Личните данни - златна мина за интернет гигантите

Компаниите често ги използват, без гражданите да подозират

Компаниите все по-трудно опазват личните данни на своите клиенти, които попадат в ръцете на хакери
Компаниите все по-трудно опазват личните данни на своите клиенти, които попадат в ръцете на хакери
Компаниите все по-трудно опазват личните данни на своите клиенти, които попадат в ръцете на хакери    ©  Hannibal Hanschke
Компаниите все по-трудно опазват личните данни на своите клиенти, които попадат в ръцете на хакери    ©  Hannibal Hanschke

Личните ни данни са златна мина за интернет компаниите, които често ги използват, без ние да подозираме. Застъпниците на личните свободи в Европейския съюз искат да регулират този процес.

"Личните данни са петролът на 21-и век", казва Стефан Грос-Селбек, собственикът на Xing - една от най-големите професионални социални мрежи - на DLD (Digital - Life - Design) конференцията в Мюнхен, на която се събра световният интернет елит.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
17 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    alex052 avatar :-|
    alex052
    • - 1
    • + 16

    Това е поредната бомба със закъснител заложена и чакаща да гръмне.Личните ни данни особенно в тази държава въобще не са зашитени и се изискват за щяло и нещяло.Каквото и да си говорим и както и да се защитават никой не може да гарантира,че дребния служител в някоя компания няма да реши да си докара нещо допълнително..............

    Нередност?
  • 2
    kalinsofia avatar :-?
    [email protected]
    • - 1
    • + 13

    това е по света, а тук в БГ кой ли не копира, сканира лични карти, ЕГН-то, адрес т.н. и защитата на личните данни е под всякаква критика!!!

    Нередност?
  • 3
    georgi1001 avatar :-|
    georgi1001
    • - 2
    • + 5

    Става въпрос за ползване на данни като пол, образование, възраст, интереси, посетени сайтове и препоръчване на подходящи продукти, оферти според тези характеристики като книги, апликации за смартфоон.
    мислите ли че това е лошо или добро за вас?

    Нередност?
  • 4
    a_lizzard avatar :-|
    a_lizzard
    • - 1
    • + 11

    До коментар [#2] от "kalcho": Стига с тая дребнавост! В статията не става въпрос за административни данни от рода на ЕГН-та и тем подобни. Тук лични данни се разлеждат в много по-широк смисъл - примерно какви сайтове посещаващ, какви филми гледаш, от кои онлайн магазини пазаруваш, с кои авиокомпании летиш и по какви маршрути, с кои хора общуваш в интернет, как техните данни се отнасят към твоите (примерно ако някой приятел е препоръчал нещо, дали си го купил) и т.н.

    Нередност?
  • 5
    borislav_133 avatar :-|
    borislav_133
    • - 3

    не става въпрос за административни лични данни,не се косете толкова

    Нередност?
  • 6
    kalinsofia avatar :-|
    [email protected]
    • - 1
    • + 2

    [quote#4:"a_lizzard"]Стига с тая дребнавост![/quote]

    едно е лични данни (адрес, телефон) друго е интереси и любими филми, посещавани сайтове и т.н.

    ПС наскоро откраднаха от сайтовете на Виза, Сони доста лични данни на техните клиенти - ето това е по обезпокоително и то не е дребнавост!

    Нередност?
  • 7
    petar_333 avatar :-|
    petar_333
    • + 1

    по строги закони трябва да има ,които да защитават личните ни данни

    Нередност?
  • 8
    nikola_81 avatar :-|
    Nikola Atanasov
    • + 5

    Неправомерно събиране на лични данни и профилиране на потребители под предлога за "по-доброто обслужване на клиента"... или обслужване на частни корпоративни интереси?!
    georgi1001 - какво му е хубавото? Ако искам нещо сам ще си го намеря, няма нужда компаниите да ме "обгрижват" и заливат с реклами.

    Нередност?
  • 9
    georgi1000 avatar :-|
    georgi1000
    • - 5
    • + 1

    До коментар [#8] от "nikola_81":

    Имаш определени разходи да търсиш нещо , като време и някакви срества.
    От друга страна има определени математически алгоритми, които прилично точно показват какво може да ти хареса и компаниите могат да наемат такива хора да смятат. В повечето нормални компании днес клиента е техен център и те изследват неговите нужди много внимателно. Компанията разполага с повече информация понякога от клиента и може да му предложи подходящия за него продукт. Ако ти харесва купуваш, ако не ти харесва не. Не трябва и да се допуска и злоупотреба с информация, като например на теб само да ти искат по-висока цена, защото са пресметнали, че продукта ти трябва, което е незаконно. Има много добри изследвания, които показват, че това създава стойност.
    Разбира се трябва да има много добър контрол от компетентни власти за злоупотреби. Не казвам, че много компании в БГ мислят така, но в света изглежда това е бъдещето - анализ на данни, големи данни, за по-добро таргетиране на клиентите. Надявам се, че помага отговора :)

    Нередност?
  • 10
    nikola_81 avatar :-|
    Nikola Atanasov
    • + 4

    Аз все се заблуждавах, че печалбата е "техен център" и че в името на този център изследват и създават нужди в потребителите. А средствата и времето едва ли са чак толкова големи, особено ако са с цената на личните ми данни, интереси... Мисля, че оправданието "в името на клиента" е доста лицемерно и всъщност може да доведе до доста нежелани резултати.

    Нередност?
Нов коментар