Смесени месни очаквания
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Смесени месни очаквания

По данни на Асоциацията на месопреработвателите през първото полугодие на тази година потреблението на месни продукти е намаляло с 15%

Смесени месни очаквания

Най-големите компании от сектора имат ръст на оборота за 2011 г. Тази година обаче започва със спад и прогнозите им са противоречиви

Весела Николаева, Мара Георгиева
8259 прочитания

По данни на Асоциацията на месопреработвателите през първото полугодие на тази година потреблението на месни продукти е намаляло с 15%

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


Дори и при заплаха от спад на продажбите компаниите не са се отказали да правят инвестиции

Много от месопреработвателните предприятия в България се борят с основен проблем и за други сектори. А той е, че дори и да успяват да повишават продажбите си по време на криза, разходите им растат по-бързо, което води до свиване на печалбите или загуба. Или поне това показват отчетите им за 2011 г., публикувани в Търговския регистър. В момента месопреработвателите и други производители на храни са обект на сериозна словесна атака от земеделския министър Мирослав Найденов за цените на стоките им. Преди ден от думи се премина и към дела - разпоредено е контраразузнаването (ДАНС) и НАП да започнат проверка на финансовите потоци на сектора.

Отчетите на най-големите 25 производители на месни изделия показват, че те имат общо над 860 млн. лв. продажби за цялата година, което е 11% ръст в сравнение с 2010 г. Някои компании повишават печалбата си, но сред големите преобладават тези, които са намалили крайния си финансов резултат заради повишени разходи (виж таблицата). Основната част от разходите отива за материали (месо, суровини, подправки), някои дружества имат и финансови разходи по кредити. Общата печалба на най-големите е предпазена донякъде от по-силен спад благодарение на резултатите основно на "Амета холдинг" (в състава му са "Пилко", "Лудогорско пиле", "Фураж Росица"), чиято печалба е скочила от 4.5 млн. лв. на 6.4 млн. лв. за миналата година.

Тенденции с продължение

"Като цяло холдингът поддържа стабилни финансови резултати и продажбите нарастват с двуцифрен процент всяка година. През 2011 поддържаме марж, подобен на предходните три години. Първите месеци бяха изключително трудни, но резултатите се нормализираха да края на годината. Тази година започна нормално, макар че в първите месеци се повиши себестойността на фуражите. За нас стабилността на резултатите е основна цел. Засега е рано да се правят прогнози въз основа на сегашния скок в цените на зърното и фуражните култури", коментира Любомир Лозанов, изпълнителен директор на холдинга.

По данни на председателя на Асоциацията на месопреработвателите Кирил Вътев, който е и собственик на "Тандем-В", през първото полугодие на 2012 г. потреблението на месни продукти е намаляло с 15%.

Притеснителна тенденция по думите му са и намалените покупки на хляб, което показва, че хората пестят буквално вече и от най-неотложните си нужди. Заради тези тенденции Вътев каза, че подобрение до края на годината няма откъде да дойде. Той обясни, че, от една страна, търговските вериги притискат производителите, което води до съкращения и намаление на заплати. Така се получава ефект на спирала - доходите намаляват, покупките в магазините още повече падат и веригите отново притискат производителите. Лозанов също смята, че в сектора се очакват "изключително трудни дни", особено като се има предвид огромният скок в цените на зърното. Според него той не е спекулативен, а световна обективна тенденция.

Песимизъм за годината

Собственик на месопреработвателна фирма, пожелал анонимност, коментира, че от 2008 г. секторът като цяло върви назад и това е глобална тенденция. "От 2008 г. ние получаваме по-малко пари, отколкото преди това. Потреблението се свива. В същото време пазарният дял на търговските вериги расте, те се превръщат в основно място за реализация на продукцията, останалите канали за продажби леко затихват", обясни той. По този начин по думите му веригите могат да поставят все по-тежки за производителите условия, тъй като и при тях положението не е добро. От "Тандем-В" смятат да се борят с кризата чрез "адекватна търговска и ценова политика", като отчитат, че със сключените с търговските вериги договори продуктите им постепенно се разпространяват в цялата страна. По тази причина компанията смята да прави рекламните си кампании в национални медии.

Нови инвестиции

Оптимисти са и други компании, които планират и инвестиции – в доклада си за дейността от "Месокомбинат Русе" очакват "значително подобряване на финансовото си състояние, увеличение на продажбите с над 15% и на нетната печалба с поне 27%". Повод за оптимизма им е намерението да изпълнят няколко цели през тази година - въвеждане на нови разфасовки, купуване на нови мощности и ориентиране и към масовия сегмент вместо основно към индустриални пазари, се посочва в доклада за дейността. "Месокомбинат Карлово" също планира нови инвестиции през тази година – с 1 млн. лв. ще бъдат модернизирани сушилни, с което от компанията очакват да се подобри енергийната ефективност, а за 120 хил. лв. ще бъдат купени нови машини. Освен това компанията смята да си увеличи продажбите чрез пускане на повече продукти и "по-агресивна реклама".

"Елит мес-Минев–Родопа-ВТ" смята да продължи модернизацията си през тази година, но със собствени средства, след като през миналата година е усвоило кредит от Уникредит Булбанк, който трябва да бъде погасен през октомври тази година. В плановете влиза и изграждане на транжорна, с което разходите за месо трябва да бъдат намалени. Интересното е, че през миналата година според доклада основните вложения на дружеството са били в хотелски комплекс. Компанията си е поставила за цел през тази година да развие износ в ЕС.

Дори и при заплаха от спад на продажбите компаниите не са се отказали да правят инвестиции

Много от месопреработвателните предприятия в България се борят с основен проблем и за други сектори. А той е, че дори и да успяват да повишават продажбите си по време на криза, разходите им растат по-бързо, което води до свиване на печалбите или загуба. Или поне това показват отчетите им за 2011 г., публикувани в Търговския регистър. В момента месопреработвателите и други производители на храни са обект на сериозна словесна атака от земеделския министър Мирослав Найденов за цените на стоките им. Преди ден от думи се премина и към дела - разпоредено е контраразузнаването (ДАНС) и НАП да започнат проверка на финансовите потоци на сектора.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    mila34 avatar :-|
    mila34

    Не бива да забравяме, че това са частни производители, те определят цена, която се сформира от пазарните сили. Не могат да прекрачат всякакви граници, но определено могат да застанат на ръба, което е предизвикало и реакцията на министъра. За съжаление при нас много рядко се получава саморегулиране, винаги се стига да намеса на трети лица.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK