Български производители обединяват храни в нов бранд

Продуктите ще са в по-високия ценови сегмент, а условието е в тях да няма изкуствени оцветители и консерванти

Засега от марката "Така, да!" се произвеждат колбаси, млечни продукти и консерви, но от "Фууд Концепт" смятат да увеличат асортимента
Засега от марката "Така, да!" се произвеждат колбаси, млечни продукти и консерви, но от "Фууд Концепт" смятат да увеличат асортимента    ©  Георги Кожухаров
Засега от марката "Така, да!" се произвеждат колбаси, млечни продукти и консерви, но от "Фууд Концепт" смятат да увеличат асортимента
Засега от марката "Така, да!" се произвеждат колбаси, млечни продукти и консерви, но от "Фууд Концепт" смятат да увеличат асортимента    ©  Георги Кожухаров
Засега продукти "Така, да!" правят "Тандем-В", "Зоров-91" и "Болгар консерв"

След масовото навлизане на собствени марки храни на търговските вериги български компании също са решили да стъпят на пазара с подобна на тяхната концепция. Става въпрос за обединяването в една марка на хранителни продукти, произведени от различни компании, които ще сключват договор със собственика на марката и ще се задължават да отговарят на определени условия за качество. Марката "Така, да!" е на компанията "Фууд концепт", в която съдружник е Кирил Вътев, собственик на месопреработвателната "Тандем-В".

Трима за начало

Предприятието е и производителят на първите месни изделия под този бранд заедно със "Зоров-91" (мандра "Пършевица"), който предлага млечните продукти. Към него са се присъединили и производителят на консерви "Болгар консерв" - Петрич, а до няколко месеца се очаква пускането на още храни и сключването на договори с магазини и търговски вериги.

"Смятаме да предлагаме широка гама продукти за ежедневно хранене, които да са полезни, да нямат вредни вещества и да са по традиционна технология", обясни пред "Капитал Daily" Бианка Велева, която е управител и съсобственик на "Фууд концепт". Тя обясни, че в момента преговарят с няколко търговски вериги, чрез които да продават, но няма да сключват договори с тях "на всяка цена". Българските производители, и в частност "Тандем-В", често се оплакват от тежките договори и неизгодните клаузи, които веригите им налагат, за да им дадат достъп до пазара. В момента от "Фууд концепт" имат договори с магазини "Хит", представени са в част от обектите на "Фантастико", в "345" и някои по-големи квартални супермаркети.

Марката "Така, да!" е пусната преди около месец и половина и по думите на Велева още не може да се каже как вървят продажбите, но според нея продуктите се приемат добре. Велева обясни, че есента поначало е силен сезон за търговията с храни и надеждите им са продажбите да се увеличат около коледните и новогодишните празници.

Налагането на определен стандарт за няколко производители има бурна история в последните години, която в повечето случаи приключва със слаб интерес. Досега земеделското министерство въведе няколко стандарта за храни - за месни и млечни продукти, хляб и брашно, обмисля се въвеждането и за други храни. След интереса в началото обаче в момента са малко производителите, които правят храни по лансираните от държавата стандарти, а при някои бяха открити и непозволени съставки, което отблъсна доста потребители.

Изисквания за следващите

Освен магазини от "Фууд концепт" търсят и производители на различни храни. Целта им е да покрият всички продукти за ежедневна консумация, включително зърнени продукти, хляб, масла. Условията към производителя са да има достатъчен капацитет на производство и да поддържа постоянно качество, за което ще следят собствениците на бранда. Велева обясни, че не си поставят ограничения и за един вид продукт може да работят с няколко производителя – например освен "Зоров-91" млечни продукти с марката може да произвеждат всички желаещи, които отговарят на условията за качество и имат достатъчно капацитет. След сключване на договора с компанията производител от "Фууд концепт" ще уточняват какви са изискванията им, разработват се заедно рецептите, условието е в тях да няма изкуствени оцветители, консерванти, а храната да е направена по оригинална технология, без заместители на суровини, съкращаване на времето и изкуствено ускоряване на процесите. Финансовата част, възнаграждения и такси се уточняват в договорите, а дистрибуцията на продуктите е от дружеството "В-трейд къмпани" на Кирил Вътев.

Концепцията на "Така, да!" наподобява тази на собствените марки на веригите, но разликата е, че този бранд е създаден от производители. Всички големи търговски вериги работят на подобен принцип - поръчват на предприятия да произведат даден продукт под тяхна марка, като поставят условия към него. Тези продукти обаче се продават съответно в конкретната верига, привличайки лоялни потребители. "Искаме да обединим с една марка само качествени продукти, които ще са в по-високия ценови сегмент", коментира Велева. Тя обясни, че не се притесняват от конкуренцията на собствени марки на веригите, тъй като те обичайно са в по-ниския ценови сегмент. В действителност по-голямата част от марките на вериги са в най-ниския клас, но в последните години все повече от тях правят опити да навлязат в средния и по-висок сегмент, а някои като "Карфур" имат и биохрани под своя марка. Делът на продажбите на продукти под собствени марки се оценява на над 10% от всички в търговските вериги, като най-сериозен е при сирената, млечни десерти, студени напитки и сокове и мазнини за готвене.