Аутсорсингът играе все по-важна роля за Източна Европа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Аутсорсингът играе все по-важна роля за Източна Европа

България също залага на развитие на аутсорсинга и може да предложи по-конкурентни оперативни разходи на компаниите.

Аутсорсингът играе все по-важна роля за Източна Европа

Страните от региона залагат на чуждестранни партньорства

7926 прочитания

България също залага на развитие на аутсорсинга и може да предложи по-конкурентни оперативни разходи на компаниите.

© Асен Тонев


Когато BP се зае да отвори център за бизнес услуги в Централна Европа през 2009 г., британската енергийна компания проучи пет-шест страни преди да избере Унгария. "Когато откриваме център за услуги, не се стремим на първо място да спестим разходи, а да създадем стойност", обясни на бизнес семинар миналия месец в Будапеща Филип Уилън, директор на BP за центровете за бизнес услуги в Европа, пише в обширен материал Financial Times.

"За нас всичко опира до способностите на хората, предлаганите на пазара умения, сигурността на (сектора), икономиката и инфраструктурата до подкрепата на правителството".

Уилън призна, че конкуренцията е била жестока. "Доста други страни са много добри в това отношение - полският град Краков, където BP също откри бизнес център, е чудесно място, но когато взехме предвид всички тези параметри, просто почувствахме, че Унгария е най-добрият избор", разказа той. Три години по-късно Уилън наема още офис пространство, като очаква да увеличи числеността на персонала в Будапеща от 850 души сега до над 1000 през идните 12 месеца.

BP е само една от близо 70-те корпорации, сред които Diageo, Vodafone и BT от Великобритания, индийската TCT (Tata Consultancy Services) и най-наскоро американската фирма Avis за коли под наем. Всички те разшириха обхвата на операциите на центровете за споделени услуги в Унгария след положителния първоначален опит.

Увеличаването на тези инвестиции, благоприятствано от богатия избор на образована, евтина и често знаеща много езици работна сила плюс бързото нарастване на модерното офис пространство създадоха 35 000 - 40 000 работни места в Унгария, откакто американската алуминиева компания Alcoa започна дейността си в страната в началото на това хилядолетие.

Някои компании като IBM и GenPack поддържат центрове за аутсорсинг на определена бизнес дейност, които пък работят с други компании, докато центровете за споделени услуги обикновено са посветени на или са "пленници" на конкретни компании като филиала на BP в Будапеща.

Стремителният поток от нови компании обаче секна след парламентарните избори през 2010 г., когато на власт дойде Виктор Орбан. Правителството на десноцентристката му партия Фидес бързо започна да прилага нетрадиционни икономически мерки, които, макар очевидно да бяха замислени да овладеят бюджетния дефицит, имаха разрушителен ефект и бяха оценени от мнозина като протекционистки.

"За жалост Унгария е възприемана негативно", казва Марк Баунас, партньор на KPMG в Будапеща, отговарящ за аутсорсинга на консултантските услуги в целия регион. "Докато преди Будапеща винаги е била на едно от челните места в списъците (на компаниите, търсещи къде да открият нови центрове

за услуги), сега е по-трудно тя да бъде включена. При това нещата не опират само до политическите възприятия, хората са склонни да мислят освен това, че там е скъпо".

Иронията е, че често критикуваните данъчни промени, подети от правителството на Орбан, в много случаи благоприятстваха онези центрове за споделени услуги, които печелят по-добре, докато икономическите трудности на Унгария доведоха до обезценяване на форинта спрямо повечето световни валути.

"Цената на труда в Будапеща намаля през последните две години, особено ако бъде изчислена в евро или долари. Факт е, че ситуацията тук е по-добра, отколкото много хора си представят", казва Баунас.

Магнит

Докато обаче компаниите, които търсят места за аутсорсинг, може и да заобикалят Унгария, те определено не пренебрегват региона. Чехия, Словакия, балтийските страни и особено Полша привлякоха през последното десетилетие голям брой чуждестранни центрове за услуги.

Анна Войт, мениджър за консултантската дейност във фирмата за професионални услуги PwC, изчислява, че секторът ще може да се похвали със 100 хил. работни места в Полша до края на годината, подпомогнат по-специално от растежа в провинциални градове. "Секторът на центровете за аутсорсинг на определена бизнес дейност и за споделени услуги нараства непрекъснато в Полша, като компаниите, които вече са се установили, разширяват своя бизнес, а идват и нови. Сред новите попълнения тази година са Shell и Heineken в Краков, Dolby и Bank of New York Mellon във Вроцлав, и Bayer и Metsa Group в (агломерацията на брега на Гданския залив) Труймясто", казва Войт.

Румъния, България, а съвсем неотдавна и Сърбия, също влязоха в борбата, като всяка от тях претендира, че нейната работна сила има умения като на централноевропейските й съперници, но може да предложи още по-конкурентни оперативни разходи.

Кристиан Стойка, консултативен директор на KPMG в Букурещ, казва, че "Румъния се нареди на девето място в списъка на Jones Lang LaSalle на десетте (най-изгодни места за аутсорсинг) през последните четири години, с 40 нови проекта, включително научно-изследователски центрове, и създадени над 11 хил. нови работни места. Очакваме двуцифрен растеж в този сектор през идните години".

Може ли Унгария, изправена пред такава конкуренция, да привлича успешно нови компании? Според един консултант "важна американска компания" може скоро да обяви (създаването на нов център) догодина. Междувременно Уилън от BP запазва твърдата си подкрепа за Унгария. "Само да имах да заложа по един петак всеки път, когато хора ми казват, че унгарците са настроени толкова песимистично! Това просто е толкова невярно", отбелязва той. "Ние дойдохме тук, защото бяхме уверени, че начинът на мислене на хората също ще е правилен, и досега нямаме оплаквания в това отношение".

Когато BP се зае да отвори център за бизнес услуги в Централна Европа през 2009 г., британската енергийна компания проучи пет-шест страни преди да избере Унгария. "Когато откриваме център за услуги, не се стремим на първо място да спестим разходи, а да създадем стойност", обясни на бизнес семинар миналия месец в Будапеща Филип Уилън, директор на BP за центровете за бизнес услуги в Европа, пише в обширен материал Financial Times.

"За нас всичко опира до способностите на хората, предлаганите на пазара умения, сигурността на (сектора), икономиката и инфраструктурата до подкрепата на правителството".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    maslara avatar :-|
    Maslara

    Трябва да се прави разлика между аутсорсинг на развоен (development) център и на съпорт център. В първият случай се развива нов продукт, система, има нойхау инвестицията е по-дългосрочна.

    При аутсорсинг на съпорт центъра предопределящо е цената. По какъвто и заобиколен начин да е написано най-важно е компанията да сведе до минимум стойността на продукта. Инвестициите са по краткосрочни и при промяна на пазара следва приемане на нови предизвикателства и търсене на нови дестинации - справка затварянето на центрове в Ирландия и преместването им в Източна Европа.

  • 2
    ilkail4ewa avatar :-|
    ilkail4ewa

    да де, ама така и далавери се стимулират

  • 3
    izabell avatar :-|
    izabell

    "Има хляб"бъдеще в аутсорсинга,но някъде, не в България.Ние сме били на кръстопът,винаги.

  • 4
    ugi avatar :-|
    ugi

    До коментар [#3] от "xalikarans":

    Стига глупости дрънка - само последните 2-3 години и тука се създадоха към 40-50 хиляди работни места в аутсорсинг начинания - IBM, HP, C3i, финансовите операции на Кока-кола и много, много други са тук. Просто статията е писана от някой, който не му се е занимавало с България, а предимно с Унгария и Полша.

  • 5
    today avatar :-|
    today

    Че къде в ЕС има по-евтин труд от българския? То вече и в Китай минималната заплата е по-голяма. Празни офиси колкото искате, така че няма (почти) никакъв проблем.

  • 6
    maslara avatar :-|
    Maslara

    "„Заплатите тук са 1/5 или 1/6 от тези в САЩ или Великобритания, около 30% от възнагражденията в Чехия, и е по-евтино дори от Индия, Китай и Филипините. Другите разходи също са в полза на страната - например наемът в София е около 21 евро на квадрат, а в Лондон е 100 евро“, изчислява Гладуиш. Предимство е и близко работно време с Европа, защото часовата разлика между България и Великобритания е 2 часа, а с Индия е в пъти повече“, казва Златолина Мукова от „Софика“.

    За ползата и вредата

    Основната полза от аутсорсинга е генерирането на приходи и печалби и осигуряването на работни места. Извън преките ефекти пренасянето на услуги към България внася по-напредничави технологии и бизнес практики, повишава квалификацията на персонала и в крайна сметка подобрява производителността му. В сегашните кол-центрове, офиси за обработка на документи и др. работят най-често висшисти или поне студенти. Засега текучеството не е голямо, защото заплащането е сравнително добро, казват от бранша.
    Опасността обаче е, че както лесно е внесен един бизнес в страната, толкова лесно и бързо той може да бъде изнесен към друга по-евтина държава. Кратката история на аутсорсинга показва, че проектите са поне средносрочни - от порядъка на 3-5-10 години. Дори в даден момент да започне отлив, България ще е печелила поне временно. За да задържи повече бизнес, страната трябва да опита да се насочи към бутикови услуги, които по-трудно могат да си тръгнат, смятат в бранша. „Потенциалът е след стартиране на проект за аутсорсинг да се разработи собствен продукт, с повече добавена стойност и така вече да се договори съвместна дейност, а не чисто техническо изпълнение“, смята Илия Кръстев, директор информационни услуги в „АИИ Дейта процесинг“. "


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK