Montupet ще разширява завода си в Русе

Френската компания ще инвестира 30 млн. евро в ново хале

Групата Montupet проучва възможностите за съфинансиране в България, Македония, Индия и Китай за изграждането на нов завод
Групата Montupet проучва възможностите за съфинансиране в България, Македония, Индия и Китай за изграждането на нов завод
Групата Montupet проучва възможностите за съфинансиране в България, Македония, Индия и Китай за изграждането на нов завод
Групата Montupet проучва възможностите за съфинансиране в България, Македония, Индия и Китай за изграждането на нов завод
2

млн. автомобилни части ще е капацитетът на "Монтюпе България" през 2015 г., след като приключи разширението на завода си, при 1.3 млн. части в момента

Montupet накратко
Френската група Montupet има седем завода за производство на части за автомобили – три във Франция, един в Мексико, един в Ирландия, един в България и един в Испания. Годишният оборот на групата е 400 млн. евро.
Montupet започва производството си в България през 2008 г. В края на следващата година компанията отчита 13 млн. лв. оборот и загуба от 5.8 млн. лв. През 2010 г. "Монтюпе България" вече излиза на печалба от 0.8 млн. лв. при продажби в размер на 48 млн. лв. За 2011 г. продажбите са два пъти повече – за 100 млн. лв., а печалбата възлиза на 17 млн. лв.
Прогнозата на компанията е, че в края на 2012 г. ще бъдат реализирани продажби за 140 млн. лв. с 20 млн. лв. печалба.
Френската компания Montupet ще инвестира 30 млн. евро в разширяване на завода си за автомобилни части в Русе. Плановете са да бъде изградено ново хале с площ от 10 хил. кв.м, което се равнява на половината от наличната към момента производствена база.

"Още тази година трябва да приключим с изграждането на сградата, като само в нея ще бъдат вложени 5 млн. евро. Още 7 до 9 млн. евро ще инвестираме в осигуряването на част от оборудването й, т.е. за цялата 2012 г. планираме между 12 и 14 млн. евро инвестиции", коментира Микаел Бризон, управляващ директор на "Монтюпе България".

При монтирането на цялото оборудване и пълното му натоварване, което се очаква да се случи към 2015 г., "Монтюпе България" ще произвежда към 2 млн. части за автомобили. Този резултат ще превърне българския завод в най-голямото предприятие на групата.

От Montupet имат планове и за изграждането на нов завод, като България отново попада в шортлистата на компанията. Останалите държави, които проучва групата, са Македония, Индия и Китай.

Какво се случи досега

Инвестициите на Montupet в България към края на 2011 г. възлизат на 70 млн. евро в производствената база и още 30 млн. евро в местната икономика под формата на заплати и други разходи, съпътстващи дейността на компанията. Резултатът от тези вложения е база с площ от 20 хил. кв.м с годишен производствен капацитет от 1.3 млн. автомобилни части. През миналата година от завода са излезли 770 хил. части. Този резултат е два пъти по-висок от производството през 2010 г., но заводът все още е бил далеч от пълното натоварване на мощностите си. "За 2012 г. е планирано производство на 1 млн. части. Така ще се доближим и до максималния производствен капацитет", коментира Бризон.

С разрастването на производството ще бъдат наети и още към 50 нови служителя, така че към края на 2012 г. в завода ще работят общо към 700 човека. С приключването на проекта за разширяването му към 2015 г. той ще осигурява работа на 900 до 1000 души.

Къде е България

Производството на автомобилни части в Западна Европа е над реалната нужда за индустрията в тази част на света. В същото време автомобилните компании се изтеглят към Източна Европа и Азия, за да намалят производствените си разходи, а доставчиците на части са принудени да ги следват, за да могат да пестят от транспортни разходи и съответно да им предлагат стоки на по-ниски цени. Поради тези нови тенденции през 2008 и 2009 г. Montupet затваря два от заводите си във Великобритания и Канада.

Заводът в България обаче е ключов именно заради добрата му локация, обяснява Бризон. В Русе се произвеждат части основно за заводите на Audi в Унгария, на второ място са доставките за BMW във Великобритания, а немалки количества заминават и за производствените бази на Ford в Германия и Румъния, както и за тази на Dacia в Румъния. 

Обучение

"Заводът има добър производствен капацитет, но все още смятам, че трябва да работим повече върху резултатите, свързани с качеството и ефективността на работата. Ако сега по производствен капацитет заводът е някъде по средата спрямо останалите предприятия на "Монтюпе", по отношение на качество и ефективност резултатите са под средното", коментира управляващият директор на "Монтюпе България". Той казва, че през тази година планира повече дейности във връзка с развитието и обучението на служителите. Проблемът с намирането на кадри – от обикновени работници, през супервайзъри и мениджъри, е сериозен, твърди Бризон. Технически грамотните хора и инженерите, от които компанията има нужда, или вече са в чужбина, или не са достатъчно добре квалифицирани. Затова от "Монтюпе България" работят активно с русенския университет "Ангел Кънчев" и в момента дори имат към 70 стажанти оттам. Целта е да им предоставят практическо обучение, да ги запознаят със стандартите на работа, които спазват в "Монтюпе", а впоследствие и да ги наемат на работа, ако се справят добре.

Проектът "нов завод"

Плановете за нов завод не изключват и България, отново заради близостта й до основните клиенти на Montupet. "Ако бъде избрана България, новият завод няма да бъде в Русе, но няма да бъде и твърде далеч от града. Все пак не искаме да се състезаваме на същия пазар на труда, но в същото време бихме искали да се възползваме от възможността за синергия между двата завода", коментира Бризон.

Плановете на групата обаче ще бъдат силно повлияни от това дали ще могат да получат съфинансиране - от правителството, Европейския съюз или банки. "В момента компаниите все още страдат от недостиг на капитал, а и вложенията им се възвръщат по-бавно. А нашата индустрия е силно капиталоемка и трудоемка, така че е от стратегическа важност дали ще можем да получим съфинансиране", коментира Бризон.

Идеята е заводът да бъде с площ от 10 хил. кв.м – колкото  е и разширението на базата в Русе, а минималната инвестиция ще бъде към 25 млн. евро. В оптималния случай се надяваме да получим финансова подкрепа поне за 50% от инвестицията, казва Бризон. От компанията вече са установили контакт с държавни представители от четирите страни, които попадат във фокуса на интереса им, но засега не коментират от кого и какъв отговор са получили. Междувременно "Монтюпе България" очаква да получи отговор и дали инвестиционният й проект по оперативна програма "Конкурентоспособност" ще бъде одобрен. Той е на стойност от 1.5 млн. евро и е за технологична модернизация, т.е. с тези средства може да бъде купено част от новото оборудване в русенското предприятие.

Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


5 коментара
  • 1
    izo_bg1 avatar :-P
    izo_bg1

    Браво на Montupet

  • 2
    haftor avatar :-|
    Haftor
  • 3
    ugi avatar :-|
    ugi

    Е, съфинансиране за нов завод няма как да получат от нас поради простата причина, че законодателството на ЕС го забранява. От друга страна за Индия и Китай това заводче си е направо капка в морето и надали ще се напъват кой знае колко. А и е малко странно да се състезаваме с тях - изобщо не са в региона - или ще е някой от тях или избора остава между нас и Македония. Македонците може да предложат някакви пари, но там проблема с кадрите и фактът, че като инфраструктура са по-зле и от нас, а и нямат достъп до речен и морски транспорт доста натежават в наша полза. А и там политическата и етническа нестабилност няма как да не повлияе.

  • 4
    myselfcom avatar :-|
    Чеша си езика

    Като си помисля, че в Стара Загора, например, инвестициите са само на турски фирми които не могат да отлепят от ориенталския си начин на мислене, поздравявам русенци за това което се случва в града им.

  • 5
    tafricanski avatar :-|
    Теодор

    До коментар [#3] от "ugi":

    Съфинансиранията за добро или зло не са баш забранени от ЕС. Румъния така се набърдучи с Нокиа, която си затвори завода две години след като го изнесе от Германия, където беше пък спонсориран от Северен-Рейн-Вестфалия, което много разсърди Северен-Рейн-Вестфалия. Като цяло компаниите паразитират на гърба на правителствата (на по-бедничките държави), които се опитват да привличат производство. Държат завода докато се изплати инвестицията, след което прехръкват на следващите по-ниски заплати. От наша страна би било грешка да предоставяме съфинансиране. Ако някой ще строи завод, за да го затвори след 2-3-5 години, той не ни трябва. Да се набутват Сърбия и Македония. Ако някой ще строи завод, за да работи в него дългосрочно, него не го бърка да си построи завода сам. Тия са инвестициите, които искаме, ама трябва да ги привлечем не със субсидии, а с ясни, прости правила, които се спазват.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход