Хората трябва да осъзнаят, че животът е по-важен от колата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Хората трябва да осъзнаят, че животът е по-важен от колата

Калин Желев

Хората трябва да осъзнаят, че животът е по-важен от колата

След природните бедствия интересът към имуществени застраховки не се увеличава, казва Калин Желев, управител на "Уникредит застрахователен брокер"

Весела Николаева
12356 прочитания

Калин Желев

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Наводненията в Хасковско през пролетта и земетресението в Перник само два месеца по-късно отново повдигнаха въпроса за застраховането на имущество срещу подобни бедствия. От години застрахованите жилища в България са много малко, а трусът в Пернишко отвори и темата за липса на полици и за държавното имущество. Недоверието на потребителите и предпочитанието им към автомобилните застраховки се оправдава с откази за плащане на обезщетение, недоволство от услугите и не на последно място с икономическата криза. Сключването на застраховка "Живот" и на имущество обаче е по-важно и от финансова гледна точка, смята управителят на "Уникредит застрахователен брокер" Калин Желев. Потърсихме го за коментар по актуалните теми в сектора.

Кога българският пазар ще престане да бъде доминиран от автомобилните полици?

Когато потребителите осъзнаят, че животът е по-важен от автомобила. Ако погледне прагматично на рисковете от ежедневието, човек може лесно да стигне до извода, че стига да е жив и в добро здраве, винаги може да спечели пари за нов автомобил. За съжаление обаче, когато нещо стане с живота и здравето му, освен ако той не е много богат, почти единствена възможност за компенсиране на неблагополучията остава застраховката "Живот". Дори и в богатите държави социалните служби все пак имат някакъв лимит и човек невинаги може, опирайки се само на помощите от държавата, да продължи да живее по същия начин, по който е живял преди това. Мисля, че точно заради този прагматичен поглед на западните пазари има много повече полици, които обезщетяват при злополуки, отколкото в източната част на Европа.

Казвайки застраховка "живот", нямам предвид тези, които предлагат и спестовен елемент, защото при една и съща цена на застраховката т.нар. рискови застраховки живот предлагат по-високи застрахователни суми в случай на злополука или смърт. По отношение на спестяването знаете, че в момента има хиляди възможности да се спестяват и инвестират пари, има и много институции, които го предлагат – банки, инвестиционни посредници, пенсионни и взаимни фондове.

Дали хората не се отказват заради това, че у нас е трудно човек да си направи план за 20 години напред при постоянните политически и икономически промени? От друга страна, съм виждала разчети на доста животозастрахователи, които са, меко казано, неизгодни.

Като че ли при продажбата на такъв продукт се набляга повече на спестовния му характер и рисковата част остава някак си на заден план. Лично аз бих препоръчал класическа рискова застраховка "Живот", която покрива повече рискове за по-големи застрахователни суми, а останалите пари, които спестявам от вноските да инвестирам в някакъв друг актив. В случая със спестовната застраховка щях да плащам практически същите премии, но за много по малки застрахователни суми.

Не бих искал да вярвам, че застрахователите предлагат неизгодни продукти, но също така смятам, че българските потребители на застрахователни услуги не четат условията по договорите за застраховка. Работейки на този пазар от 1992 г., осъзнавам, че за това време изобщо не се е променило отношението на клиентите към това какво подписват. В крайна сметка застраховката е договор и е важно какви ангажименти са записани в него. Изключително важно е точно какво дават застрахователите на клиентите си да прочетат – застрахованият трябва да се интересува от всичко, което подписва. Разбира се, ключова роля тук играят независимите застрахователни посредници – застрахователните брокери.

В конкретния случай недобросъвестните клаузи бяха в общите условия, които се намират на сайта на компанията, а самият договор просто препраща към тях.

Това е проблем не само на българския пазар, случва се и на много други места. Затова мерките за защита на потребителите в Европа и САЩ все повече се затягат, особено на физически лица. Но и малките фирми също са много потърпевши .

След наводненията и земетресението от пролетта има ли повишение на интереса към имуществени застраховки?

Не смятам, че има такова повишение, и за мен причината е преди всичко в ниската честота на тези събития. Пожар, експлозия, наводнение, земетресение не се случват толкова често. Все още по една или друга причина държавата покрива щетите до някаква степен. Със сигурност при нас няма тази мисъл, че наистина природните бедствия може да се случат. А и хората често казват "Веднъж вече мина, няма да има втори път", когато застрахователите са се опитвали да правят кампании на места, където вече имало наводнения.

Управляващите планират да въведат задължителна застраховка "Имущество" поне на обществените сгради, това дали ще има някакво сериозно влияние върху пазара?

Не, не смятам, че тази крачка ще повиши кой знае колко премийните приходи, защото като всяка задължителна застраховка там цените ще станат много ниски. В крайна сметка е много важно как точно ще бъдат застраховани сградите, и то най-вече при определяне на застрахователната сума, дали ще бъде например по възстановителна стойност, защото повечето държавни и общински сгради са на доста години. Може да се окаже, че да, те имат реално сключена застраховка, но тя не покрива щетите в пълен размер.

Дали хората сключват вече такива застраховки и не само заради ипотечния кредит?

Много малко. Аз мога да говоря от гледна точка на лизинга – в момента, в който той изтече за машини и съоръжения, 99% от хората спират да застраховат имуществото.

А кризата отказа ли бизнеса от застраховки?

Статистиката показва, че не. Специално по отношение на застраховките за производствени сгради, машини и съоръжения на годишна база към края на юли има ръст от 1.8%. Интересно е, че ако се сравнят юли 2008 г. и юли тази година, също се наблюдава ръст, а през 2008 г. кредитирането беше много по-голямо от сега. При всички положения има ръст, макар и слаб. Не може да се говори за повишен интерес и сериозна промяна, но все пак поне се запазва нивото от предишни години.

В годините на криза е важно човек да осъзнае, че застраховката е много важна част от работата му. При свитото кредитиране не всяка фирма ще може да получи отново кредит, за да си построи отново сградата, или лизинг, за да купи машини. Точно затова, защото е криза и финансовото състояние не е толкова добро, колкото в предишни години, смятам, че много хора са осъзнали това и се опитват да защитят адекватно имуществото си.

Какви съвети бихте дали на един управител на фирма, който иска да се застрахова?

Застрахователният пазар е вече достатъчно зрял и опитен и по тази причина предлага всички форми на застраховане, като например "Всички рискове" или само отделни "Наименувани събития". По отношение на видовете застраховки се предлагат "Пожар" и "Природни бедствия", "Прекъсване на дейността" или "Авария на машини", които, ако са добре комбинирани, предоставят необходимата защита на активите на дадена компания. Освен за активите фирмата може да има нужда и от покритие на различни видове отговорности, злополука на персонала и т.н. Преди всичко един управител или собственик трябва да е сигурен, че застраховката отговаря на конкретната рискова експозиция и индивидуален профил на неговата фирма.

Тук от неоценима помощ може да бъде опитният застрахователен брокер, който да предостави квалифициран съвет и да препоръча най-подходящата застрахователна програма. Важно е потребителите на застрахователни услуги да знаят, че избирайки да работят с посредничеството на застрахователен брокер, те ще могат да се възползват от експертните му знания и да получат анализ на условията на различните застрахователи, както и препоръка за това кой от тях да изберат във всеки един конкретен случай. Сключвайки изисквания от Кодекса за застраховането договор за възлагане, клиентите ангажират професионалната отговорност на застрахователя, като по този начин могат да претендират за допуснати от него грешки и пропуски.

Наводненията в Хасковско през пролетта и земетресението в Перник само два месеца по-късно отново повдигнаха въпроса за застраховането на имущество срещу подобни бедствия. От години застрахованите жилища в България са много малко, а трусът в Пернишко отвори и темата за липса на полици и за държавното имущество. Недоверието на потребителите и предпочитанието им към автомобилните застраховки се оправдава с откази за плащане на обезщетение, недоволство от услугите и не на последно място с икономическата криза. Сключването на застраховка "Живот" и на имущество обаче е по-важно и от финансова гледна точка, смята управителят на "Уникредит застрахователен брокер" Калин Желев. Потърсихме го за коментар по актуалните теми в сектора.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    desodanov avatar :-|
    desodanov

    "Некои тезиси и съображения"... Кога ще спрете скритата реклама за сметка на смислени анализи.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    lancelot avatar :-|
    lancelot

    точно така, г-н застраховател. В България НЯМА истински Животозастрахователи. Недай си застрахован да се спомине, започва най-грозното и гадно ровене защо и как, само и само да не платят! Повръща ми се от примери, но няма да се простирам да ги пиша: хак да ви е свитият пазар.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    gost22 avatar :-P
    gost22

    Какво застраховане в БГ, бе юнак?
    Експерт пред бг съд: "Житото не може да плува, и заради това се е удавило." Това е по повод неизплатена застраховка на реколтата за природно бедствие (обилни валежи наводняват нивата, но застрахователя отказва да плати, като се позовава на експертното мнение)... сякаш има жито-плувец...

  • 4
    mitkopom avatar :-P
    mitkopom

    ЗаСтрахУловка

  • 5
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    Застраховател = измамник...

  • 6
    peshokev avatar :-|
    peshokev

    Ще започнат да се застраховат, като започнете да плащате без да се налага да ви съдят за елементарни казуси, за посредствени застрахователни събития. Пък и застраховката гражданска отговорност е задължителна, що не се преборите да стане доброволна, пък вземе че някой да избере и друг тип застраховки.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK