Аутсорсингът играе все по-важна роля за Източна Европа

Страните от региона залагат на чуждестранни партньорства

България също залага на развитие на аутсорсинга и може да предложи по-конкурентни оперативни разходи на компаниите.
България също залага на развитие на аутсорсинга и може да предложи по-конкурентни оперативни разходи на компаниите.
България също залага на развитие на аутсорсинга и може да предложи по-конкурентни оперативни разходи на компаниите.    ©  Асен Тонев
България също залага на развитие на аутсорсинга и може да предложи по-конкурентни оперативни разходи на компаниите.    ©  Асен Тонев
Бюлетин Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Когато BP се зае да отвори център за бизнес услуги в Централна Европа през 2009 г., британската енергийна компания проучи пет-шест страни преди да избере Унгария. "Когато откриваме център за услуги, не се стремим на първо място да спестим разходи, а да създадем стойност", обясни на бизнес семинар миналия месец в Будапеща Филип Уилън, директор на BP за центровете за бизнес услуги в Европа, пише в обширен материал Financial Times.

"За нас всичко опира до способностите на хората, предлаганите на пазара умения, сигурността на (сектора), икономиката и инфраструктурата до подкрепата на правителството".


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    maslara avatar :-|
    Maslara
    • + 14

    Трябва да се прави разлика между аутсорсинг на развоен (development) център и на съпорт център. В първият случай се развива нов продукт, система, има нойхау инвестицията е по-дългосрочна.

    При аутсорсинг на съпорт центъра предопределящо е цената. По какъвто и заобиколен начин да е написано най-важно е компанията да сведе до минимум стойността на продукта. Инвестициите са по краткосрочни и при промяна на пазара следва приемане на нови предизвикателства и търсене на нови дестинации - справка затварянето на центрове в Ирландия и преместването им в Източна Европа.

    Нередност?
  • 2
    ilkail4ewa avatar :-|
    ilkail4ewa
    • - 4

    да де, ама така и далавери се стимулират

    Нередност?
  • 3
    izabell avatar :-|
    izabell
    • - 13

    "Има хляб"бъдеще в аутсорсинга,но някъде, не в България.Ние сме били на кръстопът,винаги.

    Нередност?
  • 4
    ugi avatar :-|
    ugi
    • - 2
    • + 16

    До коментар [#3] от "xalikarans":

    Стига глупости дрънка - само последните 2-3 години и тука се създадоха към 40-50 хиляди работни места в аутсорсинг начинания - IBM, HP, C3i, финансовите операции на Кока-кола и много, много други са тук. Просто статията е писана от някой, който не му се е занимавало с България, а предимно с Унгария и Полша.

    Нередност?
  • 5
    today avatar :-|
    today
    • + 8

    Че къде в ЕС има по-евтин труд от българския? То вече и в Китай минималната заплата е по-голяма. Празни офиси колкото искате, така че няма (почти) никакъв проблем.

    Нередност?
  • 6
    maslara avatar :-|
    Maslara
    • + 5

    "„Заплатите тук са 1/5 или 1/6 от тези в САЩ или Великобритания, около 30% от възнагражденията в Чехия, и е по-евтино дори от Индия, Китай и Филипините. Другите разходи също са в полза на страната - например наемът в София е около 21 евро на квадрат, а в Лондон е 100 евро“, изчислява Гладуиш. Предимство е и близко работно време с Европа, защото часовата разлика между България и Великобритания е 2 часа, а с Индия е в пъти повече“, казва Златолина Мукова от „Софика“.

    За ползата и вредата

    Основната полза от аутсорсинга е генерирането на приходи и печалби и осигуряването на работни места. Извън преките ефекти пренасянето на услуги към България внася по-напредничави технологии и бизнес практики, повишава квалификацията на персонала и в крайна сметка подобрява производителността му. В сегашните кол-центрове, офиси за обработка на документи и др. работят най-често висшисти или поне студенти. Засега текучеството не е голямо, защото заплащането е сравнително добро, казват от бранша.
    Опасността обаче е, че както лесно е внесен един бизнес в страната, толкова лесно и бързо той може да бъде изнесен към друга по-евтина държава. Кратката история на аутсорсинга показва, че проектите са поне средносрочни - от порядъка на 3-5-10 години. Дори в даден момент да започне отлив, България ще е печелила поне временно. За да задържи повече бизнес, страната трябва да опита да се насочи към бутикови услуги, които по-трудно могат да си тръгнат, смятат в бранша. „Потенциалът е след стартиране на проект за аутсорсинг да се разработи собствен продукт, с повече добавена стойност и така вече да се договори съвместна дейност, а не чисто техническо изпълнение“, смята Илия Кръстев, директор информационни услуги в „АИИ Дейта процесинг“. "

    Нередност?
Нов коментар