Най-добрите инвестиции предизвикват прозявка
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Най-добрите инвестиции предизвикват прозявка

Граф Антон Волфганг фон Фабер-Кастел от 35 години управлява семейния бизнес.

Най-добрите инвестиции предизвикват прозявка

Управителят на световната компания Faber-Castell вярва в принципите на Уорън Бъфет и е сигурен, че хората няма да се отучат да пишат с моливи

5065 прочитания

Граф Антон Волфганг фон Фабер-Кастел от 35 години управлява семейния бизнес.

© Associated Press


Faber-Castell е една от най-големите и стари компании за производство на моливи в света. След 80-годишно прекъсване тя се завръща на руския пазар, където до 1917 г. дори е добивала графита за моливите в Сибир. Граф Антон Волфганг фон Фабер-Кастел от 35 години управлява семейния бизнес. В интервю за руския в. "Ведомости" той разказва за предизвикателствата пред компанията, казва, че уважава принципите на Уорън Бъфет и вярва, че хората никога няма да се отучат да пишат с моливи.

Защо Faber-Castell реши да влезе на руския пазар в сътрудничество с турската Anadolu Group, която от 10 години продава продукцията ви в страната?

- За мен това беше логична стъпка. Аз предпочитам да работя с тези партньори, които познавам. И с Anadolu ние работим много тясно от около 50 години в Турция. През последните 10 години ние обсъждахме съвместното ни излизане на руския пазар. То беше отложено, но сега се радвам, че с Anadolu Group създадохме съвместна компания. За нас най-голямото предимство се явява огромният им опит с дистрибуцията и логистиката в Русия. Заедно, ние наистина се стремим да популяризираме марката Faber-Castell. Ако се върнете назад в историята, нашата марка е добре известен в Русия от 150 години, но през последните 80 години изчезнахме от пазара. Така че ние сега трябва да започнем от нулата.

Изобретяването на калкулатора през 1970 г. почти веднага намали приходите на компанията ви с една трета. Сега живеем в дигиталната епоха, а вашият бизнес е ударен от джаджи като iPad и софтуер като Adobe Photoshop? Смятате ли, че традиционният молив може да изчезне един ден?

- Моливите никога няма да изчезнат напълно, те ще съществуват много по-дълго, отколкото можем да си представим. В края на 1970 г., когато аз се присъединих към компанията, все още трябваше да се боря с въздействието на резкия спад в бизнеса за производство на логаритмични линийки - в действителност този бизнес изчезна в рамките на две години след появата на джобния калкулатор. И аз се опитах да създам нов продукт - маркери, което беше доста успешно (ние произвеждаме широка гама от продукти).

В началото на 80-те години стана ясно, че програми като Computer Added Design (CAD) ще отхапят още от моя бизнес. И аз съзнателно насочих нашата стратегия от техническите чертежи към продукти за оцветяване, разбирайки, че образованието ще бъде мегаважно през тези години. Освен това направихме стратегическо преструктуриране на бизнеса в началото на 90-те години. Имах сериозно маркетингово проучване от Boston Consulting Group, за да сме сигурни, че се насочваме към обещаващи бизнес сегменти. И го направихме. Преди около 12 години дойдоха новите предизвикателства в областта на писането, рисуването и дизайна.

На първо място, това е dotcom бумът. Тогава често ме питаха: "Защо все още пускате тези старомодни продукти?" А аз им отговарях: защото вярвам в тях и смятам този бизнес за интересен. Много от dotcom компаниите изчезнаха.

Сега има нова тенденция с масовото навлизане на електронни устройства, като например iPad. Аз самият го използвам и е много удобен. Но, например, ако искате нещо бързо да си запишете, ще го направите на лист хартия - защото винаги имате под ръка лист хартия. Офис без хартия - това е илюзия! Разбира се, днес хората, които работят в офиси, пишат по-малко. Но ако погледнете глобална картина на образованието, ситуацията в развиващите се страни - като Индонезия и дори Бразилия (да не споменаваме Индия и Китай) - там все още има голямо търсене на екологични и функционални продукти за началното образование.

А за това няма нищо по-хубаво от един цветен или черен молив. Моливът не изсъхва - сложете го в едно чекмедже, след стотици години да се отвори - той отново ще пише. Между другото, когато са оборудвали руските космонавти за полетите им, не са били използвани сложни неща за писане като американците - просто са им дали моливи и това е дало резултат. Така че не трябва да се подценява необходимостта от основни продукти, предназначени за писане, рисуване, творческа дейност.

Миналата година беше най-добрата за нас от дълго време. 2010 г. беше под въздействието на кризата, но за нас тя беше успешна за производството на обикновени моливи. когато започнах да управлявам Faber-Castell, бях много загрижен, че черните моливи може да изчезнат след 20 години. Сега, 35 години по-късно, се безпокоя много по-малко за това.

Смятам, че целта ни е постоянно да усъвършенстваме и подобряваме продуктите си. Вземете прекрасен модел молив, като Grip - ние го пуснахме през 2000 г. (молив с триъгълно сечение и не се хлъзга). Тогава се притеснявах, че ние трябва да закрие немските си фабрики, ако ние не направим нещо наистина забележително. За щастие, ние бяхме в състояние да го направим и цялата продуктова линия беше много успешна.

Аз винаги си спомням думите на Уорън Бъфет: Бъдете предпазливи към инвестиции, които предизвикват аплодисменти. Най-добрите инвестиции предизвикват прозявка. И това, като цяло, до известна степен важи и за Faber-Castell - така че нашите продукти може да предизвикат прозявка. Но за мен те са много интересни.

Как оценявате финансовата криза в еврозоната и как се отрази на бъдещето на единната европейска валута?

- Аз съм убеден привърженик на еврото и общия европейски дом, чието строителство започна през 50-те години. Смятам, че това е най-добрата застраховка, за да се избегне войната. Предполагам, че никой не е забравил, че Франция и Германия са воювали в продължение на 300 години. Поразителни са настъпилите промени - сега между Франция и Германия има истинско приятелство. Не мисля, че би било добре да се върнат италианската лира, френският франк, испанският реал и т.н. За нас това не би било добра новина.

С каквото и да се сблъскаме, необходимо е да бъдем търпеливи. Този път е изминала и германската икономика. През 90-те години Германия изпитваше сериозни структурни проблеми. Но г-н Шрьодер, бившият канцлер, реши някои от тях, което е много полезно за Германия. Това беше трудна работа, беше необходимо да се търси консенсус между синдикатите и държавата (за прилагане на програмата Шрьодер). Но това беше процес стъпка по стъпка. Така че, ако погледнем в бъдещето, краткосрочни решения не са от полза. Ще трябва да подобрим производителността на европейската икономика.

Как да се създаде компания за моливи, която успешно да оцелее 250 години?

- Важно е да имаш подходящите хора, а от решаващо значение е доброто управление. И когато става дума за семейна фирма, в допълнение към това, че е важно да има подходящи представители на семейството в бизнеса - тези, които контролират семейните интереси и са достатъчно умни, за да разберат какво е правилно за компанията. Това е на първо място. Второ - трябва да имате усет за това да правите обикновените неща по необичаен начин. Както цитирах Уорън Бъфет, нашият бизнес не произвежда нищо грандиозно. Просто търсете възможностите, приемайте предизвикателствата и се старайте да се усъвършенствате.

И, разбира се, трябва и малко късмет. Аз винаги казвам, ако немската фабрика на Faber-Castell се намираше на 60 км източно от мястото, където е сега - нашата дейност щеше да бъде национализирана след края на Втората световна война и компанията Faber-Castell щеше да спре да съществува. Много семейни компании, попаднали в Източна Германия, са загубили бизнеса си. А ние имахме късмет - останахме в Западна Германия. Чиста проба късмет! И това ни помогна.

Цялото интервю може да прочетете тук.

Faber-Castell е една от най-големите и стари компании за производство на моливи в света. След 80-годишно прекъсване тя се завръща на руския пазар, където до 1917 г. дори е добивала графита за моливите в Сибир. Граф Антон Волфганг фон Фабер-Кастел от 35 години управлява семейния бизнес. В интервю за руския в. "Ведомости" той разказва за предизвикателствата пред компанията, казва, че уважава принципите на Уорън Бъфет и вярва, че хората никога няма да се отучат да пишат с моливи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.