Аутсорсингът играе все по-важна роля за Източна Европа
Страните от региона залагат на чуждестранни партньорства


Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Когато BP се зае да отвори център за бизнес услуги в Централна Европа през 2009 г., британската енергийна компания проучи пет-шест страни преди да избере Унгария. "Когато откриваме център за услуги, не се стремим на първо място да спестим разходи, а да създадем стойност", обясни на бизнес семинар миналия месец в Будапеща Филип Уилън, директор на BP за центровете за бизнес услуги в Европа, пише в обширен материал Financial Times.
"За нас всичко опира до способностите на хората, предлаганите на пазара умения, сигурността на (сектора), икономиката и инфраструктурата до подкрепата на правителството".
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
6 коментара
Трябва да се прави разлика между аутсорсинг на развоен (development) център и на съпорт център. В първият случай се развива нов продукт, система, има нойхау инвестицията е по-дългосрочна.
При аутсорсинг на съпорт центъра предопределящо е цената. По какъвто и заобиколен начин да е написано най-важно е компанията да сведе до минимум стойността на продукта. Инвестициите са по краткосрочни и при промяна на пазара следва приемане на нови предизвикателства и търсене на нови дестинации - справка затварянето на центрове в Ирландия и преместването им в Източна Европа.
да де, ама така и далавери се стимулират
"Има хляб"бъдеще в аутсорсинга,но някъде, не в България.Ние сме били на кръстопът,винаги.
До коментар [#3] от "xalikarans":
Стига глупости дрънка - само последните 2-3 години и тука се създадоха към 40-50 хиляди работни места в аутсорсинг начинания - IBM, HP, C3i, финансовите операции на Кока-кола и много, много други са тук. Просто статията е писана от някой, който не му се е занимавало с България, а предимно с Унгария и Полша.
Че къде в ЕС има по-евтин труд от българския? То вече и в Китай минималната заплата е по-голяма. Празни офиси колкото искате, така че няма (почти) никакъв проблем.
"„Заплатите тук са 1/5 или 1/6 от тези в САЩ или Великобритания, около 30% от възнагражденията в Чехия, и е по-евтино дори от Индия, Китай и Филипините. Другите разходи също са в полза на страната - например наемът в София е около 21 евро на квадрат, а в Лондон е 100 евро“, изчислява Гладуиш. Предимство е и близко работно време с Европа, защото часовата разлика между България и Великобритания е 2 часа, а с Индия е в пъти повече“, казва Златолина Мукова от „Софика“.
За ползата и вредата
Основната полза от аутсорсинга е генерирането на приходи и печалби и осигуряването на работни места. Извън преките ефекти пренасянето на услуги към България внася по-напредничави технологии и бизнес практики, повишава квалификацията на персонала и в крайна сметка подобрява производителността му. В сегашните кол-центрове, офиси за обработка на документи и др. работят най-често висшисти или поне студенти. Засега текучеството не е голямо, защото заплащането е сравнително добро, казват от бранша.
Опасността обаче е, че както лесно е внесен един бизнес в страната, толкова лесно и бързо той може да бъде изнесен към друга по-евтина държава. Кратката история на аутсорсинга показва, че проектите са поне средносрочни - от порядъка на 3-5-10 години. Дори в даден момент да започне отлив, България ще е печелила поне временно. За да задържи повече бизнес, страната трябва да опита да се насочи към бутикови услуги, които по-трудно могат да си тръгнат, смятат в бранша. „Потенциалът е след стартиране на проект за аутсорсинг да се разработи собствен продукт, с повече добавена стойност и така вече да се договори съвместна дейност, а не чисто техническо изпълнение“, смята Илия Кръстев, директор информационни услуги в „АИИ Дейта процесинг“. "
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.