С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 9 апр 2012, 13:35, 3349 прочитания

Българският износ продължава да се свива

Търговският дефицит на годишна база се е увеличил до 513.1 млн. лв.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Българският износ, който крепеше растежа на икономиката в условия на срив на инвестициите и свито потреблението, продължава да намалява. След като през януари се понижи с 10.2% за пръв път от октомври 2009 г., спадът е продължил и през февруари, макар и с по-бавни темпове. Този път понижението е 1.8 на сто на годишна база, показват предварителните данни на Националния статистически институт (НСИ).

В същото време се отчита 13.2% ръст на вноса на годишна база. В абсолютни стойности на годишна база експортът достига 2.9 млрд. лв., а вносът - 3.5 млрд. лв. Крайният ефект е дефицит от 513.1 млн. лв. в търговския баланс.


Само за първите два месеца на тази година спрямо същия период на 2011 г. експортът е намалял с 6.1%, докато вносът се увеличава 7.2%. И за януари, и за февруари като се елиминират разходите за транспорт и застраховки при внос на стоки външно търговското салдо е отрицателно в размер на 912.6 млн. лв.

Свиването на външната търговия вещае забавяне на икономическия растеж, особено ако съвпадне с рецесия в Европейския съюз (ЕС), където българските компании пласират около 60 на сто от износа си. А данните от Евросъюза показват, че общността върви сигурно към рецесия. Все пак не е изключено и тези спадове в началото на годината да са временно явление заради студеното време, което блокира част от бизнеса.

Извън ЕС



Предварителните данни на НСИ показват, че износът на стоки от България към страни извън Европейския съюз на годишна база се е увеличил с 10.6% и в края на февруари стига 1.2 млрд. лв. Значително нараства експортът към Обединените арабски емирства, Канада, Сирия и Бразилия. Докато най-голям спад се наблюдава на изнесените стоки за Сингапур, ЮАР, Индия и Хърватия. Основните търговски партньори на страната ни, които формират близо 51% от износа са Турция, Китай, Обединените арабски емирства (ОАЕ), Русия, Сърбия и Македония.

Освен износът и вносът към трети страни бележи ръст. На годишна база през февруари вносът в България се е увеличил с 16.8% до 1.5 млрд. лв. Най-голям е ръстът на внесените стоки от  Казахстан, Босна и Херцеговина, Сирия и Република Корея. А най-голямо е намалението на вноса от Бразилия, Обединените арабски емирства и Украйна.

Само за първите два месеца на тази година  износът към трети страни обаче намалява с 2.6% спрямо съответния период на 2011 г. Докато вносът се увеличава с 8.6%.

Повече подробности четете в "Капитал Daily"
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

По-високият данък при сделки с имоти ще увеличи сивия сектор По-високият данък при сделки с имоти ще увеличи сивия сектор

Трима експерти в областта на недвижимостите коментират как повишаването му до 3% в София ще се отрази на пазара

9 дек 2019, 751 прочитания

Газовата борса стартира на тъмно Газовата борса стартира на тъмно

От "Газов хъб Балкан" обявиха, че са продадени 25% от предложените от "Булгаргаз" колиества, но не и постигната цената

9 дек 2019, 626 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "K2: Бизнесът" Затваряне
Инвестиционните банки търсят нови начини за заобикаляне на регулациите

Банки като JPMorgan са започнали да тестват нови инструменти, чрез които да разпрострат принципите на секюритизацията и в обикновения пазар на финансови инструменти

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10