Изчерпани лицензи за превоз в Русия носят загуби на производители
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Изчерпани лицензи за превоз в Русия носят загуби на производители

Алтернативите на превоза с камиони означават или забавяне, или оскъпяване за българските износители

Изчерпани лицензи за превоз в Русия носят загуби на производители

Краят на годината е най-силният сезон за продажби на български стоки, но те не могат да стигнат до руските клиенти

Весела Николаева
7370 прочитания

Алтернативите на превоза с камиони означават или забавяне, или оскъпяване за българските износители

© Reuters


Неизпълнени поръчки, загуби на пазари, оскъпяване на дистрибуцията – с това се сблъскват в последния месец и половина български компании, които изнасят за Русия и бивши съветски републики в Югозападна Азия. В средата на октомври разрешителните за превоз в Русия свършиха - много по-рано от предишни години, и това засегна почти всички производители, които продават на този пазар.

Друг вариант за транспорт на практика няма за повечето от тях – нито морският, нито железопътният могат да заменят този с камиони, обясняват представители на бизнеса пред capital.bg. От разговора с тях стана ясно, че най-засегнати от липсващи разрешителни са козметичните компании, производителите на вино и спиртни напитки, фармацията, и по-малко – хранителната и тежката индустрия.

Преки и косвени загуби

Засега преките загуби могат да бъдат изчислени приблизително, но те вероятно ще са малка част от общите, които ще се натрупат от загубата на позиции на огромния пазар в Общността на независимите държави (ОНД).

"Става въпрос за пропуснати пазарни позиции. Ако повече от два месеца не можем да експедираме, на наше място идват други компании", коментира Евгений Иванов, председател на Асоциацията на производителите на етерични масла, парфюмерия и козметика. Бившият Съветски съюз е сред най-големите пазари на българска парфюмерия и козметика, а последните три месеца са най-силните продажби за българските компании като цяло, по информация от Българската стопанска камара (БСК).

"Не сме изчислявали загубите си. Те са един път в пари, а и друго – щом изчезнем, някой се намества на наше място", каза пред capital.bg Евдокия Цветкова, търговски директор на "Роза Импекс". Компанията е много силно засегната от проблемите с разрешителните, защото 30% от продукцията й е за Русия. Ако "Роза Импекс", която има 1-2% дял от пазара на козметика там, изчезне от руския пазар, това няма да го промени особено – но за българските мащаби означава свиване на дейността на една от най-големите козметични компании у нас, обясни Цветкова.

По изчисления на Евгений Иванов пряката загуба на фирмите от тяхната асоциация до момента е около 2 млн. евро. До края на годината тя ще се увеличи значително, защото българските компании ще пропуснат точно предколедното пазаруване на подаръци.

Производителят на лекарства "Софарма" вече обяви близо 30% спад на износа си за октомври. Директорът за връзки с инвеститорите Пелагия Виячева каза, че причината е проблемът с транспортните разрешителни, но се надяват през януари да компенсират понижението.

С влак или заобикаляне

От "Винпром Русе", един от най-големите български доставчици на вино за Русия, нямат загуби, но проблемът е решен по "неудачен начин", по думите на управителя Наталия Казакова. Компанията използва чужд транспорт, основно молдовски, организиран от руските им клиенти и оскъпяване няма. Но Казакова коментира, че това не удачно, защото по този начин е иззета работата на български превозвачи. Единствено в първите десет дни след изчерпване на разрешителните е имало забавени доставки за около 95 хил. евро, обясни Казакова.

По-скъп, но все пак някакъв вариант, са намерили от "Меком" - Силистра. Това е един от малкото български производители, който продава на руския пазар от няколко години и за него разрешението също се е оказало транспортиране с румънски, украински, турски и молдовски камиони. Това обаче е по-скъпо, но като няма друг вариант, нямаме избор, каза собственикът на компанията Стефан Райчев. В края на седмицата "Меком" ще експедира и с кораби през Варна или Констанца.

"Този проблем с малкото разрешителни трябваше отдавна да се реши. Освен това българските компании не използват други алтернативи като железопътен транспорт или ферибот", смята Веселин Илиев, главен директор "Външноикономическо сътрудничество в БСК. По думите му един от най-удобните гранични пунктове за внос на стоки, съдържащи алкохол, е на железопътна линия. Представители на компаниите обаче не споделят мнението му – според тях жп превозът в много случаи просто няма как да се използва, защото при него обемите на натоварване са много по-големи.

Различен транспорт, различни обеми

"Има такива големи кражби и в българските, и в руските товарни превози, а и с тях стоката пристига в рамките на месец. Освен това сме регистрирани на един граничен пункт, не можем да се разкарваме из цяла Русия, защото сменяме транспорта", казва Евдокия Цветкова. Тя обясни, че са опитвали превоз през Литва – но това означава двойно оскъпяване.

Наталия Казакова обясни, че за "Винпром Русе" заявките са подадени за автомобилен транспорт – на една кола се товарят 14-15 хил. тона, докато с жп трябва да натоварят наведнъж по 39 хил. тона. Този проблем посочи и Стефан Райчев – колбасите за един тир са 20 тона, иначе трябва да имат поръчка за 150 тона, за да използват влак. Той не изключи да ползват и тази алтернатива, но ако имат такива заявки.

Превоз с кораби усложнява транспорта, обясниха представители на бизнеса. Първо стоката трябва да стигне до българско пристанище, после на пристигане в руско пак да се претовари, което значи загуба на време. А за компании като "Винпром Русе", които могат да товарят на Дунав, тази възможност е изключена заради много ниското ниво на реката в момента.

И тежката индустрия е пострадала

По информация на Веселин Илиев засегната е и част от тежката индустрия около Стара Загора заради неизпълнени поръчки. Изпълнителният директор на "Стара планина Холд" Васил Велев също потвърди, че производителят на акумулатори "Елхим Искра" - Пазарджик, има проблеми, които се решават с оскъпяване от няколко десетки процента – просто доставките минават по заобиколни пътища.

Консервната промишленост – гордостта на социалистическия износ за СССР, вече има далеч по-малки продажби, но също търпи загуби. "При всички храни това е силният сезон – декември – февруари", каза Антоанета Божинова, изп. директор на Съюза на преработвателите на плодове и зеленчуци. Досега фирмите не са се оплакали от проблеми с руския транспорт, така че вероятно са намерили някакво решение, обясни тя.

"Градим нещо 20 години, а някой с безхаберието си го съсипва за два месеца", казва Евдокия Цветкова. Евгений Иванов нарича неуредиците с разрешителните "пълно безхаберие" и заключва: "Ние не искаме пари, искаме само администрацията да си свърши работата".

Точно бройката ли е проблемът

Проблемът с изчерпаните лицензи се появява периодично в края на всяка година – тази обаче той започна още през октомври. Общо 12 хил. са издадените за годината лицензи от руска страна, които вече са изчерпани. Според Евгений Иванов администрацията не планира и не контролира добре заявките и разпределянето на разрешителните.

По негова информация, взета от руската страна, в страната са влезли тирове с 9 хил. разрешителни, останалите не е ясно къде са отишли. Той не изключи продажбата им на черен пазар. Освен това Русия е отпуснала преди две седмици допълнително 200 разрешителни от квотата ни за следващата година, за които според Иванов изобщо няма данни по какви критерии са разпределяни те.

От capital.bg опитваме от сутринта да се свържем с "Автомобилна администрация" и пресцентъра на Министерство на транспорта, за да разберем дали наистина има разлика в издадените и използвани лицензи и как са разпределени допълнителните. Засега отговор оттам няма.

Според Веселин Илиев от БСК Русия няма сметка да издава повече разрешителни, защото българският износ за страната е с камиони, но руският внос за България не е. Т.е. - икономиката на Русия като цяло ще изгуби, ако повече наши стоки се транспортират там, но печалбата й от внос към България не се влияе толкова от издадените лицензи.

7 коментара
  • 1
    profy avatar :-|
    profy

    Перфектен пример за базхаберие на ВИСШАТА администрация в най-подходящ момент на криза докато се въртят далаверки на ниско ниво. Ако описаното с намаления износ стане факт с колко ще се намалят приходите към бюджета съотнесено към ресурса които е нужен усигоряване на адекватно разпределение и брой на разрешителни.

    Споко няма да има виновни, а най-много МВР да хване някои черноборсаджия за парлама!

  • 2
    john_77 avatar :-|
    john_77
  • 3
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Планирането на лицензите и то иска акъл, не става на ангро....

  • 4
    theanalyser avatar :-@
    theanalyser

    Проблемът явно е доста сериозен!
    Надявам се, че "Капитал" ще ни информира в последствие, както за обяснението на транспортното министерство, така и за предприетите мерки за излизане на ситуацията!

  • 6
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    Съчетаването на политически изхвърляния и липса на стратегия на държавната политика с непрофесионализъм е характерно за администрацията на правителството и ще засили ударите за Българската икономика, особено в Русия където прогресивно губим пазари и имидж.

  • 7
    rage_against avatar :-|
    Rage Against

    кой некадърник отново е закъснял, не е дообмислил такива процедури и тем подобни глупости?

    тук трябват не само оставки, ами и намазване с катран и овъргаляне в пера :)

    и в администрацията ни е пълно с прости хора, но и превозвачите са кухи като 5 хралупи :)

    няма ли управление на риска в тая държава? винаги започваме пресконференциите с: "оказа се"...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK