проучване на Capital.bg сред водещите български производители и износители.

Анализ на "Ройтерс" вчера показа, че големите корпорации в Европа вече се готвят за апокалиптичен сценарий с изчезване на еврото. Евентуален разпад на еврозоната със сигурност ще засегне пряко и българския бизнес, защото много от фирмите разчитат на пазари в еврозоната.


Предприемачите обаче обясняват, че са свикнали да не правят дългосрочни планове и в момента ги занимават предимно текущи проблеми, свързани със средата за бизнес в България.

Тежката индустрия е съсредоточена в настоящето

"Разпадането на еврозоната е все още много обтекаемо и евентуално. На този етап е много хипотетично, още повече, че не зависи от самите ръководители на компании какво ще се случи, за да могат да правят планове и да обсъждат решения", коментира Илия Келешев, председател на Браншова камара "Машиностроене". Той каза, че от доста време "фирмите не са в състояние да си направят план за цяла година", но каквото и да се случи с еврозоната, България ще продължи да бъде обвързана със стабилна валута, каквато е германската марка.



По данни на камарата Германия е основният европейски пазар на машиностроителна продукция, а общо 60% от износа на бранша е към ЕС. Според Келешев износът ще продължи, а независимо от бъдещето на единната валута, българските компании се стараят да разширят пазарите си както в "еврови", така и в "доларови" икономики. Той посочи, че за момента затруднението може да дойде от намалението на поръчките – по-слабият икономически ръст е възможно да се отрази негативно на производството у нас, но това ще се усети след няколко месеца.

Металургията няма да бъде толкова силно засегната, защото търгува основно в долари. Изпълнителният директор на "Асарел Медет" Лъчезар Цоцорков обясни, че те не са правили никакви планове, защото бъдещето на Европа още е много неясно. Добивната компания няма да бъде засегната, защото продава продукцията си директно на Лондонската метална борса в долари, каза Цоцорков.

Търговският директор на машиностроителното "М+С Хидравлик" Владимир Спасов смята, че при разпад на еврозоната всички ще бъдат засегнати негативно, защото тя играе и регулираща роля. Той обясни, че сценарии не са си правили, но дори да се случи нещо, ще продължат да изнасят, въпросът е при какви цени.

Директорът на машиностроителното "Мадара" – Шумен, Валери Симеонов също каза, че не са подготвили планове, но тях промяна на еврото няма да ги засегне сериозно, защото основният им пазар е Русия. Симеонов обаче отбеляза, че и те имат леко намаление на поръчките, което според него е нормално предвид свитото потребление.

Текстилът
- алтернативата ще е трудна

Сериозно засегнати при задълбочена криза на еврото ще бъдат текстилните компании, стана ясно от думите на техни представители. "Ще ни засегне при всички случаи, поне в нашия бранш 90% от пазара ни е Западна Европа. Каквото лошо се случи там, тук ще е по-лошо", каза Стефан Колев, директор на "Руен интернешънъл". Трудна алтернатива ще бъде да започнат износ за трети страни, тъй като те са основните им конкуренти – става въпрос за Турция, Китай и др.

"Не сме и помислили такива работи, защото не може да се измисли какво ще се случи след еврото", казва Цонко Недялков, председател на Асоциацията по текстил и облекло. Той изказа опасения, че прекаленото многото говорене по темата може да се отрази реално на валутната стабилност. Недялков обясни, че засега в техния бранш всичко е нормално, имат поръчки и дори инвестират в нови машини. Думите му потвърди и Стефан Колев, който заяви, че много фирми дори не смогват да изпълнят поръчките си.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Samsung успокои със силни резултати за първото тримесечие Samsung успокои със силни резултати за първото тримесечие

Корейската компания вдига и приходите, и печалбата си, а ударът през второто тримесечие може да бъде смекчен

7 апр 2020,

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (7 април) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (7 април)

Coca-cola спря рекламната си комуникация; Брандовете и вирусът; Фестивалът Cannes Lions е отменен и др.

7 апр 2020, 304 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "K2: Бизнесът" Затваряне
Пътната агенция ще иска от НЕК към 200 хил. лв. за поддръжката на "златния" път край яз. "Цанков камък"

Само зимното почистване на автомагистрала "Люлин" не е уредено

Още от Капитал
Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Тяхната първа криза

Финтех компаниите са изправени пред нови предизвикателства заради COVID-19 и първия им сблъсък с икономически проблеми

Коронабюджет 1.0: Оптимистичната версия

Правителството поиска спешна ревизия на бюджет 2020, която да му даде по-голяма гъвкавост за маневри

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10