Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 26 сеп 2012, 18:35, 4505 прочитания

На Sonnenstrand*

С германските гости на Черноморието дойде понятието all inclusive

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от специалното издание "Чуждестранни инвестиции ГЕРМАНИЯ" на "Капитал Daily".

700 - 800
евро средно на седмица струва почивката на германците в България със самолетен билет, хотел и храна на принципа all-inclusive.
"Аааа, България? Помня как преди 30 години ходихме на... Как се казваше? Нещо със Зонен... Да! На Зоненщранд", си спомни възрастен германец от малко градче в една от бившите източни провинции Саксония. В главите на мнозина германци България е оставила спомен с широки плажни ивици, задължителната шопска салата и нито едно място, на което може да си изхарчиш парите.

От десетки години, откакто България търси своето място на световната туристическа сцена, Германия е била ключов източник на посетители. По обективни причини допреди 20 години по черноморските курорти идваха предимно източногерманци. Днес пазарът продължава да е един от най-важните за България, макар и профилът на туристите да е по-различен отпреди. Но както и да се изменя, малката държава в края на Източна Европа се асоциира най-вече с евтини цени и хотели за масовия вкус.


Традиционно важен

В годините, когато българският черноморски туризъм се развиваше към сегашния си вид – след 2003-2004 г., гостите от Германия бяха най-многобройни. Това беше най-голямата международна група по плажовете на Черно море и малко или много курортите се развиваха по техния вкус. По същото време голяма част от легловата база се изгради с инвестиции на германските туропертори, което направи продуктът все по-зависим от Курт и Гертруда.

След средата на миналото десетилетие този пазар започна да пада, а причината беше комплекс от обективни и субективни фактори, като най-значимите бяха презастрояването на курортите, продължаващите и в разгара на сезона строителни дейности и силната ценова и качествена конкуренция на съседните държави – Гърция и Турция.



В момента германският пазар като че ли изживява своя ренесанс, върна се на нивата от най-силните години и вече трайно се оформи профила на гостите, които идват оттам.

Над половин милион

Над половин милион, или между 550 и 600 хил., са германските туристи, които са дошли през миналото лято на море в България, показват данните на министерството на икономиката. За подобен обем говори и информацията на големите туроператори. Това доближава броя на германските туристи действително до онзи, който беше в най-силните за съвместния туризъм години. Има леко разминаване обаче в информацията за тенденциите през изминалия сезон лято 2012. Според министерството пазарът има ръст от 5%, според туроператорите той е като миналата година. "Няма данни за значими промени през следващата година и ще очакваме сходни обеми и през 2013 г.", коментира един от мениджърите на TUI в България Богдан Христов.

Въпреки константните обеми изминалото лято донесе и промени. От големите туристически компании съобщават, че Германия вече е изместена от първото място на най-голям партньор в масовия туризъм. От лято 2012 на първо място вече е Румъния. Гърция също е в топ три на статистиката, но това не са масови туристи, коментира Христов.

Профил

Германците, които идват на почивка в България, се струпват през лятото. Това еднозначно се вижда от статистическите данни. За цялата минала година туристите от тази страна, които според цифрите са били в страната, са малко над 700 хил. Почти всички от тях, или по-точно малко над 655 хил., са били в четирите силни месеца за морето от юни до септември. Те пристигат организирано през големите туроператори като TUI, Thomas Cook, ITS, Alltours и някои по-нови за пазара компании като GTI Travel. През последните години се появи и една група туристи, които сами сформират пакета си благодарение на предложенията в интернет.

През годините профилът на Курт и Герда в България са е променял, но винаги се е запазвал в ниския ценови клас. С германските гости на Черноморието дойде понятието all-inclusive, което е като лепнат етикет навсякъде и до днес. Туристите идват за седмица или две, придвижват се между хотелската стая, ресторанта и плажа и често пъти не излизат от комплекса. С гривна на ръка се възползват от всички "екстри" на комплекса като огромни количества евтин алкохол или таебо на плажа в компанията на хотелските аниматори.

"Семейства, семейства с деца, трета възраст, все повече младежи" – така от туроператорите определят профила на туристите от Щутгарт и Карлсруе. Една от основните причини някой да дойде в България е ниската цена на туристическите пакети, която в някои от месеците може и да е по 300-400 евро за самолетен билет, хотел и храна от сутрин до вечер в продължение за една седмица. Средно обаче България струва на германците около 700-800 евро на седмица. Разбира се, има и такива, които плащат повече, но те са изключение от масовия профил.

Наред с традиционните гости през последните години се оформи и една друга група, която видя в България своя предпочитана дестинация. Това са младежките групи, които идват на морето най-вече заради евтиния алкохол и партитата. Из форумите в интернет България се нарежда до лидерите в тази ниша – Ибица, а в YouTube могат да се намерят десетки клипчета от дълги бездънни нощи из пясъците на Черно море.

Лепнат етикет

През годините многократно се говореше за опитите на хотелиерския бранш да привлече по-платежоспособни туристи. Това се оказа невъзможно както заради реалното състояние на продукта у нас, така и заради силната конкуренция на Турция и Гърция. Ако българските хотели се опитваха да вдигат цените, те автоматично попадаха в пряката конкуренция на съседните две дестинации, а там битката често пъти е изгубена.

"Шансовете да заемем средната ниша са по-скоро пожелателни в обобщен смисъл. И сега идват по-различни - "богати" туристи, но много малко и в отделни обекти с много добър продукт. Имиджът ни е на масова и евтина дестинация. Германците са взискателни туристи по отношение на всички елементи на туристическата инфраструктура. Изключвайки малкото на брой добри обекти, в общ план в момента имаме наченки на добри практики само в частта настаняване", коментира Богдан Христов от TUI. Това показва другата болна тема, с която браншът не можа да се справи през всичките години досега. Бяха вложени прекалено много усилия в базата за настаняване, но рядко се обръщаше внимание на качеството на обслужване. Така например една от линиите, по които туристите недоволстват, е компромисното състояние на храната, с която ги посрещат в хотелите.

От друга страна, България има пълния интерес да пречупи стереотипа и да се прицели в по-високия сегмент. Така ще трябва да предоставя добавена стойност, но да има и по-големи приходи от чуждите гости. Усилията за подобряване на продукта и неговото адекватно маркетиране си заслужават, за да може и следващите поколения да знаят къде е Зоненщранд.

 *Слънчев бряг
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмични новини за енергетика Седмични новини за енергетика

В рубриката събираме всички най-важни новини от последните седем дни

3 апр 2020, 522 прочитания

Онлайн търговията – с добър имунитет Онлайн търговията – с добър имунитет

Интернет бе сочен за бъдещето на ритейла и преди кризата. Сега значението му рязко се увеличи

3 апр 2020, 543 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "K2: Бизнесът" Затваряне
Като бягане с препятствия

Германският бизнес все по-трудно "преглъща" висящите от години проблеми. Въпреки това предимствата на България не са малко, но трябва да се рекламират

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Ричард Грийвсън: Дълбока рецесия е най-вероятният сценарий за региона

Заместник-председателят на Виенския институт за международни икономически изследвания wiiw пред "Капитал"

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10