Скъпият аромат на розите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Скъпият аромат на розите

Поскъпването при розовия цвят не се пренася пропорционално на маслото, коментират от бранша

Скъпият аромат на розите

Цената на килограм розово масло достигна 6000 евро на килограм и дори я надхвърля при някои сделки. Търсенето му ще расте, прогнозират от бранша

Татяна Димитрова, Весела Николаева
13432 прочитания

Поскъпването при розовия цвят не се пренася пропорционално на маслото, коментират от бранша

© Юлия Лазарова


15%

е увеличението в цената на маслото спрямо миналата реколта

Рекордно високата цена на българското розово масло помага на производителите и собствениците на розови градини, а очакванията са търсенето му да остане високо, показа проучване на dnevnik.bg и "Капитал Daily". Тази година цената на килограм масло вече е стигнала 6 хил. евро, а по данни на отделни производители при някои сделки тя вече надминава тази стойност. Българското розово масло се произвежда основно за износ, само част от него остава за вътрешен пазар, където се използва в козметиката. То има приложение и във фармацията и медицината, а от години търсенето му расте.

Цвят на върха

Тази година обаче е пикова – от Българската национална асоциация "Етерични масла, парфюми и козметика" съобщават, че цената вече е 6 хил. евро при около 5200-5300 евро от миналогодишната реколта. "Едната част от повишението е високата цена на розовия цвят – тази пролет тя беше 2.70-2.80 лв. на килограм, дори понякога надминаваше 3 лв.", коментира Борислав Чернаев, търговски директор на "Българска роза" - Карлово. По оценка на един от големите производители – Филип Лисичаров, изкупната цена тази година е била с около 40-50% по-висока от миналогодишната. Втората причина за високата крайна цена според Чернаев е поскъпването на горивата, които са и другият голям разход по производството.

Външните клиенти не са особено радостни от скъпото масло, коментира Лисичаров, който е собственик на розоварната "Еньо Бончев продакшън". Според него високите цени са притеснителни, защото потребителите на суровината може да потърсят заместители. Засега синтетичните варианти дори не могат да се доближат до свойствата на истинското розово масло, но пък крайната висока цена на козметиката може да насочи хората към други продукти или заместване на съставки. Така преди време скъпата лавандула доведе до заместване в някои продукти вместо с лавандулово с лавандиново масло от хибридни растения.

В началото на май много производители имаха притеснения, че заради сушата събраният розов цвят няма да бъде достатъчен. Последвалите валежи "спасили" ситуацията и произведеното количество е с 15% повече от миналата година, разказва Лисичаров. Едната от причините е, че има фирми, които нямат установени доставчици на розов цвят и единственият начин да се сдобият със суровината е, като предложат по-високи изкупни цени. "Ходи се с пари в брой, сивият сектор не е малък и трудно може някой да се противопостави", обяснява Лисичаров.

Гладен пазар

При това положение се скъсява маржът, а разходите на производителите на масло се увеличават, защото поскъпването при розовия цвят не се пренася пропорционално на маслото. "Това не е бензиностанция – да налееш пари и да започнеш да чакаш приходи. Трябва много лично занимание", посочва производителят. Засетите с маслодайна роза площи в страната по данни на асоциацията са 35-38 хил. дка. Много от старите насаждения вече не са толкова продуктивни. Новите пък са малко и не водят до сериозно увеличаване на площите. Намаляват и хората, които се занимават с отглеждане на маслодайни рози.

Според Веселина Колева от "Алтея органикс" няма никакви изгледи за чувствително понижение в цените на маслото поне в близко бъдеще. "Абсурд е, просто няма масло. Обикновено то се заплаща авансово", коментира тя. "Алтея" има собствени розови насаждения, които подобно на тези на "Еньо Бончев" са сертифицирани като органични, т.е. за отглеждането им не се използват изкуствени торове и препарати.

От дестилерията "Дамасцена" в с. Скобелево казаха, че вече има сделки и за цени до над 6200 евро на килограм, но е много индивидуално дали количествата ще се договарят авансово. Договарянето на продажбите на масло от нова реколта започва още преди началото на кампанията по изкупуване, обясняват от асоциацията по етерични масла, като посочват, че някои от техните членове са успели към края на септември да реализират произведените количества, а други все още не. Лисичаров казва, че в неговия случай целта е да са договорени в аванс 80% от произведените количества. 

На изток и на запад

По данни на асоциацията общото количество масло е 1800 кг. Най-големите пазари за него традиционни са Франция и САЩ, както и Япония, Тайван и Корея. Отскоро пазар с голям потенциал е и Китай. "Отваря се нов, но труден пазар – Китай", казва Филип Лисичаров. В Германия маслото се използва във фармацевтиката, което според него е сфера на употреба с голям потенциал. На българския пазар годишно се използват 10-15 кг масло за целите на парфюмерията и козметиката.

От "Българска роза" произвеждат изцяло розовото масло, което използват в продуктите си, останалото се продава. "Алтея" например купува и от външни производители, защото това от собствените им насаждения не стига. Има обаче доста козметични компании, които купуват изцяло количеството, което ползват. Крайните цени на някои продукти, в които се влага розово масло и розова вода от няколко седмици, са се повишили, показват наблюдения в магазините за козметика. Това обаче важи по-скоро за средния клас продукти, докато скъпите са без промяна (в ниския ценови клас няма продукти на базата на розово масло). Според Веселина Колева това е по-скоро спекулативно, защото реално отражение от скъпото масло ще има, но след време.

Филип Лисичаров разказа, че преди новата реколта доста фирми - производители на масло, не са имали никакви преходни остатъци между двете реколти – не само малките, но и по-големите от тях. Причина за това е, че последните четири години не са били особено благоприятни откъм реколта, освен това доста фирми са се върнали на пазара, а са започнали и да се увеличават поръчките.

Преходните остатъци зависят от финансовото състояние на съответната фирма, обяснява Лисичаров. Много фирми обаче трябва веднага да продадат продукцията, за да си върнат кредитите. "Здравословното преходно количество е 10-15% от произведеното количество, но това е нож с две остриета, защото цената на този продукт има лимит."

Без имитации

Общото потребление на розово масло в световен мащаб се увеличава, разказват от бранша. Българският пазар на розова козметика няма голям потенциал за ръст, защото продуктите са отдавна познати, но в чужбина възможността за навлизане на нови пазари и по-високи продажби е в пъти по-голяма, разказва Борислав Чернаев от "Българска роза". Освен на масло, повишено търсене има и на други продукти от дестилацията на цвета – на розова вода например, която освен за козметика, се използва и в хранителното производство.

Българското масло се смята за най-качествено заради климатичните условия – студените нощи и високите температури през деня в Розовата долина. Производство на масло обаче има и в много други държави, но най-големият конкурент на България не е Турция, а химическата промишленост, която може да имитира аромата. Качествата на маслото обаче си проличават при влагането му в кремове и в хранителните добавки. То има над 300 компонента, като са разучени едва 40-50, обяснява Филип Лисичаров.

Днешните потребители на розово масло държат не просто на аромата, но и на проследяемост на продукта. Преди години в държавната лаборатория за розово масло са се правели хамури (смеси) между произведеното от всички, а сега много от тях си правят собствени смеси. В момента има няколко лаборатории - в Карлово, Шумен и производителят решава къде да си анализира маслото.

Българската национална асоциация "Етерични масла, парфюми и козметика" е подала заявление българското розово масло да се защити като географско наименование. Процедурата от българска страна вече приключи. Ако завърши успешно и в Брюксел, емблемата "българско розово масло" ще се издава от контролен орган към асоциацията. Тези, които не разполагат с нея, тоест техният продукт не отговаря на определи качествени характеристики, няма да могат да поставят това наименование на стоката си.
15%

е увеличението в цената на маслото спрямо миналата реколта

Рекордно високата цена на българското розово масло помага на производителите и собствениците на розови градини, а очакванията са търсенето му да остане високо, показа проучване на dnevnik.bg и "Капитал Daily". Тази година цената на килограм масло вече е стигнала 6 хил. евро, а по данни на отделни производители при някои сделки тя вече надминава тази стойност. Българското розово масло се произвежда основно за износ, само част от него остава за вътрешен пазар, където се използва в козметиката. То има приложение и във фармацията и медицината, а от години търсенето му расте.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    Чудесно, стига правителството да води разумна аграрна политика поне с това производство.

  • 2
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo

    Много добре ми звучи всичко, казано в статията, сега остава да се запазят традициите в това производство и дай Боже по-висококачествени добиви за земеделците!

  • 3
    newbulgar avatar :-|
    newbulgar

    хахах ама какви "източници" на информация ползвате само.... Алтея и Българска Роза Карлово - смех на търкалета....... тия имат общо с бизнеса, колкото и автора на статията, ама за читателите, които не са запознати хваща дикиш може би - колко им трябва на хората..... Добре, че поне Ф. Лисичаров сте питали !


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.