С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
14 19 авг 2012, 17:53, 6208 прочитания

Горива и електроника са основният български принос в световния износ

Страната ни се нарежда на четвърто място в света при експорта на ламарини и фолио от цинк

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Горива, медни изделия и електрическа апаратура са водещите стоки на българския износ за миналата година, показва анализ на Българската стопанска камара (БСК). Стойността на изнесените минерални горива е била 3.7 млрд. долара, или с 35% повече спрямо 2010 г. Още по-голямо е увеличението на предназначените за експорт медни изделия и електротехника (виж таблицата). Износът на електроника през последните пет години е запазил средно увеличение от 17% на година, посочват от БСК. В същото време световната тенденция при износа на този вид стоки е увеличение с 4%, което показва, че България печели пазарен дял, отбелязват икономистите. По данни на НСИ за миналата година износът на България е бил на стойност 39.6 млрд. лв., а за първото полугодие на тази - 19.4 млрд. лв., или едва 2.8% ръст на годишна база.

Нишови лидери


Българските стоки заемат много малък дял от световния износ, като търговията на страната ни е едва 0.2% от световната, сочат данните на камарата. България обаче е лидер при експорта на нишови продукти, като освен изделия от мед тук попадат консервирани череши, слънчогледови семена, патешко и гъше месо и семена от кориандър. Много силно увеличение на експорта за последните пет години има и на частите за запалки – с повече от 1200%. Причината според доклада са наложени от Европейската комисия антидъмпингови мерки срещу вноса им от Мексико и няколко азиатски държави. Освен при запалките зад граница добре се продават български ламарини и фолио от цинк, където вече заемаме четвърта позиция в световния експорт на такива продукти.

Резултатите на производителя на алуминиеви изделия "Алкомет" - Шумен, в последните години показват тенденцията за увеличени продажби на ламарина и фолио – компанията пострада от кризата, но се възстанови бързо и в последните две години бележи рекорди в натоварването и производството си, заради което предприе и нови инвестиции в модернизирането и разширението му.

Много силно увеличение в последните пет години има и на продадените зад граница части и предпазни въздушни възглавници за автомобили. В последните няколко години в България бяха отворени много производства на различни части за автомобили – в "Стандард профил" - Стара Загора, се произвеждат гумени уплътнения, от "Тракия глас" - Търговище, излизат стъкла, в ямболския "Язаки България" правят кабелни електрически системи, а наскоро стана ясно, че турска компания смята да започне производство на фарове у нас.



Потенциал и перспективи

От БСК посочват, че пазарът в ЕС "не е достатъчно динамичен" и за да може да се запази нивото на износа, е добре бизнесът да увеличи присъствието си в други държави извън съюза. Според експертите България не използва достатъчно възможностите си за търговия с Турция, която за миналата година има 8.5% ръст на икономиката и е в топ 20 по този показател в света, а прогнозите на правителството й са през тази година вносът в страната да достигне 248 млрд. долара.

Сериозна конкуренция на България се очаква да бъдат западните Балкани с наближаващото им членство в ЕС, отчитат от БСК. Това ще доведе в тези държави много чужди инвестиции, докато България постепенно изостава. Страната ни има нужда от привличане на инвестиции в производства, които да създават високотехнологични продукти с голяма добавена стойност, съветват икономистите от камарата. Според тях ниските данъци са само една част от общата цена за правене на бизнес заедно с работна ръка, качествени публични услуги, местни доставчици и добра инфраструктура. Съветът на БСК е България да насочи усилия за увеличаване на износа за развити държави като Германия, Франция, Италия, като стане и подизпълнител на техни компании.

Водещите при износа за 2011 г.
Продукти Стойност (в млн. долара) Ръст спрямо 2010 г.
Минерални горива 3 702 35%
Мед и изделия от мед 3 254 58%
Електрическа и електронна апаратура 2 091 37%
Машини и механизми 1 905 38%
Чугун, желязо и стомана 1 245 42%
Облекла, без трикотажни 1 084 21%
Маслодайни семена 1 053 69%
Житни растения 972 34%
Трикотажни изделия 790 14%
Фармацевтични изделия 722 30%

Стоки с най-голям дял в световния експорт
Видове Експорт (в млн. долара) Позиция на българския продукт
Нерафинирани медни аноди 864.4 2
Слънчогледови семена 676 2
Временно консервирани череши 33.4 2
Патешко и гъше месо 25.7 2
Семена от кориандър 18.7 2
Мелничарски продукти от житни растения 16 2

Източник: БСК
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Втори опит: Келнер взима bTV Втори опит: Келнер взима bTV

Фондът на чешкия бизнесмен PPF е съвсем близо до сключването на сделка за целия бизнес на американската компания CME

17 окт 2019, 117 прочитания

Netflix е добавила 6.5 млн. нови абонати в последното тримесечие без конкуренция Netflix е добавила 6.5 млн. нови абонати в последното тримесечие без конкуренция

Компанията показва притеснително забавяне в основни показатели още преди навлизането на Disney и Apple

17 окт 2019, 215 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "K2: Бизнесът" Затваряне
Българският газ става ирландски

Petroceltic купува британската Melrose за 210 млн. евро

Още от Капитал
Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10