Компромис с условията за тв доставки
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Компромис с условията за тв доставки

Компромис с условията за тв доставки

Абонатите на платена телевизия ще могат да се отказват от доставчика си само с предизвестие

Паулина Михайлова
5274 прочитания

© Асен Тонев


Промяната може да оскъпи платените тв доставки

Казусът за новия ред в отношенията между доставчиците на платена телевизия и абонатите им е на път да получи компромисното си решение. Измененията в Закона за защита на потребителите (ЗЗК), които предвиждаха драстично орязване на правата на разпространителите и предизвикаха острата им реакция, бяха приети от парламентарната икономическа комисия в сряда в доста по-смекчен вариант, който обаче защитава и правата на клиентите.

Свобода до един месец

Според текстовете, гласувани от депутатите в сряда, ако даден доставчик на телевизия промени броя и вида програми, които разпространява, абонатите му ще могат да се откажат от услугите му само с едномесечно предизвестие, без да дължат допълнителни такси или неустойки за това, дори да имат срочен договор с компанията. Според източници от Българската асоциация на кабелните комуникационни оператори (БАККО) това обаче със сигурност ще доведе до корекция в тарифите на доставчиците. Причината е, че те по принцип калкулират бъдещите си постъпления от абонатите на база въпросните срочни договори в тарифите си като сигурен приход. При новите условия тази сигурност отпада, така че се очаква да има и ръст в цените, смятат в БАККО.

В момента един от операторите, който не опитва да задържи клиенти чрез неустойки за нарушаване на договорите, е "Булсатком". Сателитният доставчик просто изключва поетапно сигнала на абонатите, които не платят таксите си навреме.

Без бумащина

Промените в ЗЗК бяха предложени от трима депутати преди няколко седмици, основно по повод случаите, в които "Булсатком" спря излъчването на пакета канали на bTV заради търговски спор с телевизията, а "Близу" прекрати договора си с Discovery и клиентите му останаха без неговите програми. В първоначалния вариант на текста се предвиждаше и "компетентен орган" (без да се уточнява кой е той) да може да разваля договорите между тв доставчиците и абонатите им. Това предложение в крайна сметка не беше внесено изобщо в икономическата комисия на Народното събрание. То бе атакувано преди два дни от БАККО, която го определи като "национализация" на мрежите им и груба намеса на трета страна, различна от съда, в търговски отношения.

Отпада и идеята телевизионните оператори да бъдат задължени на всеки три месеца да подават до Съвета за електронни медии (СЕМ) писмени декларации, в които да описват програмите, които излъчват. В момента такива декларации се изпращат на всеки шест месеца. Позицията на БАККО беше против и тази промяна, с аргумента че тя означава допълнителна бюрокрация, която би превърнала СЕМ в архив "от ранга на държавния". При това стандартната продължителност на договорите между телевизиите и разпространителите на съдържание е една година, аргументират се от асоциацията.

Другата промяна в ЗЗК, одобрена от икономическата комисия в сряда, касае предимно телекомуникационните оператори. С нея практически се забранява т.нар. дистанционно сключване на договори с абонатите. Тоест - занапред за законно сключен ще се счита само договор, подписан на хартия, а съгласие от клиент, дадено по телефона, няма да има силата на никакъв ангажимент за него. Предложение в тази посока даде и Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) още преди няколко месеца. Тогава в приемните за граждани на регулатора постъпиха доста оплаквания от граждани, че операторите използват неинформираното им съгласие с дадени условия в обикновен телефонен разговор като потвърждение за договор.

Според процедурата сега предстои промените в ЗЗК да минат и на второ четене в икономическата комисия, преди да бъдат приети окончателно.

Промяната може да оскъпи платените тв доставки

Казусът за новия ред в отношенията между доставчиците на платена телевизия и абонатите им е на път да получи компромисното си решение. Измененията в Закона за защита на потребителите (ЗЗК), които предвиждаха драстично орязване на правата на разпространителите и предизвикаха острата им реакция, бяха приети от парламентарната икономическа комисия в сряда в доста по-смекчен вариант, който обаче защитава и правата на клиентите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    dicon avatar :-|
    Димитър Димитров

    Бтв май си имат лоби в парламента.
    Сега ще си спират сигнала на който си поискат оператор и ще си правят отново интриги с абонатите, като ги "пренасочват" към техен оператор.
    Не прочетох нищо за безплатна телевизия, която ако спре сигнала към оператор да се санкционира. Явно операторите не плащат на депутати в парламента и няма кой да ги "защитава".

  • 2
    intergalactic avatar :-|
    intergalactic

    Доста по-разумно изглежда този вариант.
    Въпреки това, не виждам причина да има едномесечно предизвестие. Освен ако и операторът не е длъжен да ме предупреди за предстоящи промени с едномесечно предизвестие.

  • 3
    2.5 avatar :-|
    2.5

    "Тоест - занапред за законно сключен ще се счита само договор, подписан на хартия, а съгласие от клиент, дадено по телефона, няма да има силата на никакъв ангажимент за него."

    Най-после!

  • 4
    dragoslava avatar :-|
    Dragoslava

    Съгласието по телефона е удобство, но може и да се злоупотреби. Нищо не гарантира, че се разговаря точно с абоната, а не с някой друг.

  • 5
    maximxx avatar :-?
    Максим Александров

    До коментар [#3] от "2.5":

    Да! Наистина беше време! Изобщо не мога да разбера защо по дефолт в Бг клиента трябва да се "моли", за да не му се случи нещо нежелано. Същото е и със спам-а - аз да те оспамя, пък ти ако не искаш повече, ми кажи. Що не се въведе и в НК за ръкопашен бой същото правило - да мога да шибна по един шамар на който искам, пък след това да го питам искаш ли още. Ако откаже, разбира се, ще мога да пробвам и с шут. И пак да го питам. И така до безкрай... Както и да е, отвлекох се. Исках само да кажа, наистина най-после!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK