Морска гара за един
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Морска гара за един

Новият пътнически терминал на пристанището в Бургас ще трябва да може да поеме до 3 хил. пасажери наведнъж

Морска гара за един

Строителят на новия пътнически терминал в Бургас е избран без състезание

Весела Николаева
11298 прочитания

Новият пътнически терминал на пристанището в Бургас ще трябва да може да поеме до 3 хил. пасажери наведнъж

© Капитал


"Техномашпрогрес ТВП" е единственият кандидат, който не е бил отстранен в първата процедура.

Консорциум от три компании е избран без състезание да изгражда пътнически терминал на морската гара в Бургас, стана ясно от регистъра на Агенцията за обществени поръчки. Обединението между "Техномашпрогрес", "Вамос" и държавната "Проно" ще проектира и изгражда нов терминала на гарата, който трябва да поема круизни кораби основно от Черно и Средиземно море, става ясно от документите. Възложителят на проекта е Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура", а поканеното обединение е било единственото, допуснато до разглеждане на офертите в предишния конкурс за терминала на морската гара. Договорът с консорциума все още не е подписан.

Пътническият терминал на морската гара в пристанище Бургас-изток трябва да има 2700 кв.м застроена площ и да може да поема до 3 хил. пасажери от круизни кораби, става ясно от проекта. Според обяснението на "Пристанищна инфраструктура" до пряко договаряне се е стигнало, защото законът позволява това да се случи, ако от предишната процедура няма допуснати кандидати, а условията не са съществено променени. Бързането с поръчката може да се обясни и с едно предстоящо събитие - на 5 октомври 2013 г. в Бургас трябва да акостира Celebrity Constellation - голям круизен кораб на международната компания Royal Caribbean. Сега там няма терминал, а конкурентното пътническо пристанище в Несебър не може да посреща големи плавателни съдове. Въпросът е дали един кораб е достатъчно условие за поръчка без състезание.

Отплаване на конкуренцията

При предишната процедура за избор обединение "Техномашпрогрес ТВП" е единственото, чиято оферта изобщо е била разгледана. Другите два участника са били отстранени заради "несъответствие с изискванията за изпълнение на поръчката – това са били "Консорциум Супер Бургас", който обединява българското "Щрабаг", германската Strabag и "Понстрой инженеринг", и "ДЗЗД Обединение Терминал Б". В последното влизат "Ла Инженеринг", "БД Арх", "МММ строителни конструкции", ДЗЗД "БГ Дивелъпмънт", "Експерт 95" и "Комфорт".

"Техномашпрогрес ТВП" е бил единственият кандидат, отговарящ на изискванията, но договор с него не е сключен, тъй като предлаганата цена е надвишавала прогнозната стойност на поръчката, обясниха от "Пристанищна инфраструктура". Според публикуваната през юли обява за конкурса тя е била 3.3 млн. лв. без ДДС, а изпълнението е трябвало да приключи до края на септември идната година. Дали ще има нови срокове обаче тепърва ще стане ясно, след като приключат и преговорите за цената, обясниха от държавното предприятие.

Строителен опит

"Техномашпрогрес ТВП" обединява три компании – строителната "Техномашпрогрес", държавната проектантска "Проно" и архитектурната "Вамос". От "Техномашпрогрес" не пожелаха да дадат коментар за поканата да строят терминала, като посочиха само, че имат опит с подобни проекти, но до редакционното приключване на броя не изпратиха повече информация за изпълнени обекти от такъв тип. Според сайта й компанията в момента работи по няколко обекта – подмяна на част от преносната мрежа на "Топлофикация - София", реконструкция в "София еърпорт център", част от дейностите по разширение на сградата на "Луфханза техник" в София, изграждане на инсталации в мол "Парадайс София" и др. Компанията е работила по обекти на много търговски вериги като "Кауфланд", "Пени", "Меркатор", била е и подизпълнител по обновяването на Съдебната палата в София.

Собственици на "Техномашпрогрес" са Недялко Николов и Кирил Оков с равни дялове. За миналата година дружеството има 12.06 млн. лв. приходи, със 17% ръст спрямо 2010 г. Печалбата му обаче е паднала повече от наполовина, до 358 хил. лв.

Другата компания от обединението - "Вамос", е собственост на четири физически лица – Деян Дечев, Георги Савов, Николай Симеонов и Пламен Генчев, които държат по 25% от капитала. й. За миналата година дружеството има 718 хил. лв. приходи, с 6% ръст на годишна база, а печалбата му е 50 хил. лв., с 3 хил. лв. повече от 2010 г.

"Проно" е изцяло собственост на Министерството на отбраната и е единствената компания от сдружението със спад на приходите за миналата година – до 615 хил. лв., с 5% понижение за година. Дружеството е имало едва 13 хил. лв. печалба при 43 хил. лв. за 2010 г.

"Техномашпрогрес ТВП" е единственият кандидат, който не е бил отстранен в първата процедура.

Консорциум от три компании е избран без състезание да изгражда пътнически терминал на морската гара в Бургас, стана ясно от регистъра на Агенцията за обществени поръчки. Обединението между "Техномашпрогрес", "Вамос" и държавната "Проно" ще проектира и изгражда нов терминала на гарата, който трябва да поема круизни кораби основно от Черно и Средиземно море, става ясно от документите. Възложителят на проекта е Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура", а поканеното обединение е било единственото, допуснато до разглеждане на офертите в предишния конкурс за терминала на морската гара. Договорът с консорциума все още не е подписан.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Строежът на морски гари за "круизни" параходчета, не е като продаване на кебабчета на панаира в Узунджово, едва ли са много можещите.....
    Конкурси си правете на скарите на панаира..... както в Плевен 1934, като са откривали колячницата и хладилника

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    3,3 милиона лева, за да може круизни кораби с по 3000 пътници за в бъдеще да акостират в Бургас? Следва само един-единствен въпрос: защо тази инвестиция се предприема едва сега?

  • 3
    salvadordalivaki avatar :-P
    Салвадор Дали Вали

    Дали стигат само тия 3 млн. лева? Те са за чакалня, паспортен контрол и паркинг за Кайени. Друг е въпроса дали кораба може да акостира физически и дали може да го обслужат технически: от гориво, та до хранителни запаси и медицинско обслужване. После може да кажат още 30млн.... На Драгоман има един "евтин" жп-терминал.

  • 4
    georgiuasg avatar :-(
    georgiuasg

    До коментар [#1] от "boby1945":
    Точно не е за всеки - за това се прави конкурс, на който да се пресеят можещите участници. И аз бих очаквал изпълнител на такъв обект да е някоя от най-силните строителни фирми в България, а Техномаш са доста далече от това. Прилагам справка

    http://www.capital.bg/klasacii/kapital_top_100/2012/08/01/1875008_stroitelstvo_na_durjavno_dishane/

    Много е съмнително и защо само 3 фирми участват на този конкурс - след като всички се оплакват, че няма работа. А обект за 3 милиона си е доста апетитна хапка. Навежда ме на мисълта, че някой е подсказал на повечето фирми, че този търг не е за тях . . ..

    Като разглеждам сайта на Техномаш - въобще не знам как са покрили изискванията за обекти първа категория. Не очаквайте да Ви отговорят на този въпрос, защото сигурно и те не знаят.

  • 5
    georgiuasg avatar :-?
    georgiuasg

    Като цяло общ. поръчки на Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура са малко съмнителни.

    http://stroitelstvo.info/show.php?storyid=1934753

    Тук за "Изграждане на речно-информационен център Русе" - отново участват само 3 фирми, коите въобще не са сред най-силните в България. А поръчката е за около 6 милиона - доста прилична сума. И убедително печели супер безизвестната фирма за широката общественост "Крис груп" ЕООД ..... .

    Обаче като се загледаме кой е проектант на този речно-информационен център -->

    "Предвижда се изграждане на високотехнологична сграда. Силуетът на бъдещия център за речни информационни услуги ще бъде изцяло интегриран като пространствено-обемно решение в градския пейзаж на пристанищната част на град Русе. Проектът е на столичното архитектурно студио "ВАМОС" ООД с ръководител на колектива и проектант по част "Архитектурна" арх. Николай Симеонов."

    "ВАМОС" ООД. Това е участникът в консорциума победител за Морската гара . Явно ръководството на ДП "Пристанищна инфраструктура" добре работят с Вамос.

  • 6
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#4] от "georgiuasg":

    Гони те параноята и тебе!
    Бабешките конкурсите провеждани досега (обикновено по най-ниска цена, с много участници, с много бабуваща бюрокрация и мотаене), показаха, че за големи инфраструктурните проекти, са гола вода отвсякъде...
    И като качество (излагацията на Щрабаг), и като пари (магистрала Люлин и лотовете на Тракия) и като време (магистрала Люлин и сега Тракия) и като разплащане с подизпълнителите (проблемите се дискутират и в Дневник днес)...

    Така че е крайно време отговорният инвестиор на голям инфраструктурен проект, да си намери инженер на проекта (фирма обикновено), който познава работата из основи и да си покани 2 доказани изпълнители и да си преговорят и договорят целия проект от А до Я и обратно....

    Ако им бендисва, строят, ако не търсят други или зарязват работите за по добро време...

    И клюките в общественото пространство ще са по малко и работата ще стане по кечествено и по бързо....

  • 7
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#5] от "georgiuasg":

    Що да не е "ВАМОС" ООД? Щом може и са постигнали договорка с инвеститора за срокове, качество, пари какво толкова?

    И Щрабаг да поканиш, видяхме ги на летище София и на пътя за Видин колко ги могат и като качество и като пари и като време....

  • 8
    georgiuasg avatar :-|
    georgiuasg

    До коментар [#6] от "boby1945":
    И кои ще са тия две фирми ? Как ще се определят ? Трябва всеки, който има желание да участва, а комисията да ги пресее, ако не отговарят на изсикванията.

    За "ВАМОС" ООД - отбелязвам, че явно са в добри отношения с Възложителя. И затова печелят ! Иначе и аз мога да се договоря за срокове, качество и пари, ама не са ми предложили ..... .

  • 9
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#8] от "georgiuasg":

    Всеки който има желание може да участва на панаира в Узунджово!
    Когато се правят големи инфраструктурни проекти (пристанища, ТЕЦ, АЕЦ, пътища), инвеститорът първо сам проучва къде какво е построено, намира това което му харесва, после си назначава Инженер на Проекта който му казва как най-добре да осъществи целите на проекта, какот и кои фирми, сдружения, къде наскоро са построили подобен проект, за колко време, колко е струвал, какви проблеми е имало или има или се прогнозира че ще има (последното е много важно)...
    Тогава инвеститорът си приказва и с кредитната интитуция (Банки, консорциуми, застрахователя обезателно) уточнява детайлите и поканва първите двама които най-близко отговарят на проученото и съгласуваното с кредитните институции...
    Обсъждат заедно с Инженера на Проекта и ако постигнат съгласие си стискат ръцете, ако не отиват при втория....
    Ако и той карък (случва се) значи нещо в подготовката на проекта трябва да се промени, преди да се търси третия....

    Сега ясно ли ти е, или пак нещо ти остава на сянка?

  • 10
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    [quote#8:"georgiuasg"]За "ВАМОС" ООД - отбелязвам, че явно са в добри отношения с Възложителя.[/quote]

    Добрите отношения инвеститор, кредитни институции, застраховател, главен изпълнител са ЗАДЪЛЖИТЕЛНИ за всеки сериозен инфраструктурен проект!!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK