Бизнес в естествен вид

В България продукцията на "Алтея органикс" обикновено се разпространява в специализирани магазини за биокозметика

Бизнес в естествен вид

Сертифицираният български производител на органична козметика разчита основно на износ

Весела Николаева
13933 прочитания

В България продукцията на "Алтея органикс" обикновено се разпространява в специализирани магазини за биокозметика

© Юлия Лазарова


80% от продукцията на "Алтея органикс" се продава в чужбина

Преди повече от десет години семейство инженери, останали без работа от ДЗУ - Стара Загора ("Дискови запаметяващи устройства"), започват да се занимават със земеделие. Днес те са сред малкото български производители на биологични козметични продукти със сертификат, а резултатите са доказателство, че кризата може, ако не да се избегне, поне да се заобиколи. Началото на "Алтея органикс" е поставено още през 1999 г. от семейството Веселина и Георги Колеви. Тогава вземат земя под аренда и започват да отглеждат рози - от самото начало без използване на изкуствени торове и пестициди. Постепенно малкият им бизнес се разраства, създават "Алтея" заедно с други съдружници и започват да произвеждат все повече продукти.

От земеделието към бурканчето

В момента "Алтея органикс" е сред малкото български производител на козметика със сертификат за органичен произход. Фирмата е собственост на Георги Колев (80%) и Калоян Стоев (20%), а Веселина Колева е управител на търговската "Алтея трейдинг".

Органичният произход означава, че всички продукти са изцяло естествени, при отглеждането им не се използват химически торове, в съставките няма петролни деривати, изкуствени консерванти, синтетични химикали, а в по веригата на целия производствен процес се гарантира, че хората получават достатъчно възнаграждение за труда си.

От "Алтея" се насочват към козметиката, защото бизнесът със земеделски насаждения е сезонен. Първоначалните инвестиции са комбинация от малко собствени средства, малко банкови кредити, малко помощ от програма САПАРД. От "Алтея" продължават да кандидатстват за финансиране по европейски програми, но Веселина Колева разказва, че работата с фонд "Земеделие" е много тежка - има постоянна смяна на служителите, новите не са подготвени, организират им се обучения, които са само за отчитане на дейност, смята Колева. Според нея достъпът до европейски програми за биоземеделие е много труден. Един от проблемите в производството на органична козметика е дефицитът на суровини – заради все по-голямото търсене цената не пада, но няма и изгледи производството да се увеличи толкова, че да има понижение.

Печалба в кризата

В България търсенето на този вид козметика започна сравнително скоро – можем да кажем, че малкият й бум съвпадна с началото на кризата у нас, без да има пряка връзка между двете явления. Макар биокозметиката да е по-скъпа от конвенционалната, потреблението й се увеличава. Точни данни няма, но дори кратък поглед върху щандовете със сертифицирана биокозметика по аптеките и специализираните магазини показва по-голямо предлагане, диктувано от нарастващия интерес.

"Алтея" хваща точно този интерес – но основно извън страната, където се продават 80% от продуктите й. "В САЩ има цели магазини само за биопродукти, там те се купуват много по-масово, особено за децата. А в България хората са недостатъчно, бих казала, много слабо запознати", казва Колева. За повишаване на интереса към сертифицираната органична козметика говорят продажбите на "Алтея органикс" - за 2010 г. те са 405 хил. лв., 176% ръст спрямо 2009 г. Това е в пъти повече, отколкото за 2008 г., когато компанията е имала едва 76 хил. лв. оборот от продажби. Козметичната компания е излязла на печалба от 2 хил. лв. още през втората година от създаването й (2008 г.).

Нормата на печалба от биологичната козметика със сигурност е по-ниска, отколкото от конвенционалната, разказва Колева. Една от причините е това, че голяма част от работата се прави на ръка. Насажденията, които се отглеждат без пестициди и изкуствени торове, дават по-малко реколта от конвенционалните, но по думите на Колева продукцията от тях се увеличава за няколко години. Тя се надява с течение на времето и с развитието си билогичното земеделие да стане по-печелившо. По думите й след толкова години на химическо третиране земята вече има нужда от изкуствени торове и пестициди, за да ражда, и е нужно много време това да се промени. За да се стимулира биоземеделието, "държавата трябва да се опита да помогне с механизми. А тя не само не помага, а и пречи понякога", смята Колева.

"Алтея органикс" в числа


Брой служители
15 постоянни, до 100 - 200 души сезонно наети през лятото


Продажби за 2010 г.
405 хил. лв., 176% ръст спрямо 2009 г.


Печалба за 2010 г.
28 хил. лв., 33% ръст спрямо 2009 г.


Собственици
Георги Колев – 80%
Калоян Стоев – 20%


Източник: "Алтея органикс", Търговски регистър

80% от продукцията на "Алтея органикс" се продава в чужбина

Преди повече от десет години семейство инженери, останали без работа от ДЗУ - Стара Загора ("Дискови запаметяващи устройства"), започват да се занимават със земеделие. Днес те са сред малкото български производители на биологични козметични продукти със сертификат, а резултатите са доказателство, че кризата може, ако не да се избегне, поне да се заобиколи. Началото на "Алтея органикс" е поставено още през 1999 г. от семейството Веселина и Георги Колеви. Тогава вземат земя под аренда и започват да отглеждат рози - от самото начало без използване на изкуствени торове и пестициди. Постепенно малкият им бизнес се разраства, създават "Алтея" заедно с други съдружници и започват да произвеждат все повече продукти.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


2 коментара
  • 1
    tsonkooo avatar :-|
    Тsonkooo

    Ето, че може!

  • 2
    gallnare avatar :-?
    Мария

    Интересна информация. Логично възниква въпросът къде могат да се пробват продуктите, и излиза, че под "чужбина" се разбира sales offices in USA and Hong Kong http://www.alteya.com/aboutus.html

    А в Западна Европа? А как се продават в България?

    Това е рискът от подобни публикации: как да продължиш, след като си казал а-то, без това да замества платените репортажи.

    На производителите: още повече успехи! Продуктите ни от розово масло са директно конвертируема стока, както се казваше преди време.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход