Млекопреработвателите ще борят кризата с нови продукти и по-добра дистрибуция

Компаниите не са се отказали да инвестират в разработване на нови пазари, в модернизация или в нови мощности и продукти

Млекопреработвателите ще борят кризата с нови продукти и по-добра дистрибуция

Малка част от дружествата смятат да развиват и износа си

Весела Николаева
9970 прочитания

Компаниите не са се отказали да инвестират в разработване на нови пазари, в модернизация или в нови мощности и продукти

© Надежда Чипева


Производителят на My Day смята да намали загубата си, като промени условията по договорите с търговските вериги

Финансови проблеми, трудности с дълговете и заложени активи – това се вижда от отчетите на повечето дружества от млекопреработвателния сектор. В същото време обаче голяма част от компаниите не са се отказали да инвестират в разработване на нови пазари и сегменти, в модернизация или в нови мощности и продукти. На практика кредитите за тези дейности при повечето предприятия са изтеглени още преди кризата. Срещу тях обаче много от големите, а и от по-малките компании са заложили активи и дори целите предприятия. Така например голяма част от активите на "Би.Си.Си. Хандел"(производител на марката "Елена") са ипотекирани. Ипотека имат и "Сердика България" и "Дядо Либен".

От големите компании пък със сериозни финансови проблеми се отличават "Обединена млечна компания" (марка "Верея") и "Кодап" (My Day).

Одиторите на ОМК от "Гранд Торнтон" са дали особено мнение по част от отчета за миналата година – причината е, че текущите пасиви надхвърлят активите с над 16 млн. лв. Макар че от компанията са взели мерки да подобрят финансовото си състояние, одиторите отбелязват, че без друг източник на финансиране е съмнително дали ОМК ще може да продължи да работи. В края на миналата година загубата е близо 6 млн. лв., а текущите задължения са 23 млн. лв., с 10 млн. повече, отколкото година по-рано.

И големите страдат

Финансови проблеми се виждат и от доклада на  "Кодап" . Все пак ръководството на компанията има план как да ги разреши - сключени са договори за доставка на повече видове стоки в различни ценови сегменти. "Кодап" е инвестирала над 500 хил. лв. в маркетингова дейност през миналата година. За тази година компанията смята да вложи още толкова "за сътрудничество с търговските вериги", пише в доклада за дейността им. Дистрибуторите пък ще получават стокови бонуси, а отделно компанията ще разширява и продуктовата си гама с нови продукти за професионални клиенти. До края на тази година "Кодап" си е поставила за цел да намали загубата, като предоговори условията с търговските вериги. "Кодап" смята да атакува и още външни пазари, основно тези в съседните на България държави. Очакванията обаче са тази година да е по-трудна и тежка от миналата – заради спад на покупателната способност на потребителите и навлизането на евтини марки от външни производители.

От друга страна, собствените марки на големите търговски вериги свиват пазара на тези компании, които не произвеждат за тях, посочват от друг голям производител -  "Меггле". По техни данни собствените марки на веригите вече имат 12% пазарен дял в продажбите на мляко.  "Меггле" също има проблеми, се вижда в отчетите. Миналата година компанията  инвестирала 840 хил. лв. в производство на плодови млека, но проектът е временно спрян.

Спад на продажбите има и друг от основните играчи - "Данон Сердика". Въпреки това дружеството не е свило значително разходите си за материали - само с 6%, и е успяло да повиши заплатите на служителите си с 11%.

Планове за развитие

Част от компаниите опитват да разрешат проблемите на пазара, като разширят производството си. Така например "Елви" - Габрово, тази година планира да пусне нов цех за кисело мляко и да разшири търговската си мрежа.

Държавното предприятие "Ел Би Булгарикум" от своя страна смята насочи повече усилия към допълнително развитие на износа си – то продава и собствена, и чужда продукция. Миналата година дружеството е намерило и нов пазар - "Ел Би" е продало 28 т извара на нови румънски клиенти. Според анализа на компанията на външните пазари има завишено търсене на овче сирене и кашкавал, но при по-нискокачествените продукти с растителни мазнини тенденция при износа е негативна.

Така от "Ел Би" ще заложат на разширен износ, но без продукти с растителни мазнини. Усилия ще бъдат положени и за вътрешния пазар - в началото на тази година компанията е сключила договор с доставчика "Фреш енд фууд логистика", с което разходите за доставки трябва да се понижат, а продажбите извън София да се увеличат.

"Полидей 3" (марка "Домлян") е увеличила продажбите си на всички продукти с изключение на кашкавала, който отбелязва лек спад. Разбивката по отделни серии всъщност показва и спад в продажбите на обикновено кисело мляко в стандартни опаковки по 400 г, но за сметка на това са се увеличили приходите от млякото с опаковка 400 +100 г, както и от това по стандарт БДС. От дружеството определят като успешни продажбите си и на кисели млека с плодове. През тази година "Полидей" планира да завърши новия си цех за извара и да приключи изграждането на по-голяма хладилна камера за сирене и разширение на цех за разфасоване.

Производителят на My Day смята да намали загубата си, като промени условията по договорите с търговските вериги

Финансови проблеми, трудности с дълговете и заложени активи – това се вижда от отчетите на повечето дружества от млекопреработвателния сектор. В същото време обаче голяма част от компаниите не са се отказали да инвестират в разработване на нови пазари и сегменти, в модернизация или в нови мощности и продукти. На практика кредитите за тези дейности при повечето предприятия са изтеглени още преди кризата. Срещу тях обаче много от големите, а и от по-малките компании са заложили активи и дори целите предприятия. Така например голяма част от активите на "Би.Си.Си. Хандел"(производител на марката "Елена") са ипотекирани. Ипотека имат и "Сердика България" и "Дядо Либен".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


13 коментара
  • 1
    vesko_dechev avatar :-?
    Веселин Дечев

    Те да вземат да правят сиренето от мляко и то не сухо!
    Другата работа сама ще се нареди!

  • 2
    krokodila_gena avatar :-|
    Гражданин

    Тия, продават на баба си старите гащи за сирене! Кого лъжете бе аланкоолу!???

  • 3
    cneakep avatar :-|
    Спеакер

    тук май има проблеми с липса на сурово мляко и се разчита на внос на консервирани млека, така се говори поне...

  • nogica

    ами всеки който поръчва собствена марка следи за постоянно качество и количество,затова хората купуват тази марка.Качество и цена постоянни,другото лотария,един път кисело,2 ри с вкус на ягоди, капе вода ,трохи трагедия после потребителя не е читав. Няма постоянно качество на марките.затова купуваме от марките на веригите.Верея,мегле,домля купете сирене от два различни магазина с разлика от 2 седмици и опитайте ще разберете за какво става дума.

  • 5
    hermes avatar :-|
    HERMES

    Само не разбирам Миро салама не е ли учил математика, че иска истинско сирене да струва 4 лв. При изкупна цена от 50-70 стотинки на литър мляко за килограм сирене са необходими 7 литра и 30-40 дни зреене при подходящи условия. Сами сметнете. Само суровината струва 4.20-4.90 лв. Като добавим технологични разходи, разходи за труд, печалба на производител и търговец цената идва към 8-9 лв. Е няма как истинско сирена да струва 4 лв. Миро Салама да ме извинява, но с каквото се е захванал го е окяпазил и цената му е скочила.

  • 6
    hermes avatar :-|
    HERMES

    А за качеството на ЕлБи може много да се поспори. Ако ме бяхте попитали преди година кой е най-добрия български кашкавал веднага щях да ви кажа Витоша на ЕлБи. Но той удари 17-19 лв/кг и като за капак смениха мандрата и за тези пари на цената на синьо сирене получаваш една жълта каша. Така, че Миро Салама да вземе да си провери подопечното му предприятие вместо да тръгва с ДАНС да изследва защо цените били високи. По аналогия очаквам Нейков (министъра на спорта) да разследва атентата в Бургас. Пълен смях, бездарност и некадърност.

  • 7
    vassilun avatar :-(
    vassilun

    [quote#6:"HERMES"]Миро Салама [/quote]

    Защо толкова грубо, колега? "Миро - салама"! Той не е само салам - вече "раследва" износа на зърно, след като се пребори с високите цени на храните! Преди да стане министър пък реши проблема с бездомните кучета в София като шеф на "Екоравновесие"! После имаше един случай с ирландско замразено и май радиоактивно месо, ама нейсе! За цената на яйцата по Великден направо не си струва да се споменава! Многобройни са постиженията Мирови! (Не са само дупетата)!

  • 8
    convince avatar :-|
    convince

    До коментар [#1] от "vesko_dechev":

    Това прави ооло 15 лева за кило.

  • 9
    goblenka avatar :-|
    goblenka

    Крайно време е двата бранша: производство и преработка да се срещнат, да изработят списък с неотложните задачи и заедно да ги решават! Без сериозно производство зад гърба си, преработвателите не могат да се справят! Щели да намалят разходите за суровини! Значи, да притиснат производителите! Ами, те естествено си намаляват всяка година. Броят на животните е критично малък! Броят на фермите първа категория също е малък! Как тогава ще се захранват със суровини новите мощности? Не стигат суровини за старите! Нещата със земеделие, производство и преработка са толкова тясно свързани, че разделянето им означава да убием секторите. Първо, на смъртно легло легнаха животновъдите и зеленчукопроизводителите. Последваха ги производителите на плодове. Преработвателите минаха на сурогати. Сега отбелязват спад на търсенето на този тип продукти. Търпят сериозни загуби. Гърчат се и зърно производителите и хлебарите... И те ли трябва да изпаднат в дългова криза, да стигнат до масови фалити, за да проумеят, че спасението им е общо! Не може по отделно?

  • 10
    ditora avatar :-|
    ditora

    Истината е, че това е дереджето на голяма част от българския бизнес особено малкия и средния - затънали в дългове мачкани и охулвани от всякъде и борещи се да оцелят с цената на мн жертви в очакване на заветните по добри времена, които все така не идват.
    В същото време за страничния наблюдател тези хора се къпят в пари и несметни богатства изкарани на ''техен гръб'', защото продавали некачествена стока с ''бансослонвни'' печалби !


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход