Гепард: Шарена история в търговията
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Гепард: Шарена история в търговията

Търговията със зърно и транспорта са от печелившите сектори, показа класацията "Гепард"

Гепард: Шарена история в търговията

Малкият бизнес от сектора показва, че кризата не си е отишла

Весела Николаева
8146 прочитания

Търговията със зърно и транспорта са от печелившите сектори, показа класацията "Гепард"

© Красимир Юскеселиев


Земеделието и храните в България, особено ако сте сред посредниците, явно са доста печеливш бизнес. Това показва класацията на "Гепард" в сектор "Търговия". В топ 20 попадат основно компании, които се занимават с търговия на различни видове храни и напитки, както и дистрибутори на горива, смазочни материали и превозни средства.  

Едно старо държавно дружество

Търговецът с най-бързо растящи приходи през миналата година е "Е-Елит БГ", наследник на държавната компания "Агропласмент и търговия", която е била част от структурите на Министерство на земеделието, сочат фирмените регистри. Тя има доста интересна история, която тръгва от държавно дружество и преминава през няколко смени на собствеността. Основната й дейност според официалната й регистрация е отдаване под наем на имоти, освен това и търговия със селскостопанска продукция, стоки за бита, авточасти. В момента е собственост на американския гражданин Мохамед Амджад Бахнаси (86.5%), а останалият дял е на управителя Анна Манова чрез дружеството й "Анна Комерс ко 98".

Историята на търговеца с най-голям ръст на приходите за миналата година започва през 1991 г., когато в Плевен е регистрирано дружеството "Агропласмент и търговия" с дейност търговия със селскостопанска продукция, торове, препарати и земеделска техника. След като през 2008 г. се сменя собствеността, от миналата година и името му е променено на "Е-Елит БГ".

По документи компанията показва добро развитие, с ръст на приходите две поредни години и печалба от 145 хил. лв. за миналата. За повече информация не успяхме да се свържем с представител на дружеството на никой от посочените телефони. До септември 2010 г. собственик на капитала е била фирмата "Аладин", която през март 2008 г. го придобива от Министерството на земеделието и продоволствието.

Името "Елит" в търговията предизвиква асоциации с едноименните домакински уреди – става въпрос обаче за две отделни фирми с преплитане на собствеността. Търговецът на уреди, по чиято поръчка се произвеждат и тези с марка "Елит", е фирмата "Е-Елит България". Тя е собственост на Алаедин Не Харфан, който притежава и "Аладин", бившият акционер в "Е-Елит БГ".

Зърно на едро

Сериозен ръст на приходите има и търговецът на зърно "Еклипс груп". Негов собственик е Валентин Александров, който през 2008 г. го купува от Анастасиос Насиопулос за 5 хил. лв. зърнобазата на компанията във варненското с. Оборище има лиценз на публичен склад за съхранение на зърно, но със самия Александров не успяхме да се свържем, за да разкаже каква е причината за сериозния ръст на приходите на "Еклипс груп".

По данни на Националния статистически инситут (НСИ) през последните години оборотите в търговията на едро със селскостопански стоки растат стабилно. От юли до края на септември оборотът в сектора е нараснал с 6.1% спрямо същия период на миналата година. На годишна база спад е имало само през последното тримесечие на миналата година, с 3.6%, но с изключение на кратки периоди на задържане на оборотите почти без промяна значителен спад не е отбелязван чак от 2004 г.

По-лошо е положението при търговията на едро с хранителни стоки – според данните на НСИ от началото на 2010 г. повишение на оборота в този сектор е отбелязвано само през последните три месеца на същата година и второто тримесечие на тази. През останалото време сравнението на годишна база показва спадове.

Транспорт срещу кризата

Интересна история има и единственият за България търговски представител на холандската марка камиони DAF Trucks - "ЮБН ауто". Всъщност "ЮБН ауто" е част от белгийския холдинг Turbo’s Hoet Group, която купува 50% от капитала на българското дружество в началото на 2006 г., а в момента притежава 99%, показва Търговския регистър. Освен с продажба на камиони и авточасти за тях компанията се занимава и със сервизно обслужване.

Албена Колева, маркетинг мениджър в дружеството, обясни, че смяната на собствеността е имала много положителен ефект върху дейността им, като влияние има и фактът, че участие в белгийската група има финансовата корпорация  Ackermans & Van Haaren. След сделката капиталът на "ЮБН ауто" е увеличен на 500 хил. лв., направена е нова организация на работата, създадени са нови екипи. Сега предстои и нова смяна – вливане на дъщерната фирма за имоти "Томато Пропертиез" в "ЮБН ауто". След това се планира и смяна на името на компанията – тя ще се нарича " Турботракс България". Това е план за промяна на белгийския собственик, чиито поделения из цяла Европа ще носят името "Турботракс".

За повишението на финансовите резултати Албена Колева коментира така: "От съществено значение е и фактът, че адекватно реагирахме на кризата –станахме по-гъвкави, създадохме нови продукти. Всички тези промени доведоха до увеличаване на приходите ни през 2011, но също така, фактът че 2010 г. беше по-лоша от 2011 г., също помогна за добрите резултати." Тя отбеляза, че тази година е по-слаба за икономиката в сравнение с миналата година и това води до проблеми с ликвидността на компаниите. "Много от по-малките фирми спират да работят, някои от по-големите успяха да се реорганизират, но всъщност само най-добрите успяха да продължат дейността си през 2012 г.", каза Колева.

Друг проблем в сектора е невъзможността за някои фирми да получат вземанията си от европейски партньори, което води до отлагане на инвестиции, каквато е и покупката на камиони. Очакванията на "ЮБН ауто" са пазарът през тази година да се свие с 5-10% в сравнение с миналата. От компанията се борят с това, като търсят нови ниши, включително и външни пазари, посочи Колева.

Наскоро НСИ публикува резултатите от анкета, според която 40% от промишлените компании не планират да придобиват дълготрайни материални активи догодина. Въпреки това обаче прогнозата е за ръст на инвестициите с 27% спрямо тази година. Очаква се те да бъдат най-вече в компании от енергетиката и ВиК сектора.

В транспортния бранш от "ЮБН ауто" отбелязват доста проблеми, най-вече административни. Така например администрацията реагира бавно при промени, не може да регистрира правилно, няма пълна статистика за продадените камиони. Не на последно място от компанията отбелязват затруднения с лизинга от други държави и нелоялната конкуренция. Липсата на ясни регламенти за сервизите също е проблем, който се задълбочава, тъй като новите машини са все по-развити технически и има все по-високи изисквания за квалификация на персонала и софтуер, за да може по пътищата да се движат безопасни камиони, отбеляза още Колева.

Земеделието и храните в България, особено ако сте сред посредниците, явно са доста печеливш бизнес. Това показва класацията на "Гепард" в сектор "Търговия". В топ 20 попадат основно компании, които се занимават с търговия на различни видове храни и напитки, както и дистрибутори на горива, смазочни материали и превозни средства.  


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK