"Булсатком" - на прага на големия бизнес

Старозагорската компания ще се опита да разчупи триполюсния модел в телекомуникациите

Близо 1 млн. българи са абонати на тв и интернет услугите на дружеството
Близо 1 млн. българи са абонати на тв и интернет услугите на дружеството    ©  Цветелина Белутова
Близо 1 млн. българи са абонати на тв и интернет услугите на дружеството
Близо 1 млн. българи са абонати на тв и интернет услугите на дружеството    ©  Цветелина Белутова
Статията е част от специалното издание "Регионален бизнес: Сливен и Стара Загора" на "Капитал Daily"

Материалът отразява единствено мнението на автора и не представлява прогноза за развитието на компанията.

"Да бъдеш или да се продадеш. Това е въпросът." Ако Шекспировият герой съществуваше в днешната българска корпоративна реалност, дали би разсъждавал така? Въпросът стои пред всеки, създал успешен проект. Дилемата става още по-многопластова, поставена и върху размътената картина на световната икономическа криза. Въпреки спадащото потребление, свитите доходи и засилената конкуренция факт е, че понякога място за нови участници на всеки пазар може да бъде извоювано.

На това явно разчита за осъществяване на намеренията си и старозагорският оператор "Булсатком". От няколко месеца насам компанията се опитва да излезе от нишата на телевизионните и интернет доставки, в която вече добре се е настанила, заемайки ложа в по-голямата игра на мобилните комуникации. Дали това ще се случи, или фирмата просто ще се продаде на някоя от по-мощните - категоричен отговор няма. Следващите няколко месеца обаче ще са ключови за съдбата на дружеството.

Космическите амбиции...

Старозагорската "Булсатком" от години е сред най-агресивните на пазара на доставките на телевизионен и интернет сигнал, изкупувайки в цялата страна по-малки оператори, мрежи от тях и отделни елементи и съоръжения. Началото на евентуалното голямо разрастване обаче дойде в края на миналата година. Тогава "Булсатком" взе от Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) лиценз за изграждане на мрежа от четвърто поколение за високоскоростен пренос на данни, ангажирайки за целта две честотни ленти от по 5 MHz в диапазона 1800 MHz. Тогава същите лицензи, но за малко повече честотен капацитет взеха и "Макс телеком" на Красимир Стойчев и никому неизвестната "4Джи ком". Последните две компании просто не платиха лицензионната такса от малко над 30 млн. лв. всяка. "Булсатком" обаче започна да плаща поетапно, макар и все още да не е внесъл цялата дължима сума от малко над 19 млн. лв.

Замисълът е чрез новата мрежа да се предложи първо на сегашните абонати на оператора, а после - и на останалите, четворна услуга: цифрова сателитна телевизия, интернет доставка, фиксирана телефония и мобилен глас и пренос на данни. За да се случи това обаче, са необходими доста пари, които мениджмънтът на дружеството признава, че все още не е осигурил

Първо: трябва да се доизплати лицензът на КРС (по последна информация по него са издължени 12 млн. лв.) Второ: държавният регулатор начислява по специална тарифа и годишни такси за използване на блокирания честотен ресурс, които също не са малко и също не са погасени. Трето: най-голямата сума ще отиде за изграждането на самата мрежа, която ще позволи новия тип услуга. Макар и тя по изчисления на експерти от пазара да струва не по-малко от 200 млн. евро, според ръководството на "Булсатком" целта е операторът да постигне двойно по-ниска цена. Договори с доставчици на основното оборудване обаче още няма. И четвърто, но не по важност: пари трябва да се инвестират и в маркетинг и реклама, без които услугите на евентуалния нов оператор няма как да се продадат в степен, че да осигурят приемлива възвращаемост на инвестицията.

Компанията е в трескаво търсене на свежи пари за развитието на мобилни услуги и мащабните и планове за нови сателити

Извън този проект не по-малко мащабен е и другият замисъл на старозагорското дружество. То касае корпуса на сегашния му бизнес - да изстреля собствен спътник. В момента цифровият сигнал на телевизията на "Булсатком" идва от гръцкия спътник Hellas, чийто живот обаче изтича след до две години. И тогава българският доставчик ще трябва или да има свой сателит и дори да продава капацитет от него на фирми с подобен бизнес в Европа, или отново да наеме мощност от друг чужд спътник. За момента старозагорци са избралия по-смелия първи вариант. (Вторият би означавал може би по-големи месечни такси за клиентите й, преразглеждане на тарифната политика в условията на свирепа конкуренция за всеки абонат и не на последно място - пренастройване на всички вече инсталирани приемници.) Макар и да е по-примамлива, първата опция обаче отново означава голяма инвестиция. Според мениджмънта на "Булсатком" - около 100 млн. евро. Отделно и пари за самото изстрелване.

С една дума, по най-груби сметки на старозагорския тв и интернет доставчик в най-скоро време ще са му необходими над 250 млн. евро свежи пари. По думите на оперативния директор Тинко Тотев за момента се разчита на банкови кредити. И едва ако те не бъдат получени, ще се мисли за други варианти, като например партньорство с производител на оборудване.

...и малко приземен скептицизъм

На практика всичко изброено по-горе е на ангро. Съвсем отделно на старозагорския телеком ще му е необходимо финансиране за доизграждане на собствената му търговска мрежа, както и за структуриране на самата компания така, че да поеме новите си функции: билинг системи, кол-център, още центрове за обслужване на клиентите, персонал за поддръжка на новата мрежа. Разбира се, стига всичко това да не бъде аутсорснато.

Тоест залогът в случая е огромен, рискът - също. Не трябва да се пропуска и реакцията на сегашните оператори, която със сигурност няма да е дружелюбна към новобранците.

Очакванията на ръководството на "Булсатком" са той да започне да предлага четворната си услуга около началото на следващата година. Ако обаче това не се случи, вариантите не са много: или компанията ще изгуби лиценза си от КРС, ще забрави за мегаплановете си и ще остане на нивото, на което е, или малко преди това ще получи оферта за изкупуване от друга компания, или просто ще тръгне по доста стръмен път надолу.

Към момента фактите са, че тя е един от най-големите доставчици на телевизия в страната, макар да стартира от Стара Загора, с близо 1 млн. абонати и 2000 души персонал. Освен това, макар да не обира масови овации с интернет доставките си, напредва и на това поле. Финансовите й резултати не са публични и дори отсъстват от Търговския регистър от 2009 г. насам. Според мениджмънта те са под мониторинга на няколко банки, които обмислят евентуално финансиране на новите проекти. По данни пак от Търговския регистър има два кредита - от Банка ДСК и от Ситибанк - клон София, съответно за 4.75 млн. евро и за 4 млн. евро и 6 млн. лв., като и по двата залог е предприятието като съвкупност. Собственици са няколко физически лица, като няма данни, дори и неофициални, някой от тях да е свързан с някоя друга икономическа структура в страната или извън нея.

Още от Капитал

Данни отложено гледане

Данни отложено гледане