Близо 80% от интериорните цветя на българския пазар са от Холандия

България внася растения и разсади, но производството й остава почти изцяло за вътрешния пазар

Не е изненада, че почти всички луковици за лалета в България са внос от Холандия
Не е изненада, че почти всички луковици за лалета в България са внос от Холандия    ©  ILYA NAYMUSHIN
Не е изненада, че почти всички луковици за лалета в България са внос от Холандия
Не е изненада, че почти всички луковици за лалета в България са внос от Холандия    ©  ILYA NAYMUSHIN

Българските фирми са клиенти на холандските производители. Ние купуваме оттам готови цветя и разсади, които впоследствие продаваме

Мая Александрова, административен директор на "Флора градински център"

Към 80% от растенията, които са предназначени за отглеждане в домашни условия, идват от Холандия. Това отчитат от Асоциацията на производителите на декоративни растения в България (АПДРБ). Не е изненада, че почти всички многогодишни външни растения с луковици (лалета, зюмбюли и т.н.) също са внос от "страната на цветята". От Холандия идва и изходният материал за голяма част от цветята, които се произвеждат в България.

Клиентът България

"Българските фирми са клиенти на холандските производители. Ние купуваме оттам готови цветя и разсади, които впоследствие продаваме", коментира административният директор на "Флора градински център" Мая Александрова. Тя отбелязва, че Холандия е не само световно признат производител, но и голям пазар на цветя, тъй като самата тя внася растения от различни държави и впоследствие ги препродава. Но за България е почти невъзможно да стъпи на  този пазар, тъй като местното производство излиза сравнително скъпо – зимата е студена и тежка, отоплението е скъпо, няма дотации от държавата. По тази причина произведените тук цветя обикновено остават за вътрешния пазар.

Александрова обяснява, че голяма част от драцените или палмите, които идват от Холандия, всъщност са произведени в Африка или Коста Рика, където се използват благоприятните естествени условия. Така разходите са ниски, но холандски са компаниите, които са успели да организират тази дейност и да осигурят пазари. Някои  от тези компании са наели  земи в Коста Рика за 30 години, за да отглеждат драцени и палми. В Кения пък се отглеждат "холандските" рози.  А някои от розовите храсти, предназначени за дворове и градини, идват и от България.

У нас има примери за редица българско-холандски фирми в областта на селското стопанство, включително и в производството на цветя. Те са резултат от програма на холандското правителство, по която са се отпускали субсидии за цветарския бизнес още в периода преди присъединяването на България към Европейския съюз. В момента обаче тези партньорства основно  реализират внос на растения и разсади при преференциални условия.

Цветята като лукс

"Естествено и в нашият бизнес се усети кризата", казва Александрова. Според нея продажбите са спаднали с около 30%. Причината е, че цветята не са стока от първа необходимост, а по-скоро лукс и това си проличава при трудните финансови условия. Тя казва, че е трудно да се прогнозира какво може да се случи през тази година или в по-дългосрочен период, но поне се надява в бъдеще промените  да са положителни.