Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Краят на лесното

След две спокойни години, емитирането на държавен дълг навлиза в по-несигурен етап

Татяна Пунчева-Василева
6123 прочитания

© shutterstock


Ако досега в България имаше финансов пазар, който не показваше съществени признаци на влияния от кризата в еврозоната, то това бе вътрешния пазар на държавен дълг. От началото на миналата седмица обаче и той се пропука и показа, че близо двугодишното безпрепятсвено поевтиняващо финансиране на правителството не може да продължава вечно.

Провалилият се в понеделник търг на ДЦК може да се окаже както тест за "гъвкавата и адекватна на пазарната среда" емисионна политика на правителството, така и сигнал, че тя навлиза в нова реалност, в която все по-малко ще зависи от продавача и все повече от купувача.

Хроника на един провален аукцион

В понеделник министерството на финансите (МФ) проведе поредния си предварително планиран търг за продажбата на държавни ценни книжа (ДЦК). То предложи петгодишни книжа в евро за общо 35 млн. евро. Въпреки че всички първични дилъри се включиха в играта, изненадващо поръчките им бяха за по-малко от предложените книжа (или по-точно, покритие от 0.93), а желаната от тях 4.1% среднадоходност беше за доста над постигнатата само два месеца по-рано (виж графиките). Най-ниската предложена цена дори съответстваше на доходност от 4.5% при 4.53% през август за седемгодишните книжа, издадени в началото на 2010 г., които реално са най-близките сравними книжа, пласирани скоро. По тази причина финансовото министерство реши за втори път тази година да откаже всички подадени поръчки за ДЦК.

Прякото последствие от проваления аукцион e, че правителството ще разполага с около 70 млн. лв. по-малко свободен ресурс, което може да се преглътне. Непрякото обаче е, че то по-трудно ще може да удържа цената на финансирането си сравнително ниска. Показателно за това е разликата между доходността по доларовите еврооблигации с падеж 2015 г. и книжата с подобен живот, пласирани изцяло на вътрешния пазар.

Случващото се си има съвсем логичното обяснение - дълговата криза в еврозоната. "България не е изолиран остров и съответно не бива да очаква, че може да е такъв", коментира Светослав Велинов, зам.-председател на съвета на директорите на управляващото дружество "Астра асет мениджмънт". "Реалността е такава и няма как тя да не се отрази на вътрешния пазар", допълни той и посочи, че ефектът от нея ясно се вижда в доларовата еврооблигация на България, чиято доходност започна да галопира далеч над 4% в края на ноември и началото на декември в разгара на кризата в еврозоната (виж графиките).

В същото време Велинов посочи, че е абсолютно съгласен с аргументите на министерството да не одобри нито една поръчка на търга в понеделник. "Резултатите [...] бяха повлияни от нарушеното доверие на финансовите пазари към страните от еврозоната и неяснотата около бъдещето на единната европейска валута. Отчитайки факта, че параметрите на аукциона отразяваха външни за страната фактори, а не от нейното икономическо развитие, министерството на финансите взе решение да отхвърли всички постъпили поръчки", заявиха от ведомството в официалното си прессъобщение.

Малка засечка...

Отказът на МФ да удовлетвори която и да било поръчка на даден търг е негово абсолютно право като продавач. И това не е първият път, когато то се възползва от него. През април отхвърли всички поръчки, но за книжа с живот от три месеца. След това заради волатилността на финансовите пазари в средата на юли отмени аукцион за 15-годишен дълг. Година по-рано пък през май, когато Гърция за първи път обяви, че не може да си плаща задълженията и въпреки високия инвеститорски интерес отказа да удовлетвори която и да било поръчка за друга своя бенчмаркова емисия от 10.5 годишни ДЦК.

Въпреки това според анализаторите случката през седмицата е първи сигнал, че оттук нататък на МФ ще му е все по-трудно да маневрира както то прецени, защото времето до падежа на 1.6 млрд. лв. външен дълг през януари 2013 г. наближава, а проблемите на еврозоната надали ще се решат за ден, за да намалят напрежението у инвеститорите.

"Каквото и да се случи в еврозоната, каквито и решения да бъдат взети сега, надали проблемите й ще се решат бързо", коментира Велинов. "Това ще отнеме много време, а негативите им ще продължат да влияят поне в обозримо бъдеще. Съответно догодина държавата ще има значително по-малко гъвкавост в емисионната си политика", обобщи той.

Анализаторите не изключват негативен сценарий и за следващия аукцион на ДЦК, насрочен за понеделник 12 декември. Тогава министерството ще се опита да продаде още от 10.5 годишните си ДЦК, издадени тази година, за общо 60 млн. лв. Вероятността инвеститорите отново да поискат повече в замяна на вложението си е голяма, но отговорът на продавача е по-малко прогнозируем.

Ако не пласира и десетгодишните книжа, министерството ще е с около 250 млн. лв., или около 20% назад от заявеното финансиране от вътрешния пазар, поне според индикативната му емисионна политика. Засега според официалното изявление на финансовото министерство то може да си позволи да не пласира повече дълг, тъй като има "достатъчни и различни по вид средства за финансиране".

...или предвестник за проблем

Въпреки спокойствието този аукцион може да се окаже първи сигнал за по-затегнато финансиране за правителството, особено ако настоящите пазарни условия продължават да тласкат инвеститорите в търсенето на по-висока доходност преди падежиращия в началото на 2013 г. външен дълг от 819 млн. евро.

За момента не е ясно дали той ще бъде рефинансиран с нова емисия облигации на външния и/или вътрешния пазар или ще се опита да се справи на мускули със собствени средства. Фактът обаче, че все повече български инвеститори си купуват външния дълг в обръщение не изключва възможността той да се превърти през тях. Данните към края на септември показват, че 63% от евровия дълг и 39% от доларовия дълг (776 млн. евро) на страната се държат от местни играчи - главно банки, следвани от пенсионни фондове, застрахователи и др.

Другият голям проблем за правителството е, че ако веднъж му се наложи да преглътне по-висока от очакваното цена, след това ще му е много трудно да върне тенденцията обратно в своя полза. Досега според повечето анализатори то успяваше да го прави, както заради глада за държавен дълг, така и заради "окуражаването" на самото финансово министерство. Много анализатори обаче споделят, че стимулите му са по-скоро непазарни, което има своите негативни ефекти. В най-добрия случай изкривява пазара, като концентрира риска вътре в страната и изземва ликвидност от бизнеса и населението. А в най-лошия - просто спира да работи точно когато най-много ти трябва.


7 коментара
  • 1
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat

    Сега Дянков трябва да демонстрира способностти,но отстъпките му по повод промените в сектор 'Сигурност', драстично свиха възможносттите му на финансовите пазари. Въпреки личните познанства,той и самото правителство, ще се налага да се плаща по скъпо.

    но има и своето предимство,с новите фискални мерки в ЕС и тази доходност, Дянков ще може по ЯСНО да обясни на премиера, какво ще му струва политически, нереформираният сектор 'Сигурност'.

  • 2
    naffoo avatar :-|
    naffoo

    До коментар [#1] от "kardinalat":

    Ако има сектори от които правителството (а и предишните) се страхува да реформира, то това са "МВР-то" и "Съдебната система" ... много ги е страх! :)

  • 3
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    [quote#1:"kardinalat"]нереформираният сектор 'Сигурност'. [/quote]

    Секторът на Цвъки няма да се реформира докато ББ е премиер, защото те са като близнаци, сиамски!

    Горното да се приеме за казано с голямо съжаление!

  • 4
    batkoti avatar :-|
    bati vi

    До коментар [#3] от "vassilun":

    То и после надали някой ще се опита да го реформира. След като получиха ред привилегии и пари най-вече, всяко правителство, което се осмели да ги пипне, дори и малко, ще бъде шантажирано с увеличаване на организираната престъпност . Гарантирано от ГЕРБ.

  • 5
    ivovelinov avatar :-P
    Ивайло Велинов

    Наистина лесното свърши. Явно е че много ,, инвеститори" в България ще бъдат принудени със стиснати зъби при тази доходност да търсят печалби в реалното производство. Фен съм на министър Дянков, за мен е лично удоволствие че лесните пари натрупани с гарантирано плащане от държавни поръчки и политически протекции от предишни управляващи ще трябва да се вложат именно в производство и Дянков ги натиска безапелацонно да направят това.Който иска пари трябва да се поизпоти

  • 6
    ivovelinov avatar :-P
    Ивайло Велинов

    Проблема не е за правителството в областта на финансите.То ги решава успешно. Още веднъж повтарям, проблема е в инвеститорите трябва да търсят други начини за печалба.

  • 7
    kkk_20 avatar :-P
    kkk_20

    [quote#5:"Ивайло Велинов"]Който иска пари трябва да се поизпоти[/quote]
    Това важи и за Дянков.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK