Морска гара за един
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Морска гара за един

Новият пътнически терминал на пристанището в Бургас ще трябва да може да поеме до 3 хил. пасажери наведнъж

Морска гара за един

Строителят на новия пътнически терминал в Бургас е избран без състезание

Весела Николаева
10993 прочитания

Новият пътнически терминал на пристанището в Бургас ще трябва да може да поеме до 3 хил. пасажери наведнъж

© Капитал


"Техномашпрогрес ТВП" е единственият кандидат, който не е бил отстранен в първата процедура.

Консорциум от три компании е избран без състезание да изгражда пътнически терминал на морската гара в Бургас, стана ясно от регистъра на Агенцията за обществени поръчки. Обединението между "Техномашпрогрес", "Вамос" и държавната "Проно" ще проектира и изгражда нов терминала на гарата, който трябва да поема круизни кораби основно от Черно и Средиземно море, става ясно от документите. Възложителят на проекта е Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура", а поканеното обединение е било единственото, допуснато до разглеждане на офертите в предишния конкурс за терминала на морската гара. Договорът с консорциума все още не е подписан.

Пътническият терминал на морската гара в пристанище Бургас-изток трябва да има 2700 кв.м застроена площ и да може да поема до 3 хил. пасажери от круизни кораби, става ясно от проекта. Според обяснението на "Пристанищна инфраструктура" до пряко договаряне се е стигнало, защото законът позволява това да се случи, ако от предишната процедура няма допуснати кандидати, а условията не са съществено променени. Бързането с поръчката може да се обясни и с едно предстоящо събитие - на 5 октомври 2013 г. в Бургас трябва да акостира Celebrity Constellation - голям круизен кораб на международната компания Royal Caribbean. Сега там няма терминал, а конкурентното пътническо пристанище в Несебър не може да посреща големи плавателни съдове. Въпросът е дали един кораб е достатъчно условие за поръчка без състезание.

Отплаване на конкуренцията

При предишната процедура за избор обединение "Техномашпрогрес ТВП" е единственото, чиято оферта изобщо е била разгледана. Другите два участника са били отстранени заради "несъответствие с изискванията за изпълнение на поръчката – това са били "Консорциум Супер Бургас", който обединява българското "Щрабаг", германската Strabag и "Понстрой инженеринг", и "ДЗЗД Обединение Терминал Б". В последното влизат "Ла Инженеринг", "БД Арх", "МММ строителни конструкции", ДЗЗД "БГ Дивелъпмънт", "Експерт 95" и "Комфорт".

"Техномашпрогрес ТВП" е бил единственият кандидат, отговарящ на изискванията, но договор с него не е сключен, тъй като предлаганата цена е надвишавала прогнозната стойност на поръчката, обясниха от "Пристанищна инфраструктура". Според публикуваната през юли обява за конкурса тя е била 3.3 млн. лв. без ДДС, а изпълнението е трябвало да приключи до края на септември идната година. Дали ще има нови срокове обаче тепърва ще стане ясно, след като приключат и преговорите за цената, обясниха от държавното предприятие.

Строителен опит

"Техномашпрогрес ТВП" обединява три компании – строителната "Техномашпрогрес", държавната проектантска "Проно" и архитектурната "Вамос". От "Техномашпрогрес" не пожелаха да дадат коментар за поканата да строят терминала, като посочиха само, че имат опит с подобни проекти, но до редакционното приключване на броя не изпратиха повече информация за изпълнени обекти от такъв тип. Според сайта й компанията в момента работи по няколко обекта – подмяна на част от преносната мрежа на "Топлофикация - София", реконструкция в "София еърпорт център", част от дейностите по разширение на сградата на "Луфханза техник" в София, изграждане на инсталации в мол "Парадайс София" и др. Компанията е работила по обекти на много търговски вериги като "Кауфланд", "Пени", "Меркатор", била е и подизпълнител по обновяването на Съдебната палата в София.

Собственици на "Техномашпрогрес" са Недялко Николов и Кирил Оков с равни дялове. За миналата година дружеството има 12.06 млн. лв. приходи, със 17% ръст спрямо 2010 г. Печалбата му обаче е паднала повече от наполовина, до 358 хил. лв.

Другата компания от обединението - "Вамос", е собственост на четири физически лица – Деян Дечев, Георги Савов, Николай Симеонов и Пламен Генчев, които държат по 25% от капитала. й. За миналата година дружеството има 718 хил. лв. приходи, с 6% ръст на годишна база, а печалбата му е 50 хил. лв., с 3 хил. лв. повече от 2010 г.

"Проно" е изцяло собственост на Министерството на отбраната и е единствената компания от сдружението със спад на приходите за миналата година – до 615 хил. лв., с 5% понижение за година. Дружеството е имало едва 13 хил. лв. печалба при 43 хил. лв. за 2010 г.

"Техномашпрогрес ТВП" е единственият кандидат, който не е бил отстранен в първата процедура.

Консорциум от три компании е избран без състезание да изгражда пътнически терминал на морската гара в Бургас, стана ясно от регистъра на Агенцията за обществени поръчки. Обединението между "Техномашпрогрес", "Вамос" и държавната "Проно" ще проектира и изгражда нов терминала на гарата, който трябва да поема круизни кораби основно от Черно и Средиземно море, става ясно от документите. Възложителят на проекта е Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура", а поканеното обединение е било единственото, допуснато до разглеждане на офертите в предишния конкурс за терминала на морската гара. Договорът с консорциума все още не е подписан.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Строежът на морски гари за "круизни" параходчета, не е като продаване на кебабчета на панаира в Узунджово, едва ли са много можещите.....
    Конкурси си правете на скарите на панаира..... както в Плевен 1934, като са откривали колячницата и хладилника

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    3,3 милиона лева, за да може круизни кораби с по 3000 пътници за в бъдеще да акостират в Бургас? Следва само един-единствен въпрос: защо тази инвестиция се предприема едва сега?

  • 3
    salvadordalivaki avatar :-P
    Салвадор Дали Вали

    Дали стигат само тия 3 млн. лева? Те са за чакалня, паспортен контрол и паркинг за Кайени. Друг е въпроса дали кораба може да акостира физически и дали може да го обслужат технически: от гориво, та до хранителни запаси и медицинско обслужване. После може да кажат още 30млн.... На Драгоман има един "евтин" жп-терминал.

  • 4
    georgiuasg avatar :-(
    georgiuasg

    До коментар [#1] от "boby1945":
    Точно не е за всеки - за това се прави конкурс, на който да се пресеят можещите участници. И аз бих очаквал изпълнител на такъв обект да е някоя от най-силните строителни фирми в България, а Техномаш са доста далече от това. Прилагам справка

    http://www.capital.bg/klasacii/kapital_top_100/2012/08/01/1875008_stroitelstvo_na_durjavno_dishane/

    Много е съмнително и защо само 3 фирми участват на този конкурс - след като всички се оплакват, че няма работа. А обект за 3 милиона си е доста апетитна хапка. Навежда ме на мисълта, че някой е подсказал на повечето фирми, че този търг не е за тях . . ..

    Като разглеждам сайта на Техномаш - въобще не знам как са покрили изискванията за обекти първа категория. Не очаквайте да Ви отговорят на този въпрос, защото сигурно и те не знаят.

  • 5
    georgiuasg avatar :-?
    georgiuasg

    Като цяло общ. поръчки на Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура са малко съмнителни.

    http://stroitelstvo.info/show.php?storyid=1934753

    Тук за "Изграждане на речно-информационен център Русе" - отново участват само 3 фирми, коите въобще не са сред най-силните в България. А поръчката е за около 6 милиона - доста прилична сума. И убедително печели супер безизвестната фирма за широката общественост "Крис груп" ЕООД ..... .

    Обаче като се загледаме кой е проектант на този речно-информационен център -->

    "Предвижда се изграждане на високотехнологична сграда. Силуетът на бъдещия център за речни информационни услуги ще бъде изцяло интегриран като пространствено-обемно решение в градския пейзаж на пристанищната част на град Русе. Проектът е на столичното архитектурно студио "ВАМОС" ООД с ръководител на колектива и проектант по част "Архитектурна" арх. Николай Симеонов."

    "ВАМОС" ООД. Това е участникът в консорциума победител за Морската гара . Явно ръководството на ДП "Пристанищна инфраструктура" добре работят с Вамос.

  • 6
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#4] от "georgiuasg":

    Гони те параноята и тебе!
    Бабешките конкурсите провеждани досега (обикновено по най-ниска цена, с много участници, с много бабуваща бюрокрация и мотаене), показаха, че за големи инфраструктурните проекти, са гола вода отвсякъде...
    И като качество (излагацията на Щрабаг), и като пари (магистрала Люлин и лотовете на Тракия) и като време (магистрала Люлин и сега Тракия) и като разплащане с подизпълнителите (проблемите се дискутират и в Дневник днес)...

    Така че е крайно време отговорният инвестиор на голям инфраструктурен проект, да си намери инженер на проекта (фирма обикновено), който познава работата из основи и да си покани 2 доказани изпълнители и да си преговорят и договорят целия проект от А до Я и обратно....

    Ако им бендисва, строят, ако не търсят други или зарязват работите за по добро време...

    И клюките в общественото пространство ще са по малко и работата ще стане по кечествено и по бързо....

  • 7
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#5] от "georgiuasg":

    Що да не е "ВАМОС" ООД? Щом може и са постигнали договорка с инвеститора за срокове, качество, пари какво толкова?

    И Щрабаг да поканиш, видяхме ги на летище София и на пътя за Видин колко ги могат и като качество и като пари и като време....

  • 8
    georgiuasg avatar :-|
    georgiuasg

    До коментар [#6] от "boby1945":
    И кои ще са тия две фирми ? Как ще се определят ? Трябва всеки, който има желание да участва, а комисията да ги пресее, ако не отговарят на изсикванията.

    За "ВАМОС" ООД - отбелязвам, че явно са в добри отношения с Възложителя. И затова печелят ! Иначе и аз мога да се договоря за срокове, качество и пари, ама не са ми предложили ..... .

  • 9
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#8] от "georgiuasg":

    Всеки който има желание може да участва на панаира в Узунджово!
    Когато се правят големи инфраструктурни проекти (пристанища, ТЕЦ, АЕЦ, пътища), инвеститорът първо сам проучва къде какво е построено, намира това което му харесва, после си назначава Инженер на Проекта който му казва как най-добре да осъществи целите на проекта, какот и кои фирми, сдружения, къде наскоро са построили подобен проект, за колко време, колко е струвал, какви проблеми е имало или има или се прогнозира че ще има (последното е много важно)...
    Тогава инвеститорът си приказва и с кредитната интитуция (Банки, консорциуми, застрахователя обезателно) уточнява детайлите и поканва първите двама които най-близко отговарят на проученото и съгласуваното с кредитните институции...
    Обсъждат заедно с Инженера на Проекта и ако постигнат съгласие си стискат ръцете, ако не отиват при втория....
    Ако и той карък (случва се) значи нещо в подготовката на проекта трябва да се промени, преди да се търси третия....

    Сега ясно ли ти е, или пак нещо ти остава на сянка?

  • 10
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    [quote#8:"georgiuasg"]За "ВАМОС" ООД - отбелязвам, че явно са в добри отношения с Възложителя.[/quote]

    Добрите отношения инвеститор, кредитни институции, застраховател, главен изпълнител са ЗАДЪЛЖИТЕЛНИ за всеки сериозен инфраструктурен проект!!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK