Снежен хаос за 50 млн.лв.

Дневник

Снежен хаос за 50 млн.лв.

Докато държавата се чуди къде е сбъркала в организацията, София остава единствената транспортна връзка между Северна и Южна България

6451 прочитания

Дневник

© Красимир Юскеселиев


От 3 дни София е единствената транспортна връзка между Северна и Южна България. Всички проходи в Стара планина са затворени за товарни автомобили или имат ограничения за тях (виж инфографиката). Лошата организация на почистването на снега донесе на едни места отбиване на пътя, на други - пълна блокада. Досега общо петима души са наказани заради транспортния хаос – бяха уволнени трима шефове от държавната фирма "Автомагистрали" ЕАД, която отговаря за поддържането на "Хемус", а други двама бяха наказани.

Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) засега не е съобщила какви финансови санкции ще има за фирмите, които не са почистили навреме снега по магистралите "Хемус" и "Струма" и по пътищата в Смолянска област. "Почти всички фирми ще бъдат глобени, по договор глобите може да са до 100% от дължимите плащания", съобщиха от АПИ.

Кой губи от хаоса

Наказаните чиновници не решават проблема на фирмите от транспортния бранш, на които им се налага да обикалят половин България, за да превозят стока от Русе до Свиленград например. Това е и сред най-натоварените международни маршрути, който свързва Дунав мост в Русе с границата с Турция. "За да се превози стока от Русе до Свиленград, трябва да се мине през София", каза заместник-председателят на Сдружението на организациите в автомобилния транспорт Красимир Лалов. Той обясни, че така пътят се увеличава с 350 км като разстояние и с един ден като време. Това, разбира се, води след себе си и увеличение на разходите на транспортните фирми за гориво и командировъчни на служителите. 

И кой печели

И докато в тази ситуация превозвачите губят пари, оказва се, че други печелят дори и да не работят. Договорите на избраните преди миналия зимен сезон фирми за пътно поддържане и почистване били такива, че на тях им е по-изгодно да поддържат готовност, вместо да чистят, защото така получавали предвидените пари за дейности като почистване и опесъчаване, умножени по коефициент 0.6. С тази разлика, че разходите им в сухо време са в пъти по-малки от тези по време на сняг. "Когато пече слънце, цените се умножават по коефициент 0.6 и фирмите получават пари за своята мобилизация и бойна готовност", обясни председателят на УС на АПИ Лазар Лазаров. Той призна, че в този случай държавата губи, а фирмите печелят, без реално да работят. Договорите са подписани по времето на това правителство, но от предишното ръководство на пътната агенция. Според бившия председател на УС на АПИ Божидар Йотов това са най-добрите договори, които можело да се направят. "Договорите са съгласувани с бившия министър на регионалното развитите Росен Плевнелиев, с негов заместник и т.н.", обясни Йотов пред "Капитал Daily". По думите му договорите са действали и през миналия зимен сезон, когато до такива бедствия по пътищата не се било стигало.

На дневен ред - хаос

Годишният бюджет на Агенцията за зимно почистване е 50 млн. лв. Парите се изплащат на 28 фирми. Договорите с тях бяха подписани през 2010 г. и през 2011 г. и са с 4-годишен срок. "Почти навсякъде ще има глобени фирми за несвършена работа", каза Лазар Лазаров. В средата на февруари експерти от агенцията трябва да определят глобите, след като фирмите предадат сертификатите си за свършената работа през януари, обясниха от АПИ. Преди началото на зимния сезон от агенцията били направили проверки във всички пътни управления, обаче чак сега Лазаров призна, че фирмите не са инвестирали в закупуването на роторни машини, защото стрували по 250 000 - 300 000 евро едната.

Ден след като уволни ръководството на "Автомагистрали" ЕАД, регионалният министър Лиляна Павлова призна, че причина за крайната мярка е лошата координация. "Автомагистрали" е дружество, което не може да си позволи да бъде стреснато и да загуби самообладание в една кризисна ситуация. Трябваше да създадат необходимата ефективна организация на движението, а не часове наред аз получавах неточна, непълна и на места, да не кажа, лъжи за това каква е обстановката", каза Павлова. Тя допълни, че ръководителка на областно пътно управление е наказана. Служител в оперативния щаб на пътната агенция е понижен и е с последно предупреждение за уволнение, съобщиха от АПИ.

Другите виновни

В същото време управляващите продължиха да обвиняват за хаоса шофьорите на тирове и гражданите, които не спазвали полицейските нареждания и правилата за движение. Шефът на АПИ Лазар Лазаров подкрепи идеята на премиера Бойко Борисов за задържане на водачите, които нарушават предписанията на МВР. Държавата обаче все още няма отговор на въпроса къде ще бъдат товарните автомобили, докато водачите им са арестувани, и как тези мерки ще изчистят републиканската пътна мрежа. Никой не казва и докога София ще бъде единствената връзка между Северна и Южна България.

3 общини са в бедствено положение

Бедствено положение е обявено на територията на община Роман, Тетевен и Чепеларе.

Три дни без ток бяха тетевенският кв. "Полатен", махалите Брязово, Горньово, селата Черни Вит, Дивчово, Васильово, Рибарица, Бабинци, Глобово, Кирчево, Галата, Градешница.

Остава бедственото положение в община Чепеларе. Един квартал на града е без ток, както и няколко села. В Чепеларе има 50 см сняг, а на местата, където се отстраняват авариите, снегът достига 1.5 метра. Курортът Пампорово вчера беше без вода.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


19 коментара
  • 1
    gost22 avatar :-P
    gost22

    А в Аляска тировете си пътуват...

  • 2
    northwind avatar :-|
    Norie

    Ако глобата е 100% от дължимите плащания пак ли ще бъдат на печалба въпросните фирми.

  • 3
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Ами първо когато ти казват че се задава як сняг, студ и вятър е зобре да не тръгваш с ТИР-а от Русе за Свиленград през Шипка или Хаимбоаз... добре е да изчакаш ден два.....
    То и с таралясницата е добре да не щъкаш много много, ако не си печен шофьор с добре оборудван автомобил и наистина имаш някаква спешна работа в зимата....

  • 4
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#1] от "gost22":пътуват, ама не баш в якият снеговалеж и буря и са специално екипирани, гледай ТВ-то и най-важно наистина имат спешна работа за да рискуват да излязът на пат....

  • 5
    bta avatar :-|
    bta

    хората казаха ,че такъв сняг не са виждали затова не тр.чак толкова критични да бъдем.

  • 6
    anihilator_jack avatar :-|
    anihilator_jack

    При толкова навалял сняг навсякъде има проблеми и това го казвам като живущ в Швейцария. Това за което трябва да се замислят наште е изграждането на интермодални терминали и качването на тировете на влакове.

  • 7
    masterblaster avatar :-|
    masterblaster

    във финландия и частност лапландия, се правят камари от сняг около пътищата но, те са чисти. Абе има си начини но ние май не сме свикнали да се поучим от други държави! А да и тук снегът е 5 месеца! Не се хвърля и сол и разствори. Всичко е бяло и красиво, и си карат камионите и колите с 80-100 км без проблем.

  • 8
    stoiank avatar :-P
    stoiank

    До #5
    Не знам хората, но аз съм виждал и даже с едно трабанче стигах от София до Ловеч. А сега пълен смях. Към 7 вечерта в събота пътувах по Тракия към Пловдив и някакъв мозък съветваше пътуващите от Велико Търново за София да минат през Шипка и т.н.
    Добре че не искаха през Туция и Гърция да минават. Ами това са разходи, провалени договори и т.н. Кой ще ги плаща.
    Тотални некадърници, даже и да крадат не могат като хората. Лъсват им голите задници и това е с 90% от обществените поръчки при "честното" управление на вожда.

  • 9
    anu avatar :-P
    Ronald Reagan

    Да а а хората в Лапландия са си решили проблемите ! Те и нашите са лапландци, но от друг тип - лап - лап, ла - лап :)))) !

    Шегата на страна - пътувам често зимата София - В. Търново - Варна. Не помня по пътя до Търново, някога да ми се е налагало да чакам цял ден. Карало се е бавно, изчаквали сме се, но на магистрала Хемус НИКОГА не съм висял. Нареждат се шахматно три снегорина и по тях за 2 часа си в София. Това е години наред ! това са идиотщини дето го разправят разни .... от управляващите !

  • 10
    peta_r avatar :-|
    петър джуров

    Жалко за автора на тази статия.Информирам го,че има и Проход на републиката,който пое движението от изток към София по маг.Тракия.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал