С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 12 ное 2012, 20:00, 7215 прочитания

Козметични отстъпки за малките ферми

Промените за директните продажби от производители запазват статуквото в полза на посредниците и големите компании

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Козметични поправки – така могат да се определят предложенията на Министерството на земеделието и храните (МЗХ) за промени в наредбата, която урежда директните продажби на храни от животински произход. Наредбата е в сила от две години и досега на практика почти не работи. Причините са в силно ограниченото количество на продукцията, което един малък производител може да продава директно до крайни клиенти, при това само в рамките на административната област, в която тя се произвежда. Така например, ако имате малка ферма във Видинска област -  най-бедната част на ЕС, може да продавате директно продуктите си само в нейните граници. За останалото количество ще трябва да чакате посредници, които да стоят между вас и големите производители, за които няма никакви ограничения.

Ограниченията за малките производители се мотивират с това, че не може да се гарантира стриктният ветеринарен контрол, но земеделското министерство засега не разяснява как е приело, че 30% от една евентуално негодна продукция са по-малко опасни от цялото количество.


По общо мнение на дребните фермери в сегашния си вид наредбата облагодетелства посредниците по веригата и големите производители. От земеделското министерство съобщиха пред "Капитал Daily", че обновеният й вариант е готов и в момента се съгласува.

Индивидуална млечна квота

Част от промените засягат доставката на мляко – вместо с лимит от 73 тона годишно за краве мляко производителят вече ще може да продава според "индивидуалната млечна квота за директна продажба". Това обаче не е повод за голям оптимизъм, тъй като тази квота ще се определя административно от земеделското министерство за всеки производител. Формално това ще става според броя на животните и качеството на продукцията, но притесненията са, че фермерът ще зависи изцяло от усмотрението на чиновника.



В същото време само преди дни излязоха данни, че България изпълнява едва 46% от квотата си за директни продажби на мляко, с което се нарежда на първо място в ЕС по неусвояването й.
При останалите видове мляко промените са незначителни – за суровото овче, козе или биволско лимитите за директни продажби се вдигат с по 5-10 процентни пункта на фона на сегашните 30% от общото количество за ферми, отглеждащи 50 - 100 животни (виж таблицата).

"Износ" в съседна област

Донякъде възможностите на малките производители се разширяват с разрешението да продават и в съседна област. Достъпът на млекопроизводителите до пазара им обаче отново е силно ограничен с изискването това да става само през млекомати (вендинг машини за мляко), които и без това са рядкост. В този смисъл това, че вече ще могат да наемат или ползват и чужди млекомати, а не само техни собствени, не променя кой знае колко картината.

Възможността за директна продажба в съседна област се дава без ограничения за риба и месо от птици и зайци. Сиренето ще се предлага на "съседите" в профилирани обекти за този вид продукция - магазини или сергии. Производителите на яйца ще трябва да са благодарни, че вече ще могат да продават директно не 500, а 1000 броя общо в двете области.

"Нищо реално няма да се промени. България е малка държава и е много глупаво да се ограничават продажбите до една съседна област. Аз какво да правя, като съм в обл. Плевен и не гранича със София или Варна например", коментира Албена Симеонова, собственик на едноименната фирма за биоземеделие и председател на Фондацията за околна среда и земеделие. По повод планираните промени, които досега не са представени официално пред малките фермери, Симеонова заяви: "Това са простотиите на големите производители. Визирам всички, които правят каквото могат, за да спъват идеите ни за промяна." По думите й много пъти сдружения на малки производители са внасяли в земеделското министерство предложения за нормативни промени, но гласът им е оставал в пустиня. 

Председателят на Българска асоциация "Биопродукти" Милен Стоянов смята, че предложените промени са "стъпка в правилната посока", но все още има много ограничения, които "нямат основание". По думите му постепенно се разработва пазар за биопродукти и стоки от малки ферми, но това трябва да става внимателно, за да няма злоупотреби. "Трябва да се калкулира човек за единица време колко може да продаде. Не може постоянно да продаваш на всеки от клиентите си по 20 литра мляко, ясно е, че това не е продажба на краен потребител, защото той няма какво да прави с толкова мляко.

Опцията интернет

Ограничението за продажба само в областта на фермата или в една съседна има и противници, и привърженици сред браншовите организации. Стоянов например е на мнение, че трябва да се търси баланс, особено за храни, които се развалят бързо и е ясно, че няма как да бъдат превозвани за дълго време. От друга страна, той е съгласен, че по този начин се пречи на производителя да се разрасне. "От област Видин например не могат да продават в София. А там е най-бедното място в ЕС и трябва да им се даде възможност да излязат на по-голям пазар", коментира той.

Десислава Димитрова от българската организация на Slow Food смята, че е по-добре ограничението за областта да остане, защото така може да се привлекат повече посетители там и да се развива туризъм.
Интересен начин обаче има за "заобикаляне" на наредбата в частта й за областното ограничение – чрез продажбите в интернет. Адвокат Ивана Мурджева обясни, че тъй като този въпрос не е точно уреден, може да се смята за напълно разрешено ферма от Търговище например да продава в София, но чрез онлайн магазин. Вече има няколко сайта, който предлагат продукти на малки производители от цялата страна. Мурджева смята, че българското законодателство в това отношение е неправилно интерпретиране на европейските регламенти. Те оставят доста широка свобода за избор на всяка държава, но според юриста в този случай България е прекалила в ущърб на малките ферми.

Свинско, агнешко и телешко - само с посредници

Макар и козметични, полза от промените все пак за част от производителите ще има. Други обаче ще си останат феодално обвързани към прекупвачите. Благовеста Василева от Маджарово, Хасковска област, е един от тези фермери – тя заедно със съпруга си и брат си отглеждат животни, но не могат да продадат директно на клиент и килограм свинско, агнешко или телешко. "Просто не е сложено в наредбата. Продаваме на прекупвачите, които ни извиват ръцете", каза Василева. Тя отбеляза, че ако се разшири възможността за директни продажби, това ще е от полза и за потребителите, защото крайната цена ще падне, когато се махнат посредници по веригата.

В момента семейството й отглежда 350 животни, има и къща за гости, в която може да продава само мед от пчелините си. "За мляко, сирене, яйца процентът на разрешени директни продажби е много малък. Всичко останало отива за посредници", отново посочи Василева.

Идеята за фермерски пазар в София, която се подкрепя от общината, се спъва до голяма степен от същата наредба. Ако тя се спазва, на този пазар ще могат да продават производители от областите София, Кюстендил, Перник, Благоевград, Пазарджик, Пловдив, Ловеч, Враца и Монтана. Фермерите в Сливенска или Плевенска област ще трябва да дочакат такива пазари в тяхната или съседна област. За да продават на тях само позволена им част от продукцията си.

Предложенията

В една съседна административна област ще могат да се продават:
- мляко през млекомати
- яйца
- риба
- месо от птици и зайци
- храни от животински произход.
- Доставката на краве мляко ще е според индивидуална квота и няма да има ограничение до 73 тона годишно.
- За овче, козе и биволско мляко ще има по-високи лимити - 40% вместо сегашните 35% от месечния млеконадой във ферми с до 50 животни; 35% вместо 30% за такива с 50 - 100 животни; 30% вместо 20% при отглеждане на над 100 животни.
- Млекоматите ще могат да се наемат.
- Директната продажба на кокоши и пъдпъдъчи яйца се увеличава от 500 бр. на 1000 бр. седмично.
- Лимитът за продажби на прясна или охладена риба се вдига от 2 на 5 тона годишно, остава ограничението да е до 30% от годишния улов. Въвежда се задължителна регистрация на обектите.
- Въвеждат се изисквания за зреенето и съхранение на млечни продукти от овче, козе или биволско мляко, произведени във временни обекти за продажба - ще могат да се използват и други помещения, които отговарят на европейските изисквания.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

14 ноември 2019
София хотел Балкан

Седма Годишна конференция "Банките и бизнесът"


Какви са плановете за въвеждане на иновации и растеж на водещите банки в България?
Разберете на конференцията на Капитал "Банките и бизнесът". Събитието предоставя възможности на представители на банките и на бизнеса да обсъдят помежду си важни въпроси, да търсят решения и да помагат на пазара да расте.

Водещи теми в програмата:

  • Банковият сектор през 2020
  • Изводите от стрес тестовете
  • Ефектът от запазването на ниските лихви
  • PSD 2 - възможности и рискове
  • Иновации и технологични решения
Седма Годишна конференция "Банките и бизнесът" Запазете билет

Прочетете и това

Веригите за храни: Най-силен е ръстът при регионалните магазини Веригите за храни: Най-силен е ръстът при регионалните магазини

Силна конкуренция в София, потенциал в Северна България, насищане в Южна и слаби приходи по морето, показва анализът на топ 30

12 ное 2019, 227 прочитания

Българската OfficeRnD получи финансиране 3 млн. долара Българската OfficeRnD получи финансиране 3 млн. долара

Компанията ще инвестира свежия капитал в разрастване на екипа

12 ное 2019, 186 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "K2: Бизнесът" Затваряне
АвтоВАЗ започва да продава "Лада Гранта" в ЕС през 2013 г.

България е един от пазарите, на които ще се предлага нискобюджетният модел

Още от Капитал
Внимавай с Aliexpress

Кои са най-честите рискове при покупки от китайската онлайн платформа

Местните избори отвъд резултатите

В София и други градове проличаха възможности за по-широк фронт срещу наложения от ГЕРБ модел на управление

Омраза за двойна употреба

На фона на практиката обвинението срещу природозащитника Тома Белев изпъква като политическо

"Шах!" със зенитни ракети

Разполагането на руски противовъздушни комплекси С-400 в Сърбия би било тежък удар по сигурността на България и НАТО

Книга: "Истории от 90-те"

Сборникът "Истории от 90-те" дава поглед към размирното десетилетие без излишна сантименталност

Да бъдеш Дубравка Угрешич

Писателката за обърканото детство, инстинкта да принадлежим към стадото и вечните неприятелства

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10