Регион Хасково: Деликатесен бизнес
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Регион Хасково: Деликатесен бизнес

Регион Хасково: Деликатесен бизнес

Кризата е накарала димитровградската "Лотос" да произвежда месни продукти и в средния клас, но високият си остава основен за компанията

Весела Николаева
10783 прочитания

© Анелия Николова


Димитровград не е сред местата, които се свързват с хранителната индустрия. Градът обаче си има доста предимства за предприемач, който е решил да се развива в тази сфера – близо до областните Хасково и Стара Загора, до границата с Турция и магистрала "Тракия". А добрата възможност да се стигне до повече потребители позволява на компанията за месни продукти "Лотос" повече от пет години да развива производство във високия клас.

Следвай търсенето

Създадена е през 2007 г., а по-активно започва да работи на следващата година, последната, преди да се появят индикации за криза в България. Тогава изглежда логично един производител да се насочи към по-скъпи продукти. Първоначално инвеститорите правят проучване какво би се търсило на пазара и избират да произвеждат сурово-сушени деликатеси. Дотогава предлагането на подобни продукти е слабо, но пък интерес има.

"Лотос" е основана от трима души – Димитър Димитров, Йордан Иванов и Тошо Димов, като само Иванов се занимава пряко с фирмата като управител. Димитър Димитров всъщност е изпълнителният директор на торовия завод "Неохим", където работи и Тошо Димов, така че присъствието им в месопреработвателното предприятие е по-скоро финансово, отколкото оперативно.

Задържане към висок клас

Кризата не подминава дружеството, макар основната му, по-скъпа продукция да си остават сурово-сушените деликатеси. "За пет години ни се наложи да минем в по-нисък клас, за съжаление", обясни Ивайло Иванов, мениджър "Търговия и маркетинг" в компанията. И досега обаче "Лотос" не произвежда продукти от най-ниския клас, въпреки че доста често получава запитвания от търговските вериги. На въпрос дали са мислили да се обвържат с производство на собствените марки на веригите Иванов отговори така:

"Те си търсят постоянно кой да им прави нискокачествени колбаси." От компанията обаче работят с веригите и продават там собствени продукти. Отношенията с тях не са леки, признава търговският мениджър, но имат едно важно предимство – плащат бързо, което е много важно при високата междуфирмена задлъжнялост.

От "Лотос" първоначално са харесали идеята за стандартите "Стара планина", правили са пробните продукти и са били сред първите, пуснали кайма и наденица по стандарта. Еуфорията обаче е много кратка – в началото "Стара планина" заема почти половината от продукцията на предприятието, но интересът бързо намалява. Всъщност стандартът беше низвергнат именно от идеолога си – земеделския министър (вече в оставка) Мирослав Найденов, който с опитите си "да ядат българите по-качествени храни" гръмко обяви рецептите за колбаси без соя и повечето Е-та. Само месеци по-късно самият Найденов обвини компании, че са сложили соя, интересът към "Стара планина" спадна до замръзване и дори независимите изследвания, които го опровергаха, не успяха да помогнат. За тази година от "Лотос" дори не са подновявали лиценза си за стандарта.

Обяснението на Ивайло Иванов е, че не толкова намалелите продажби са причина, а просто потребителите са спрели да вярват на рекламираното по този начин качество.

Липсващите средни доходи

По думите му един от сериозните проблеми на българския пазар е почти пълната липса на продукти в средния ценови клас – продаваните в момента са или от най-ниския, или от високия. Обяснението на Иванов е, че хора със средни доходи, средна класа, в България почти няма. Още от създаването на компанията са се запазили продукти, към които има интерес – сурово-сушени, които са от високия клас. Иначе в края на всяка година се прави равносметка и около 20 продукта се спират от производство, заменени с нови. В момента производството на "Лотос" е около 320 различни вида сурово-сушени деликатеси и колбаси, но всеки търговец си избира какво да продава, така че пълният асортимент може да се намери само в представителните магазини на компанията.

Макар че всяка година отбелязва ръст в продажбите и се разрастват, димитровградското дружество работи само за българския пазар. И Иванов обяснява това с факта, че производителите в България като цяло са твърде малки, за да имат износ. За по-големи поръчки трябва да има обединение между компании в бранша, смята той. Което обаче се случва трудно.

Компанията накратко:

Създадена е през 2007 г.

Броят на служителите й е около 130 в момента

Произвежда над 300 вида продукти

Оборотът за миналата година е 22 млн. лв. без ДДС

Около 70% от продукцията са във високия ценови клас

Димитровград не е сред местата, които се свързват с хранителната индустрия. Градът обаче си има доста предимства за предприемач, който е решил да се развива в тази сфера – близо до областните Хасково и Стара Загора, до границата с Турция и магистрала "Тракия". А добрата възможност да се стигне до повече потребители позволява на компанията за месни продукти "Лотос" повече от пет години да развива производство във високия клас.

Следвай търсенето


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK