Volkswagen призова за нова държавна помощ за автоиндустрията в Европа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Volkswagen призова за нова държавна помощ за автоиндустрията в Европа

Автоизложенията винаги винаги да се радват на висок интерес от специалистите и обикновените хора, но продажбите на производителите ще спадат през тази и следващата година заради задълбочаващите се икономически проблеми в еврозоната.

Volkswagen призова за нова държавна помощ за автоиндустрията в Европа

Без нови правителствени програми някои компании може да фалират, предупредиха експерти на изложението в Париж

Стефан Антонов
3897 прочитания

Автоизложенията винаги винаги да се радват на висок интерес от специалистите и обикновените хора, но продажбите на производителите ще спадат през тази и следващата година заради задълбочаващите се икономически проблеми в еврозоната.

© Christian Hartmann


Автоиндустрията се очертава като първият отрасъл, който в прав текст заговаря за трудноситте, които вещае повторната рецесия в Европа и дори намекна за необходимост от правителствени програми, които ще спасят някои компании от фалит, съобщиха световните агенции.

За разлика от банките, чието спасяване буди недоволство сред данъкоплатците, автомобилният сектор все още е сред най-големите работодатели в Европа, а с поръчките си осигурява заетост за още десетки браншове. За това правителствата на няколко големи европейски държави показаха сериозния си ангажимент към тази индустрия и включително и с мерки за стимулиране на търсенето.

Започналото автоизложение в Париж събра на едно място мениджъри на най-големите световни производители и Bloomberg представи техните прогнози в статия за перспективите пред сектора.

Без държавна подкрепа - отпадаш от пазара

Финансовият директор на германския концерн Volkswagen Ханс Дитер Пьотч предупреди, че няколко от неговите конкуренти са застрашени да отпаднат от пазара без специална финансова подкрепа от правителствата, а от конгломерата Peugeot Citroen обявиха, че търсенето на автомобили на пазарите в Северна Европа се свива.

"Не е ясно дали всички производители ще оцелеят, ако правителствата не покажат подкрепа", казва Пьотч, цитиран от Bloomberg и допълва, че най-сериозни са проблемите за южноевропейските фабрики, в които се произвеждат малки модели автомобили, купувани от средната класа.

Той прогнозира също индустрията да страда от падащи продажби и цени поне до 2014 г., когато ще започне бавно възстановяване. Думите му подкрепи и браншовата асоциация на автопроизводителите ACEA, която от централата си в Брюксел обяви, че очаква през тази година новите регистрации на автомобили да са на най-ниското си равнище за последните 17 години.

Тревожните изявления на производителите свалиха и тяхната пазарна капитализация. Акциите на Volkswagen поевтиняха с 1.7 % тази сутрин след отваряне на борсата във Франкфурт. Fiat също беше засегнат и акциите му се понижиха с 1.2 на сто на борсата в Милано. Леко посъкпнаха книжата на Peugeot  - с 0.6 % заради оптимистични прогнози на директора й Филип Варен. Според него съкращението на 8000 служители от подразделението на компанията край Париж ще повиши ликвидността й, според което ще може да се мисли и за по-нататъшно преструктуриране, което ще се види във финансовите резултати за 2014 г.

Въпреки това шефовете на френските автомобилостроителни компании Peugeot-Citroen и Renault днес

предупредиха за още съкращения на работни места, ако правителството не им помогне да намалят разходите за труд, за да се справят с резкия спад на продажбите на автомобили в Европа, предаде ДПА.

"Подобряването на френската конкурентопособност е въпрос на оцеляване за Renault", заяви главният изпълнителен директор и председател на управителния съвет Карлос Госн пред в. "Фигаро". Той прогнозира 8-процентно понижение на европейските продажби на автомобили за 2012 г. и "лек спад" през 2013 г.

Филип Варен пък отбеляза пред в. "Еко", че сегашната ситуация е "нетърпима".

Луксозните марки в по-силна позиция

По-изгодно е положението на производители като BMW, които се възползват от нарастващите възможности на китайската средна класа, както и от оживлението в други азиатски пазари, включително и в Турция. Точно увеличените продажби на изток компенсират затруднените продажби на класическите европейски и американски пазари.

BMW и конкурентите им Mercedes обявиха, че не виждат нужда да правят съкращения въпреки, че и те очакват 2013 г. със загриженост за развитието на бранша. "Доближаваме 2013 година с повишено внимание, но нашите разходи са добре структурирани и знаем какви лостове да дръпнем ако се наложи", коментира пред Reuters Йън Робъртсън, директор по продажбите на компанията.

Конкурентът Daimler обяви, че второто полугодие на 2012 г. печалбите ще спаднат заради общото свиване на пазара, но компанията е подготвила мерки както за повишаване на ефективността, така и за увеичаване на продажбите.

Държавната помощ

През 2009 г., когато финансовата криза беше засегнала и реалната икономика, германското правителство инициира програма за стимулиране на автопроизводството и заетостта. Държавата субсидираше частично покупката на нови автомобили от германците, като по този начин продажбите на коли се увеличиха и така икономическият растеж беше възстановен.

Помощтта се предоставяше на потребителите и за да се избегнат обвиненията в неправомерна държавна подкрепа, те можеха да купуват не само германски марки. Така германското правителство успя да тласне също и икономиките на Чехия и Румъния, които също произвеждат автомобили за средната класа.

Автоиндустрията се очертава като първият отрасъл, който в прав текст заговаря за трудноситте, които вещае повторната рецесия в Европа и дори намекна за необходимост от правителствени програми, които ще спасят някои компании от фалит, съобщиха световните агенции.

За разлика от банките, чието спасяване буди недоволство сред данъкоплатците, автомобилният сектор все още е сред най-големите работодатели в Европа, а с поръчките си осигурява заетост за още десетки браншове. За това правителствата на няколко големи европейски държави показаха сериозния си ангажимент към тази индустрия и включително и с мерки за стимулиране на търсенето.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Едвам приключи старата програма "кеш за трошка", вече искат нова. Явно така си представят новия модел за растеж на Европа - на 2 години да си сменяш колата с помощта на държавната тенджера

  • 2
    gost22 avatar :-P
    gost22

    Volkswagen, да не чакат на държавата, а да се върнат към корените си:
    "...за нов семеен автомобил с цена почти равна на мотоциклет, който ще бъде наистина достъпен за всеки дом..."
    и
    "- Тя трябва да бъде в състояние да превозва 3-ма възрастни и две деца.
    - Тя трябва да има мощност от 42mpg, и максимална скорост от 100 kmh."

    Тези от Пежо, също да си спомнят, кога и защо 205-цата ги спаси от фалит.

  • 3
    mano avatar :-|
    Svetoslav Pavlov

    Изобщо не разбирам защо всички, от производители, през консуматорите, до политиците наблягат на всяка цена за "растеж".
    Ако на Европа са и нужни 1000 нови коли, не виждам причина някой да иска да произведе и продаде 1200 коли, само за да се казва че имаме 20% растеж.
    Всички тези държавни помощи изкривяват много чистата пазарна икономика. Ако Peogeot/Citroen правят по-лоши и по-скъпи коли от Huyndai/WV това означава, че или те трябва да си оправят бакийте или да затворят... Не виждам нищо лошо в това.
    Стига с порочната практика, някой да отчита растеж, на гърба на държавните помощи.

  • 4
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo

    " Държавата субсидираше частично покупката на нови автомобили от германците, като по този начин продажбите на коли се увеличиха и така икономическият растеж беше възстановен."

    Ми да продължават де, що спряха?

  • 5
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo

    До коментар [#3] от "mano":

    Изключително си прав!

  • 6
    cinik avatar :-|
    cinik

    [quote#3:"mano"]Изобщо не разбирам защо всички, от производители, през консуматорите, до политиците наблягат на всяка цена за "растеж". [/quote]

    Защото са се нагрухали с кредити. Иначе нямаше да има нищо драматично, ако хората си сменят колата на 6 години, вместо на 5

  • 7
    ken.gu.ru avatar :-|
    ken.gu.ru

    До коментар [#3] от "mano":
    абсолютно вярно,няма значение колко е голяма една компания или банка или какъвто и да е бизнес,ако просто не се съобразяват с реалността,ще трябва рано или късно да фалират,това с държавните помощи го правеше СИВ,силно се надявам ЕС да не е СИВ,макар все повече да прилича.Впрочем същото направиха и в САЩ,колко пъти спасяваха ГМ и Форд.Няма смисъл да се налива в спукана паница,но все пак тези компании създават толкова много работни места,че са на практика почти незаменими,защото повечето демократични правителства не желаят хиляди гладни тълпии да говорят за революция,макар че това вече се случва в Испания и Гърция.Затова мощните индустриалци са охажвани от политиците а пък и доста гласоподаватели,ясно е.Все пак субсидиите не решават проблема.

  • 8
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#3] от "mano":

    Този пещерен първосигнален капитализЪм може да важи само при "производство" на кебабчета..... и кюфтета .....

    При военното, автомобилното производство, самолетостроенето, железници, пристанища, здравеопазване, образование преди да се "реже" и "затваря" трябва яко да се мисли преди да се действа първосигнално, както правят нашите капиталета-любители, после що 40% от децата не знаят да четат, а училища под път и над път.........

  • 9
    hypopotam avatar :-P
    Хипчо

    [quote#1:"cinik"]Явно така си представят новия модел за растеж на Европа - на 2 години да си сменяш колата с помощта на държавната тенджера[/quote]
    Точно!

  • 10
    2.5 avatar :-P
    2.5

    Интересно, ни "гък", ни "мък" от FIAT. Дали американската им придобивка Chrysler ще се окаже камък на шията или спасителен пояс?
    Едва ли франсетата ще си оставят каруцата в калта.
    От друга страна, ще му отива на мосю Оланд една S-класа, както и новата А8 от Audi или 7 серия от Бавария.
    Голямо унижение! По-добре да се спре на Lexus.

    :-)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK