Години на рефинансиране
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Години на рефинансиране

Министерство на финансите обяви, че през следващите 3 години голяма част от падежиращия държавен дълг ще се рефинансира вместо да се погаси.

Години на рефинансиране

Държавата планира да покрива падежиращите дългове с теглене на нови заеми

Стефан Антонов
5654 прочитания

Министерство на финансите обяви, че през следващите 3 години голяма част от падежиращия държавен дълг ще се рефинансира вместо да се погаси.

© Георги Кожухаров


Има по-голям риск рефинансирането на падежиращия държавен дълг през следващите три години да се затрудни. За това предупреждават експерти от Министерството на финансите, които са изготвили стратегията за управление на държавния дълг през 2012 - 2014 г., която бе утвърдена от Министерския съвет в сряда и стана официален документ на правителството.

Документът препоръчва усилията през следващите три години да са насочени към различни форми на рефинансиране, така че държавата да не се затруднява с окончателни плащания в значителен обем, преди икономиката да се съвземе напълно и приходите в бюджета да отбележат устойчив растеж. Анализът показва също и че обслужването на дълга ще увеличи лихвените плащания през 2013 г., след което те ще намалеят до равнище под сегашното (виж графиката).

Откъде идва опасността

Рискът се дължи на струпването в кратки интервали на големи по обем падежи на държавни ценни книжа, което може да затрудни бюджета в тяхното изплащане. Затова е много вероятно правителството да потърси нови заеми, с които да изплати старите, но при непредвидимите дългови пазари това може да се окаже трудно постижимо. При негативно развитие на кризата доверието на инвеститорите в правителството може да се стопи и те да потърсят по-висока доходност за заемите, които отпускат. А това означава по-скъпо финансиране за държавата и съответно допълнителна тежест за бюджета.

Като аргумент в стратегията се посочва, че средната срочност на дълга продължава да намалява и през периода 2012 - 2014 г. от 7.9 ще спадне до 6.5 години. "Намалението на този показател (средната срочност - бел. авт.) е индикация за необходимостта от по-често предоговаряне на дълга, респективно генерира по-голяма уязвимост на дълговия портфейл от риск за рефинансиране. Изчисленията на визирания индикатор са извършени единствено на база на предвиденото дългово финансиране за предстоящия тригодишен период и не отчитат тенденциите му за промяна, която ще настъпи в резултат от новото дългово финансиране в периода след 2014 г.", се казва в документа. Пласираните миналата седмица 950 млн. евро облигации от правителството се споменават в бъдеще време, което означава, че документът е бил подготвен, преди заемът да се изтегли.

В по-кратки срокове

Избраната срочност на облигациите от пет години засилва рисковете от рефинансиране в следващия стратегически период. Решението на финансовия министър да пласира облигациите с по-малка срочност ще допринесе за още по-голямо понижаване на средната срочност на дълга. Това противоречи с теоретичните препоръки в стратегията, но може да се оправдае, ако управляващите очакват лихвените равнища да се понижат в следващите години, при което държавата ще може да изтегли нови по-евтини заеми и с тях да замени сегашния дълг, изтеглен при около 4.4% доходност, който би бил и още по скъп, ако беше предпочетен по-дългосрочен вариант. Според експерти по дългови операции базовите лихвени проценти трудно ще останат ниски като в момента (големите централни банки като Федералния резерв и ЕЦБ сега поддържат рекордно ниски нива в опит да стимулират растеж), но пък има голяма вероятност рисковата премия за кредитиране на България да спадне. Тогава заемите към страната може да поевтинеят, макар и международните лихвени индекси да се покачват.

Друга хипотеза, обясняваща хода на правителството да заложи на петгодишни книжа, е, че то може да очаква през 2017 г. държавата да разполага с достатъчно свободни ресурси, че да изплати заема.

С мисъл за рисковете

Друг риск пред управлението на държавния дълг е забавянето на икономиката, което може да доведе до спад на бюджетните приходи и да наложи промени в емисионната политика през следващите три години.

Затова документът препоръчва основната цел на финансовото министерство да е свързана с "погасяването на падежиращите държавни облигации през януари 2013 г. и януари 2015 г. с оглед предотвратяването рискове, свързани с ликвидността на държавните финанси". Препоръчват се проучване и използване на различните възможности за рефинансиране на падежиращия държавен дълг и финансиране на консолидирания държавен бюджет. Последното се налага, когато приходите са по-ниски от разходите и бюджетът излиза на дефицит.

За да се застраховат срещу промени в лихвените равнища и валутните курсове, от Министерство на финансите сочат, че при следващите емисии ще продължат да емитират приоритетно дълг с фиксирани лихви в левове или евро.

Автор: Капитал Daily
Автор: Капитал Daily
Автор: Капитал Daily
Автор: Капитал Daily

Има по-голям риск рефинансирането на падежиращия държавен дълг през следващите три години да се затрудни. За това предупреждават експерти от Министерството на финансите, които са изготвили стратегията за управление на държавния дълг през 2012 - 2014 г., която бе утвърдена от Министерския съвет в сряда и стана официален документ на правителството.

Документът препоръчва усилията през следващите три години да са насочени към различни форми на рефинансиране, така че държавата да не се затруднява с окончателни плащания в значителен обем, преди икономиката да се съвземе напълно и приходите в бюджета да отбележат устойчив растеж. Анализът показва също и че обслужването на дълга ще увеличи лихвените плащания през 2013 г., след което те ще намалеят до равнище под сегашното (виж графиката).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    aralambi avatar :-|
    aralambi

    Може ли конкретна информация - кои правителства са вземали тези заеми и за какво са били използвани?

  • 2
    ivan_mitev57 avatar :-|
    Иван Митев

    Сега държавните власти поемат парични дългове за да може временно да преодолеят последици от свое непригодно за „Незлатни пари” държавно управление.

    Посоченият държавен недъг е особено важна причина за развитие на сегашна световна стопанска криза.

    Новият дълг временно отлага критични държавни проблеми за сметка на по-големи бъдещи щети за участници в стопански живот.

    За успешно спасение е потребно прекратяване на причината, която създава стопанска криза.

    Тези стопански проблеми са успешно разрешими чрез прекратяване на причина за криза.

    При употреба на годно за „Незлатни пари” държавно управление – до 24 часа време заплахата за криза в тази държава ще е неутрализирана.

    Пример 1: Ако нашата страна бе подобрила своето държавно управление и същото е годно за „Валутен борд” – през 2012 г. България нямаше да компенсира вреди от тази управленски недъг чрез нов държавен дълг.

    Пример 2: Ако Гърция бе подобрила своето държавно управление и същото е годно за евро – тази страна щеше да е със завишени възможности да плаща дълговете си в срок и притежатели на гръцки държавен дълг няма да понасят щети за над 105 милиарда евро.

  • 3
    permanent avatar :-|
    permanent

    Иване, стига бе човек! Моля ти се!

  • 4
    cougari avatar :-(
    cougari

    До коментар [#2] от "Иван Митев":

    Нямаш ли умора бе човече ? Напиши някаква цялостна теория, както го правят учените по света и я публикувай. Не е необходимо да пишеш глупости по форумите. Имай милост. Вече дори не е смешно. Дори да приемем, че има някаква логика в разсъжденията ти, начина по който ги излагаш не е правилния и просто ставаш за смях.

  • 5
    dragoslava avatar :-|
    Dragoslava

    И кой ще ги плаща?!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK