Кариерното консултиране – ориентир за професионално развитие
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Ало, Маджо

Кариерното консултиране – ориентир за професионално развитие

Кариерното консултиране – ориентир за професионално развитие

Чрез кариерното консултиране човек може да разбере какво и как да търси, спрямо собствените си интереси

4621 прочитания

Радина Недялкова е консултант в HILL International Bulgaria – една от първите консултантски агенции за подбор на кадри от средния и висшия мениджмънт в България. По образование е психолог и дипломиран специалист по човешки ресурси от Английския институт за развитие на персонала - CIPD. В момента приключва международна програма по кариерно консултиране  към американската асоциация за сертифицирани консултанти. Повече информация за професионалния й опит можете да намерите тук.

Отдавна работещите хора са изправени пред дилемата да се специализират в една професионална сфера или да развиват няколко паралелни компетенции. Ако преди петдесет години работодателите са ценели високо представители от първата категория, днешната действителност е поставила ситуацията по различен начин.

Гъвкави и приспособими кадри

В турбулентно и кризисно време като нашето компаниите търсят изградени и същевременно гъвкави кадри, които да могат да отговорят на постоянно променящите се бизнес нужди и изискванията на средата. С навлизането на новите технологии в дома и в офиса на всеки от нас се налагат промени както в организационната структура, така и в съдържанието на ежедневната работа. Все по-често се забелязва преразпределение на функциите и съчетаване на няколко позиции в една (например връзки с обществеността, маркетинг и организиране на събития) с цел оптимизиране на дейността и максимална ефективност. До голяма степен младите хора са подготвени за тези процеси, но много от опитните професионалисти срещат трудности в модернизирането и преформатирането на познатите им активности.

Несъвместимост в изискванията

Друго лице на същия проблем е видно при кандидатстването за работа. Наблюдават се две тенденции:  хора, които отговарят само на един от посочените в обявата задължителни критерии, и такива, които попадат в група "преквалифицирани"  - с доста по-сериозен трудов опит от търсения. След получаването на негативен отговор и едните, и другите си задават въпросите защо не ме избраха, след като притежавам нужните умения, какво ми липсва и какво да променя.

Консултирането като ориентир

В отговор на зараждащата се нужда от изясняване на кариерния път се появява консултирането. За разлика от професионалното ориентиране, приложимо основно за студентите, които тепърва излизат на пазара на труда, кариерното консултиране дава много по-конкретна и ясна посока накъде да вървим и какво е нужно, за да постигнем целите си. То би било полезно за специалисти, търсещи нови предизвикателства, и за служители, които искат да получат повишение в работата си, а също така и за хора, желаещи да бъдат по-конкурентоспособни.

Консултантът не обучава, а помага

Само по себе си кариерното консултиране е динамичен междуличностен процес, който има за цел не да учи, а да съдейства за разработването на успешно поведение, план за действие и оптимална употреба на силните страни на всеки индивид. Идеята е клиентът да получи актуална информация относно търсенията и предпочитанията на работодателите, както и да подобри собствените си разбирания и нагласи. Естествено това е сериозно изпитание, особено за хората с дългогодишен опит и експертиза в дадена област, но ключът към успеха е възприемането на нова гледна точка, която да води към по-добри и осъзнати резултати. Кариерният консултант приема ролята на съветник, чийто фокус е оказването на професионално съдействие в различни области на компетентност: от подготовката на административни документи (автобиография, мотивационно писмо и референции), през предоставянето на т.нар. SWOT анализ (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) до създаването на индивидуален план за действие, насочен към по-добро презентиране по време на интервюта, справяне със стресови ситуации и максимално използване на потенциала. Това са само част от дейностите на консултанта, като тяхното комбиниране зависи от всеки отделен случай и спецификата му, както и от желанията на клиента.

Българският скептицизъм

В България услугата кариерно консултиране тепърва ще добива популярност предвид засиленото ниво на безработица в страната и нарастващия "глад" за таланти в определени бизнес сектори. Хората са все още скептични по отношение на приложимостта на подобен вид консултация, тъй като е трудно да се измери възвращаемостта на вложените средства, за разлика от обученията например. Въпреки това много от тях се осмеляват да прекрачат собствените си предубеждения и да концентрират усилията си по посока на своето развитие. Някои дори успяват да визуализират отдавна потискани мечти за бъдещето, които са отлагали с години поради една или друга причина. Пример за това е мениджър, занимаващ се с продажби в последните петнадесет години, който в крайна сметка решава да се отдаде на любимия си спорт и да основе детска школа. Често пъти хората нямат времето или не се чувстват сигурни да споделят желанията си, а предпочитат да се концентрират върху други важни неща като финансова независимост, кариерно израстване или постигане на определен статут в обществото. Работа, която не носи удовлетворение, а присъства само като ангажимент натоварва допълнително и не носи необходимото спокойствие. Именно чрез кариерното консултиране човек може да разбере какво и как да търси спрямо собствените си интереси, възможности и копнежи и същевременно да отговаря на изискванията на компаниите.

В крайна сметка, ако не можем да променим ситуацията на пазара и работодателя, можем да променим нашите собствени нагласи и поведения, за да постигнем търсения резултат – изборът е наш.

Радина Недялкова е консултант в HILL International Bulgaria – една от първите консултантски агенции за подбор на кадри от средния и висшия мениджмънт в България. По образование е психолог и дипломиран специалист по човешки ресурси от Английския институт за развитие на персонала - CIPD. В момента приключва международна програма по кариерно консултиране  към американската асоциация за сертифицирани консултанти. Повече информация за професионалния й опит можете да намерите тук.

Отдавна работещите хора са изправени пред дилемата да се специализират в една професионална сфера или да развиват няколко паралелни компетенции. Ако преди петдесет години работодателите са ценели високо представители от първата категория, днешната действителност е поставила ситуацията по различен начин.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK