Кампания с познат ценоразпис
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кампания с познат ценоразпис

Пазарът на "Автокаско" още страда от кризата, но поне големият спад е спрял, смятат застрахователи

Кампания с познат ценоразпис

Повечето застрахователи вдигнаха тарифите на "Гражданска отговорност" и не смятат да ги променят до края на годината

Весела Николаева, Ивана Петрова
5216 прочитания

Пазарът на "Автокаско" още страда от кризата, но поне големият спад е спрял, смятат застрахователи

© КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ


30% 

от премиите по "Гражданска отговорност" за 2011 са събрани в последните три месеца на годината

Краят на годината най-вероятно няма да донесе сериозни повишения на задължителната застраховка "Гражданска отговорност", след като някои компании вдигнаха цената й още от октомври, показва запитване на "Капитал Daily" сред най-големите компании от бранша. Промяна по-скоро се обмисля или вече е направена за тежкотоварните автомобили – от началото на месеца например "Булстрад" повиши тарифите си за автобуси и камиони, отскоро важи по-висока цена и при "Алианц България".

Предварителни промени

Точно преди две години беше последното значително повишение по време на зимната кампания по сключване на полицата. Тогава цените се вдигнаха заради изискването за заделяне на по-високи резерви за покриване на щети. За компенсация обаче миналата година сезонът премина със слаби или никакви повишения, дори при някои имаше отстъпки. Сега краят на годината обещава да не носи сериозни промени за водачите на леки автомобили нито в посока намаление, нито към увеличение.

"Не очакваме промяна до края на годината и не планираме такава. Цените ни са фиксирани от 1 януари 2012 г. и няма да ги променяме", коментира Пламен Ялъмов, изпълнителен директор на "Алианц България". От "Бул инс" също очакват задържане на сегашните тарифи, тъй като няма основание нито за ръст, нито за спад. От ДЗИ посочиха, че не обмислят никакви промени и не смятат, че ще има сериозно раздвижване на пазара. "Булстрад" също нямат планове да правят нови промени нито нагоре, нито надолу, "освен ако пазарните обстоятелства не го наложат".

В началото на месеца стана ясно, че някои компании са намалили значително цените си за част от класовете автомобили, но и са увеличили други - основно за млади шофьори, както и тези за автомобили, регистрирани близо до границата с Румъния.

Разместване по класове

От "Алианц" определиха тарифите си за леки автомобили като стабилни, а след скорошното повишение на тези за тежкотоварни не планират нови промени. По думите на Ялъмов обаче останалите компании са "непредвидими" в действията си по определяне на тарифи по "Гражданска отговорност". От "Бул инс" очакват сегментиране на част от тарифите. В последната година разликата в цените между София и отделни части на страната стават все по-малки, като оскъпяването се определя главно от това от колко време има шофьорска книжка собственикът на автомобила, къде е декларирал, че ще го управлява, какъв е обемът на двигателя и коя година е производството на колата. С изключение на обема на двигателя обаче нито един от другите показатели не дава гаранция за щетите, които биха настъпили.

"Дженерали България" също смята да ревизира политиката си за сегментация и вероятно до края на годината ще има нови цени. Според главния изпълнителен директор на застрахователя Ивайло Йосифов обхватът на "Гражданска отговорност" плавно ще се покачва, заедно с повишеният интерес към нея в края на годината. В момента по негови данни покритието е малко над 70% от регистрираните автомобили.

От "Евроинс" продължават да определят цените си по собствена бонус-малус система и от две години насам не правят периодични промени, които да засягат всичките им клиенти. По думите на председателя на управителния съвет Кирил Бошов при тях вече няма случаи, при които полицата се вдига с 10% от определена дата, но след въвеждането на системата за малките населени места цените доста са намалели.

Бонус пакет

При полицата "Автокаско" застрахователите коментират, че поне сериозният спад е преминал, дори и да не може да се говори за възстановяване на търсенето. Някои компании отчитат малко по-висок интерес към този вид полица, докато за други кризата при нея продължава. "Отказът от тази полица не е съвсем масов, но има потребители, които се стремят да ограничат разходите си", коментираха от "Бул инс". "Булстрад" обаче отчитат малко по-висок интерес към комбинираните договори "Гражданска отговорност" и "Каско", докато Кирил Бошов от "Евроинс" посочи, че сериозно раздвижване при търсенето им няма, същото отчитат и "Алианц". Според Ивайло Йосифов пазарът на "Каско" няма да започне да се възстановява пред 2014-2015 г., след като няколко фактора влияят върху свиването на премиите - остаряването на автопарка, по-малкото покупки на нови автомобили, изтичащи лизингови договори. По думите му и за "Каско", и за "Гражданска отговорност" конкуренцията между отделните застрахователи е "ожесточена", а клиентите стават все по-взискателни към обслужването и изплащането на обезщетения.

Пазарът на застраховки (за I-VIII.2012)
Показател (в хил. лв.)"Гражданска отговорност""Автокаско"
Премии333 408281 035
Промяна за година-2.50%-4.65%
Обезщетения185 137187 333
Промяна за година8.70%-9.10%
Дял от общия пазар38.30%32.30%
Източник: КФН

30% 

от премиите по "Гражданска отговорност" за 2011 са събрани в последните три месеца на годината

Краят на годината най-вероятно няма да донесе сериозни повишения на задължителната застраховка "Гражданска отговорност", след като някои компании вдигнаха цената й още от октомври, показва запитване на "Капитал Daily" сред най-големите компании от бранша. Промяна по-скоро се обмисля или вече е направена за тежкотоварните автомобили – от началото на месеца например "Булстрад" повиши тарифите си за автобуси и камиони, отскоро важи по-висока цена и при "Алианц България".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Умолявам автоталибаните, които нямат пари за ГО, да не си захвърлят возилото пред блока и да стои така по 5 години или когато там се назлъндисат да го подарят на някого (защото след 5 години седене и вандализъм върху него продажба е невъзможна). И без това най-често им е 3-тото или 4-тото за домакинството, затова и толкова не им пука. Да го продават отсега, да не ни създават трудности на нас, които сме на зор.

  • 2
    finland avatar :-|
    Finland

    Привърженик съм на десните икономически идеи, но се замислям, дали да не се създаде един държавен застраховател, който да предлага главно "Гражданска отговорност", да използва на тънка лайсна клоновете на Български пощи и да подбива тези обирджии поне с по 50 лв. на полица.

    Знам че както и при всичко държавно ще има много злоупотреби, но и традиционните застрахователи се оляха.

  • 3
    hellwitch avatar :-|
    hellwitch

    До коментар [#2] от "Finland":

    И защо да подбива като цената на Гражданска отговорност не покрива риска?

    Тези "добри" резултати по гражданска отговорност в момента застрахователите ги получават с откази за покриване на щети.

    По важно е държавата да ги накара да си изпълняват задълженията по ГО, отколкото да се търси някаква измислена отбивка от цената.
    В крайна сметка ако не може да отделиш 200лв за застраховка къде си тръгна да караш кола въобще и кой знае каква развалина е тя.

  • 4
    motochristo avatar :-|
    motochristo

    До коментар [#3] от "hellwitch":

    ++++++++++++
    А глобата за без гражданска продължава да е малка, едва около 500 лева. И така маймуните си подкупват ченгелите с по 50 кинта и е слънце.

  • 5
    hellwitch avatar :-|
    hellwitch

    До коментар [#4] от "motochristo":

    Това е съвсем друг въпрос.

    Принципно би трябвало всичко да се прави на 1 място - годишен технически преглед, ГО,(евентуално каско с все огледа), данък, винетка, дори може да трябва да си изчистиш актовете. Ако ги нямаш да ти взимат регистрационния номер - спират от движение автомобила.

    Когато всичко е на едно място ще ти излезе бая скъпо да покупиш 5-10 служители и просто няма да стане. А ако те спрат куки без номер те трябва да са яко малоумни за да те пуснат за какъвто и да е рушвет.

  • 6
    morjinho avatar :-|
    morjinho

    До коментар [#4] от "motochristo":

    Като собственик на кола за първа година бях изпуснал срока за подновяване на ГО и го разбрах чак при случайна проверка на КАТ.
    Естествено, колегите 15 минути ме разпитваха разни лични неща, показаха завидна доза съпричастност, докато не стигнаха до извода: "Можем да ти помогнем!". Казах им, че не искам помощ и те доста се натъжиха за изгубеното време в "обработка на клиента":(, и ми писаха 2 акта на стойност 450 лв. Та искам да ви помоля да гласувате с +, ако мислите, че съм постъпил правилно като си плащам за собствените грешки, и с -, ако мислите, че съм балък и е по-добре да си спестиш 300-400 лв в такава ситуация. :)

  • 7
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    До коментар [#6] от "morjinho":

    Евала, само това мога да ти кажа, повече хора оскотяха и за нищо на света не биха платили тази глоба, ако могат да минат "тънко" със стотина лева примерно...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK