Търси се оператор за пристанище без пътници
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Търси се оператор за пристанище без пътници

Пристанището Русе-Център е сред няколкото, на които държавата търси концесионер

Търси се оператор за пристанище без пътници

Държавата започва процедура за даване на концесия на порт "Русе-център". Потокът през него обаче е много слаб

7513 прочитания

Пристанището Русе-Център е сред няколкото, на които държавата търси концесионер

© Анелия Николова


1.65

млн. лв. трябва да бъдат инвестициите от концесионера за целия срок на договора

Държавата ще се опита да намери концесионер за пътническия терминал от пристанището в Русе. На последното си заседание в сряда правителството одобри началото на откритата процедура за избор на оператор, който трябва да направи нови инвестиции и да увеличи потока на пътници през порта. Пристанище Русе-център не обслужва товари, а само пасажерски кораби.

Пустият терминал

От ръководството му обясниха, че в последните години пътници почти няма, тъй като на изток от него се намират понтони на трима туроператори, които имат договори с чужди агенции. Преди две години правителството е решило да предостави понтоните на общината в Русе, която може да сключва договори за тях. От пристанищната администрация в крайдунавския град обясниха, че в последните години на пътническия им терминал не са правени инвестиции.

Министерството на транспорта все още не е публикувало документите за процедурата за концесия на Русе-център. Според информация от поръчката за избор на консултант терминалът има само три корабни места, а разположението му затруднява достъпа с автомобили откъм сушата. Пречка за сухопътния достъп е и жп линията, която е северна граница на пристанището. В отчета на "Пристанищен комплекс - Русе", където влиза и пътническият терминал, данни за него и за броя преминали пътници изобщо не се споменават.

Ще ви избираме по...

Според заложените от държавата изисквания бъдещият му оператор ще трябва да осигури инвестиции от поне 766 хил. лв. за първите шест години, а общо за целия срок на наемането те трябва да са минимум 1 648 500 лв. (и двете суми са без ДДС). Максималният срок за концесията е 35 години, а най-важният критерий за избор ще е фиксираната сума на концесионното възнаграждение – тя ще има 50 на сто тежест. Променливата част на възнаграждението ще важи с тежест 25 на сто, предложеният срок - с 20, а бизнес предложение – с 5 на сто. Обичайно в това предложение се обединяват социалната програма, производството, оперативната дейност и поддържане и план за организация.

Обнародването на обявлението в Държавен вестник предстои, след което ще започнат да текат сроковете за подаване на оферти и избор на оператор. От държавата очакват след избора на концесионер да се привлекат инвестиции, да се подобрят условията за пътниците, освен това би трябвало в бюджета да постъпят пари от възнаграждението и от корпоративните данъци, да се отворят нови работни места, както и да се развият транспортът и туризмът в региона на Русе, посочват от Министерския съвет.

По-апетитните спирки

Пристанището Русе-център е сред няколкото, на които държавата търси концесионер. Процедурата за товарния порт Русе-Запад беше открита през юли, беше открита през юли, а срокът за отваряне на офертите изтече на 20 септември. Все още няма информация за избран концесионер. В края на август правителството одобри процедурата за отдаване на терминалите в Лом и Несебър също с максимален срок от 35 години. За Лом вече имаше неуспешни опити да се намери концесионер, като в сегашните критерии е заложено задължение той да инвестира над 22 млн. лв., тъй като дунавското пристанище има сериозна нужда от ремонт и модернизиране. При първата процедура кандидати за Лом бяха Васил Божков, енергийният бос Христо Ковачки и Валентин Захариев, доскоро собственик на ОЦК - Кърджали, но до договор не се стигна.

За Несебър изискваните вложения са по-малко от 3 млн. лв., освен това там ремонт скоро може да не се прави, тъй като държавата наскоро плати за модернизация на порта.

1.65

млн. лв. трябва да бъдат инвестициите от концесионера за целия срок на договора

Държавата ще се опита да намери концесионер за пътническия терминал от пристанището в Русе. На последното си заседание в сряда правителството одобри началото на откритата процедура за избор на оператор, който трябва да направи нови инвестиции и да увеличи потока на пътници през порта. Пристанище Русе-център не обслужва товари, а само пасажерски кораби.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK