По следите на мес(т)ното търсене
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

По следите на мес(т)ното търсене

"Кен" има най-сериозно пазарно присъствие при малотрайните колбаси и кренвиршите

По следите на мес(т)ното търсене

Без да пренебрегват България, и "Градус", и "Кен" гледат и към пазара в чужбина

Паулина Михайлова
8884 прочитания

"Кен" има най-сериозно пазарно присъствие при малотрайните колбаси и кренвиршите

© КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ


"В предишни години по празници свършваха първо луканките и скъпият алкохол. Сега продаваме кренвирши и пилешко." Така управителката на един от най-големите магазини в град в Югозападна България определя параметрите на икономическата криза от своя гледна точка (ако, разбира се, оставим настрана намалелите обороти като показател за нея). Макар и да се съобразяват със свитите си доходи, голяма част от българите продължават да следват традицията, че на масата без месо не се сяда. След тенденцията на търсенето вървят и две от големите предприятия от хранително-вкусовия бранш в Стара Загора - "Градус" и "Кен". И за да могат не само да оцеляват, но и да растат, стратегията им е, от една страна, да се стремят към сериозно присъствие в по-широките вече ниши на по-нискобюджетното пазаруване в България, а от друга, да търсят източници за развитие и в чужбина.

"Градус": полузатворен кръг

Групата от фирми "Градус", която в момента почти е затворила кръга на производството на пилешко от фуражите до реализацията на разфасовки по магазините, води началото си от създаденото през 1992 г. селскостопанско ЕТ "Градус-Иван Ангелов". Сега структурата, макар и солидна, изглежда организирана доста стройно. "Милениум 2000" ООД отглежда кокошки и петли, от които се люпят яйца за разплод. "Градус-7" пък е люпилня за яйцата от "Милениум", а "Жулив" ООД се занимава както с люпене, така и с угояване на бройлери. "Градус 1" е фирмата "на изхода" на цялата структура, където е концентрирана кланичната и търговска дейност, а "Градус-3" се занимава с производство на фуражни смески и търговия със зърно.

Статията е част от специалното издание "Регионален бизнес: Сливен, Стара Загора" на "Капитал Daily"

Така основните "крила" в бизнеса на групата са производство и продажба на разплодни яйца, на еднодневни пилета, на заклани бройлери (охладени, замразени, разфасовки, кайми, пастети, колбаси, с една дума, близо 150 асортимента на готова пилешка продукция), както и на зърно и фуражни компоненти - основно соев шрот. Отделно чрез две от дружествата си организацията има 47.5-процентно участие в маслобойната "Бисер-Олива". 

150

млн.  лв. са приходите на групата "Градус" за 2011 г. при печалба от 16 млн. лв.

По данни на самата група тя е на първо място в България по пазарен дял на готова пилешка продукция. Тя е развила и собствена дистрибуция с 90% национално покритие. Общо заетите в структурата са 1033 души плюс 152-ма в маслобойната. Една съществена част от продукцията както на пилета и разфасовки, така и на яйца и еднодневни пилета отива за износ за Румъния (където е лидер в продажбите на пилешко и разплодни яйца), Гърция, Армения, Ирак, Грузия, Македония, Турция, Полша, Азербайджан и др.

Най-съществената новост за старозагорската компания се очаква да е договорът за износ в Катар, обвързан и с обратни инвестиции от катарска страна, за който беше постигнато рамково споразумение наскоро. За момента обаче готов контракт с конкретни числа, дати и ангажименти няма, а в притежаваната от братята Иван и Лука Ангелови група проектът е на ниво преговори и подготовка на презентации. Другият интересен проект, който ще е последната брънка от затварянето на веригата от фуража към готовото пилешко, е изграждането на собствен екарисаж.

"Кен": отвъд кренвиршите

Далеч по-скромна, но пък разрастваща се е друга също известна компания от хранително-вкусовия сектор в Стара Затора - "Кен". Макар и създадена по същото време като "Градус" - през 1991 г., фирмата започва производствената си дейност шест години по-късно. Първият й цех има капацитет 37 тона дневно. През 2007 г. обаче се оказва, че базата вече е тясна за пазара, до който "Кен" вече има досег. Така за година и осем месеца е построена сегашната фабрика близо до с. Хрищени с 60 тона дневен капацитет. Там към момента работят 247 души, а дружеството продължава да е собственост на основателите си Румен Нонов, Румен Кузманов и Пламен Исионов. От няколко седмици и в тази фабрика вече тече разширение. Инвестицията е 1.5 млн. лв., а целта - да се увеличи възможността за производство на варено-пушени колбаси. Освен с традиционните кренвирши "Кен" навлиза и на пазара на трайните салами, а най-нова е посоката и към налагане на варено-пушени деликатеси. Все още впрочем проектът е на ниво строителни работи, а за доставката на самото оборудване се събират оферти. Най-съществен пазарен дял обаче "Кен" продължава да има при малотрайните колбаси, където по данни на компанията тя има 20% пазарно присъствие в България (лидер е "Белла България" с около 35%).

Макар и също да има експорт, основно за Испания, Гърция, Кипър, Англия, той е насочен предимно към българските общности там, а основният пазар на "Кен" остава българският. На него за разлика от "Градус" "Кен" разчита на регионални дистрибутори. В по-далечните от Стара Загора градове Варна и София пък компанията има собствени складово-логистични бази.

58

млн. лв. са приходите на "Кен" за 2011 г. при печалбата от 1.9 млн. лв.

"В предишни години по празници свършваха първо луканките и скъпият алкохол. Сега продаваме кренвирши и пилешко." Така управителката на един от най-големите магазини в град в Югозападна България определя параметрите на икономическата криза от своя гледна точка (ако, разбира се, оставим настрана намалелите обороти като показател за нея). Макар и да се съобразяват със свитите си доходи, голяма част от българите продължават да следват традицията, че на масата без месо не се сяда. След тенденцията на търсенето вървят и две от големите предприятия от хранително-вкусовия бранш в Стара Загора - "Градус" и "Кен". И за да могат не само да оцеляват, но и да растат, стратегията им е, от една страна, да се стремят към сериозно присъствие в по-широките вече ниши на по-нискобюджетното пазаруване в България, а от друга, да търсят източници за развитие и в чужбина.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    siolen avatar :-|
    siolen

    Браво на момчетата, дано да просперират и да живне региона !

  • 2
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Градус не знам как ще продават в чужбина като даже не си правят труда да оскубят от пера продуктите си. Колкото за кренвиршите...в Европа със сигурност не са яли такива.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK