Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 22 апр 2012, 15:28, 6385 прочитания

Модерни маратонци

Над 200 студентски отбора от цяла Европа в състезание за най-икономичната кола

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
От няколко години в халетата на транспортния факултет на Техническият университет в София студенти и преподаватели скоростно скъсяват дистанцията между образование и бизнес. Сред куп чаркове и инструменти и след безброй часове над скиците се раждат возилата на бъдещето... или поне техните първообрази. Макар и все още не много практични, те са леки и свръхпестеливи. Но най-важното е, че създават усещане у младите инженери, че годините в университета не са загуба на време, а истински трамплин към кариера в автомобилната индустрия.

Интересът към извънкласната практика се разпалва от Shell Eco-Marathon - международното състезание за най-икономичен автомобил, изработен от студенти, който едноименната петролна компания организира всяка година. Целта е прототипът да измине максимално разстояние с минимум гориво или електричество, т.е. с по-малко вредни емисии. Рекордите вече се измерват в хиляди километри с литър бензин, така че предизвикателството става все по-голямо.


През 2008 г. десетина ентусиасти от Техническия университет в София за първи път се включиха в конкурса с един малък син хибрид. С всяко следващо участие екипът се разраства и става все по-добър. Така през 2011 г. достига четвърто място в категорията на градските автомобили сред около 200 отбора от цяла Европа. Междувременно към инициативата се присъединява и Техническият университет във Варна, чийто отбор се състезава с икономичен бензинов модел.

Надалеч, но с малко

Тази година софийският отбор за първи път ще заложи на електромобил със зареждане от градската електрическа мрежа (plug-in). Возилото ще е с капковидна форма за по-добра аеродинамичност, разказва капитанът на отбора Благой Бурдин, докато ни развежда из производственото хале в Студентски град. Паркирани една до друга са колите от предишни състезания, а над всички на специален стенд стои рамката на новия електромобил. В момента се чакат всички компоненти, които студентите не могат да изработят сами и са поръчани на фирми. Работата по сглобяване и тестване на електромобила ще става все по-напрегната защото състезанието наближава – то ще е в Ротердам от 15 до 21 май.

Фотограф: КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ [Капитал]

Трасето с дължина 16 км в холандския град е конструирано с няколко остри завоя, които да поставят на изпитание не само шофьорските умения на пилота, но и способността на колата да запази нисък разход при рязко забавяне и ускорение. Независимо че много от европейските конкуренти имат по-голям опит и в някои случаи повече средства, това невинаги е решаващо. "Физиката е една и съща за всички", казва Бурдин и посочва различни начини за подобряване на икономичността на колата. По план возилото плюс пилота ще тежат около 100-120 килограма. Затова всичко възможно се олекотява до минимализъм. Например електродвигателят се побира в човешка длан, а като мощност може да се сравни с прахосмукачка. Захранващите кабели ще бъдат с позлатени куплунзи за намаляване на електрическото съпротивление и по-дълъг пробег.



Бурдин, който е докторант в катедра "Двигатели, автомобилна техника и транспорт", признава, че на практика работата на целия автомобил се балансира "на косъм". Затова често в истинското състезание колите спират заради повреди още преди да им свърши горивото. Но е факт, че резултатите понякога са изумителни. Капитанът на младежкия тим разказва за автомобил от друг университет, който със 7 грама пропан-бутан е изминал 19 км при средна скорост 30 км/ч. "Ако запалите запалка, ще харчи повече", твърди Бурдин.

С летящ старт

Заедно с интересни преживявания в различни държави "екомаратонците" придобиват и безценен професионален опит. "Много чистота има в това състезание, защото хората не лъжат. Духът е друг и студентите се научиха да работят в екип. Липсваше им практика", смята доц. Борислав Трайков от транспортния факултет на Техническият университет в София, който подпомага подготовката на отбора. Той разказва за солидарността със съперниците. В предишно участие с момчетата помагали на тим от друга държава, чийто автомобил се запалил. "Стояхме до късно през нощта, за да им помогнем с електрониката и да им намерим части, за да могат все пак да се състезават", спомня си преподавателят.

Като че ли увереността в собствените сили е най-ценната придобивка. Много от младежите започват работа с летящ старт в автоиндустрията. "Наши студенти спечелиха конкурса за джанти на Brabus. В момента компанията ползва техни проекти", разказва Трайков. Негови студенти работят в компании като Porsche, Skoda, Тoyota и българската "Литекс моторс", която отскоро произвежда коли от китайската марка Great Wall.

Благой Бурдин ни оставя с доцента, защото също е преподавател и има занятия с по-младите си колеги. Питам Трайков има ли България бъдеще в развитието на високи технологии в транспорта, а той отговаря: "Младите българи са много умни хора. Има ли условия, много неща могат да се развият. Иновациите не се случват за ден." И е прав – на студентския отбор му трябват четири години участия в екомаратона, за да достигне четвъртото място (изпреварва германския тим!). Страстта към новаторските возила сигурно е вродена, но опитите за развойна дейност в страната понякога изглеждат мъчителни. Затова малко подкрепа никога не е излишна.

Вятърният изследовател

В началото на 2011 г. двама германци прекосяват Австралия с кола, задвижвана от вятъра. За 18 дни с купето на Wind Explorer те навъртат над 5000 километра, като половината път е изминат изцяло благодарение на вятърната енергия. Пътешествениците разчитали на литиево-йонни батерии, които се зареждали през нощта чрез преносим вятърен генератор. Крило от парапланер дърпало "вятърния изследовател", когато условията били подходящи. Wind Explorer тежи около 200 кг с батериите, шасито е от въглеродни нишки, а гумите са подобни на велосипедните. Колата може да развие над 90 км/ч.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уолстрийт печели от сигналите за забавяне на заразата в САЩ Уолстрийт печели от сигналите за забавяне на заразата в САЩ

Акциите на енергийните компании се покачват заради очакванията за сделка между големите производители

7 апр 2020, 838 прочитания

Какво отговори министър Деница Сачева на въпросите на бизнеса за схемата 60/40 4 Какво отговори министър Деница Сачева на въпросите на бизнеса за схемата 60/40

След ясно тълкувание на приетите от Народното събрание текстове правителството ще измени постановлението си за помощта

7 апр 2020, 3898 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "K2: Бизнесът" Затваряне
Кризата докара исторически загуби за гръцките банки

Дупката в балансите на топ четири е равна на 13% от БВП на страната заради отписване на държавен дълг

Още от Капитал
Тяхната първа криза

Финтех компаниите са изправени пред нови предизвикателства заради COVID-19 и първия им сблъсък с икономически проблеми

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

Коронабюджет 1.0: Оптимистичната версия

Правителството поиска спешна ревизия на бюджет 2020, която да му даде по-голяма гъвкавост за маневри

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10