Рекламните кампании на туризма тръгват към нови пазари
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Рекламните кампании на туризма тръгват към нови пазари

Кадър от имиджов рекламен клип, част от кампанията "България- магията живее тук"

Рекламните кампании на туризма тръгват към нови пазари

Близо 7 млн. лв са изхарчени за представянето на България в Русия, Великобритания и Германия

Деница Ватева
4072 прочитания

Кадър от имиджов рекламен клип, част от кампанията "България- магията живее тук"

© Капитал


Близо 7 млн. лв. (6.91) от европейската програма "Регионално развитие" са били похарчени за реклама на туризма в Германия, Русия и Великобритания. Това съобщиха от икономическото министерство при отчитане на резултатите от проектите, договорите за които бяха подписани в края на 2008 г., но сумите са харчени от миналата година. От тази предстоят и кампании в Румъния, Украйна, Полша и Швеция - държави, в които никога не е имало целева реклама, както и представяне на курортите по паневропейски телевизии и България.

Въпреки че туристическият сектор одобрява държавите, в които ще се рекламира България, критиките към общата рекламна стратегия на държавно ниво продължават.

"Спестени" средства

Рекламните кампании в Германия, Русия и Великобритания официално ще приключат през април, като за тях са похарчени 6.91 млн. лв., съобщиха от икономическото министерство. От ведомството допълниха, че този проект е бил на стойност 7.96 млн. лв., но при изготвянето на обществените поръчки са достигнати по-ниски цени. "Спестените" 1 млн. лв. предстои да се инвестират в нови кампании.

От ведомството отчетоха добри резултати от кампаниите, макар и да няма независима оценка, която да го потвърди. Още при стартирането на проекта се планираше да бъде достигнато увеличение от минимум 5% на всеки пазар, като предстои да се види дали то ще бъде достигнато.

Какво предстои

През тази година ще започнат да се изпълняват нови проекти за рекламни кампании, отново финансирани от програма "Регионално развитие", които са на стойност 20.5 млн. лв. Повечето от новите проекти на практика ще повторят изпълняваните досега. Предвижда се клипове за България да бъдат излъчвани по паневропейските канали Eurosport, Euronews, National Geographic и Discovery. Подобно на миналата година, туризмът ще бъде рекламиран и в България.

От тази година България ще работи и по проект за целева реклама в Румъния, Швеция, Полша и Украйна - държави, в които досега не е имало целеви кампании, но според туристическият сектор са перспективни. Очаква се кампаниите да включват тв, радио-, печатна, интернет и външна реклама, както и организиране на информационни турове в страната за журналисти и туроператори.

Сгрешена рекламна стратегия и план

Въпреки че работата по европроектите е приветствана от туризма заради скромния на фона на конкурентите национален бюджет за реклама, и от бранша, и от рекламния сектор неведнъж са коментирали, че цялостната стратегия и план за промотиране на страната е погрешна. Така например още през 2008 г. започна работа по тв клиповете "Магията живее тук", а едва три години по-късно беше проведено проучване за интересите на туристите от пазарите, за които са предназначени, въпреки че то би трябвало да бъде в основата на изготвянето на посланията и визията на рекламите.

Когато се излъчваха клиповете по големите европейски телевизии, националният туристически портал не беше готов, въпреки че се промотираше в тях. Отделно от това дори за едни и същи пазари няма цялостна визия на брошури, клипове и други рекламни материали. Дори и в момента тече поръчка за изготвяне на ново лого и слоган на България, чийто срок за изпълнение е краят на годината, въпреки че работата по новата вълна рекламни кампании би трябвало да започне преди това.

Близо 7 млн. лв. (6.91) от европейската програма "Регионално развитие" са били похарчени за реклама на туризма в Германия, Русия и Великобритания. Това съобщиха от икономическото министерство при отчитане на резултатите от проектите, договорите за които бяха подписани в края на 2008 г., но сумите са харчени от миналата година. От тази предстоят и кампании в Румъния, Украйна, Полша и Швеция - държави, в които никога не е имало целева реклама, както и представяне на курортите по паневропейски телевизии и България.

Въпреки че туристическият сектор одобрява държавите, в които ще се рекламира България, критиките към общата рекламна стратегия на държавно ниво продължават.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    aussie avatar :-P
    aussie

    Най-после това л....но няма да го гледаме повече. Иначе трябва огромно въображение да видиш роза в него :)

  • 2
    borabora54 avatar :-P
    borabora54

    Е, като се изхарчат още 40-50 млн. и минат десетина години, може би най-сетне някои ще стигнат до това - кое се прави първо, кое второ... кое след кое следва... С проби, грешки, "аз мисля" (сериозно!) нашите другари лека-полека трябва да се научат...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.