Пазарът на газ ще се развива по модела на въглищата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пазарът на газ ще се развива по модела на въглищата

Терминалите за втечнен газ са бъдещето на търговията със синьо гориво

Пазарът на газ ще се развива по модела на въглищата

Търговията с природен газ напуска пътя на петрола заради разминаване между доставчиците и нови двустранни договори

4360 прочитания

Терминалите за втечнен газ са бъдещето на търговията със синьо гориво

© STEFANO RELLANDINI


2.7

млрд. тона годишно е търсенето на природен газ

Откритията на нови находища на природен газ и повишаващото се търсене променят характера на неговата търговия, която преминава от регионалния към глобалния пазар. Синьото гориво обаче няма да повтори модела на петрола, а по-скоро този на въглищата, пише агенция Reuters.

Тъй като обикновено газът и нефтът се произвеждат от едни и същи компании и често се използват в едни и същи индустрии, синьото гориво първоначално бива обвързано с петролния пазар. Растящото разминаване между доставчиците на газ и нефт обаче, както и новите двустранни договори, основани на регионалната търговия, сочат, че е по-вероятно (и по-логично) синьото гориво да следва специфичните регионални цени, отколкото глобални стандарти, като петролния Brent например. "Развива се ново взаимоотношение между цените на газа и нефта", заключват мениджърите на Axa Investment в доклад от свое проучване, публикуван в края на ноември.

Факторът LNG

Увеличаването на газовите резерви в страни, които не изнасят петрол, както и превръщането на Азия в значителен център на потребление стимулираха производството на втечнен газ (liquified natural gas – LNG). Това ще измести транспортирането от газопроводите към танкерите, а самото синьо гориво ще надмине въглищата като доминантен ресурс за производството на електричество в света. "Повече терминали за втечнен газ означават, че горивото може да дойде отвсякъде", отбелязват от Axa. Това би повторило някогашното развитие на пазара на въглища. Те се превърнаха в стока, търгувана в глобален мащаб, през втората половина на 20-и век, когато международните доставчици започнаха да обслужват центровете на силно потребление в Америка, Европа и Азия.

Глобалната търговия на втечнен газ датира много по-отскоро и като резултат от младия пазар цените на горивото се различават значително спрямо региона. Понастоящем Северна Америка се радва на най-ниските цени на газа от около 3.5 долара за 1 милион BTU (британска термична единица, равна на 28 кубични метра), докато азиатските вносители трябва да плащат почти 14 долара за същото количество втечнен газ. Европа, която разчита повече на внос по газопроводи от Русия, Норвегия и Северна Африка, плаща малко по-малко – около 11 долара за 1 милион BTU.

Изравняване на цените

Според анализаторите тези цени ще се изравнят с узряването на пазара. "Повишаването на доставките на втечнен газ вероятно ще засили взаимовръзката на цените в различните региони и съответно тяхното уеднаквяване", прогнозира Международната агенция по енергетика (МАЕ) в последния си доклад за енергийните перспективи на света до 2035 г. Това също ще обуслови оформянето на пазара на синьо гориво по подобие на този на въглищата, при който регионалните цени варират, но в много по ниска степен. Например австралийските въглища в момента струват около 85 долара за тон, докато тези от Южна Африка – около 83 долара за тон.

Дългосрочни договори

Ръстът на газовите ресурси в глобален мащаб не означава непременно по-висока ликвидност на търгуваната стока. Въпреки огромното търсене – 3.6 милиарда тона въглища и 2.7 милиарда тона природен газ годишно, и за двете е характерно, че продават малки обеми на спот пазарите. За разлика от тях нефтът е един от най-търгуваните продукти в света, въпреки че годишното му търсене от 4 милиарда тона не е много по-голямо от това на въглищата.

Причината за ниската ликвидност на синьото гориво и на въглищата е, че те обикновено се доставят съгласно дългосрочни двустранни договори и съответно за свободна търговия остават много малки количества. Според Световната асоциация за въглища едва 15% от глобалната им консумация се търгува на спот пазарите. И утвърдените износители на втечнен газ като Катар, и бъдещите доставчици като САЩ и Австралия предпочитат дългосрочните договори пред свободната търговия. Тоест пореден признак, по който развитието на газовия пазар следва тенденциите от пазара на въглища.

Запаси и търсене

Що се отнася до запасите и търсенето, пазарите на газа и въглищата също стават все по-близки. Традиционните центрове на консумация на синьо гориво като Северна Америка и Европа са във все по-голяма конкуренция с потребителите в Азия, основно Китай и Индия. Китай вече е най-големият вносител на въглища в света. Австралия вече е основен износител на въглища, а скоро ще стане и главен доставчик на втечнен газ. В Северна Америка, която е едновременно и голям производител, и голям потребител на въглища, бумът при шистовия газ през последните години подтикна въгледобивните компании да започнат да изнасят, за да си намерят нови клиенти. Големите резерви от шистов газ също така означават, че местните производители ще се превърнат и в износители на втечнен газ, т.е. още един източник на синьо гориво за световния пазар. "До 2020 г. износът на втечнен газ от Северна Америка ще достигне 35 милиарда кубика, до 2035 г. - над 40 милиарда кубика", прогнозират от МАЕ. В Африка страни като Мозамбик и Танзания се надяват, че скорошните разкрития на запаси от газ в крайбрежните води ще доведат до подем в износа. 

2.7

млрд. тона годишно е търсенето на природен газ

Откритията на нови находища на природен газ и повишаващото се търсене променят характера на неговата търговия, която преминава от регионалния към глобалния пазар. Синьото гориво обаче няма да повтори модела на петрола, а по-скоро този на въглищата, пише агенция Reuters.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    beriya avatar :-P
    beriya

    И какво ще излезе, че е било по-добре да построим терминал за втечнен газ, то не е късно де, така и така ГЕРБ си менят политиките „от сутрин до вечер".
    До „мозъците" от ГЕРБ, ако решите да правите подобно нещо, то моля ви съобразете се да е по-близо до евентуалните газови централи (предполага се, че ще имаме), да не излезе - централата в Белене, а терминала до Синеморец

  • 2
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#1] от "beriya":

    Терминал за втечнен газ в България едва ли ще има, щото няма от къде да минат газовозите от Средиземно море, много са опасни да щъкат ежедневно пред Долма Бахче Сарай....

  • 3
    beriya avatar :-|
    beriya

    До коментар [#2] от "boby1945":

    Ще намерят начин, трябва да спазим мотото на видния наш доктор и мислител - Койт игай пичели, койт ни играй ни пичели.
    ------------------------------------------------------------------------------
    Някой да не вземе да ме напада относно Доктора- личното ми мнение за него е, че като професионалист в своята област се е доказал и е достоен за уважение.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK