"Загорка" е увеличила продажбите си през 2012 г.

Собственикът й Heineken също отчита ръст на приходите

Капитал
Капитал    ©  ВЕЛКО АНГЕЛОВ
Капитал
Капитал    ©  ВЕЛКО АНГЕЛОВ

Българската пивоварна "Загорка" и собственикът й Heineken са увеличили продажбите си през миналата година, съобщиха от старозагорската компания. Пазарният дял на "Загорка" е достигнал 35.7% по размер на приходите, като причината са силни продажби на марката "Ариана" - увеличението им спрямо 2011 г. е 6%. От компанията отбелязват, че към края на 2012 г. продадените обеми от тази марка са достигнали 1 млн. хектолитра, колкото е произвеждала цялата пивоварна през 2000 г. Друг бранд - "Ариана тъмно", е станала лидер в своя сегмент, посочиха от "Загорка". Едноименната марка бира има ръст от 23% в обема на продажбите за миналата година, но най-бързо растящ е бил брандът "Хайнекен".

Повече зелено

И през тази година от пивоварната смятат да разширяват инвестициите си, като правят подобрения в производствените мощности, посочиха от дружеството. През миналата година е завършен нов склад за готова продукция, който предстои да бъде официално открит. Общите инвестиции за последните три години, в които влиза и изграждането на склада, са за близо 7 млн. евро. Зеленият склад е част от обща програма на "Загорка" за намаление на използваните енергия и вода и партньорства, с които да се ограничи вредата от прекалената консумация на алкохол. Миналата година заводът в Стара Загора е изразходвал 9% по-малко електричество, 8% е намалена термалната енергия, а изразходваната вода е ограничена със 7.8% - сравненията са направени спрямо 2009 г. Заради промени в организирането на дистрибуцията са спестени и 262 тона емисии от въглероден диоксид, са изчислили от компанията.

Бира по целия свят

Собственикът на "Загорка" - базираната в Холандия Heineken, също отчита добри резултати за миналата година. Приходите на групата са се повишили със 7.4%, достигайки 18.4 млрд. евро. В резултат нетната печалба е отбелязала повече от двойно увеличение до близо 3 млрд. евро. Част от добрия краен резултат се дължи и на преоценки след придобиването на пивоварната компания APB. През миналата година холандската група придоби контрол над азиатско-тихоокеанската APB, чиято централа се намира в Сингапур. Стойността на сделката беше 4.5 млрд. щатски долара, а продавач - Fraser and Neave. Heineken спечели продължилата месеци битка за контрола над азиатската компания, която произвежда популярната Tiger Beer. Другият претендент за покупка беше най-големият тайландски пивовар - ThaiBev.

Общите обеми бира, които групата Heineken е произвела за миналата година, са 221.2 млн. хектолитра, с 3.4% ръст на годишна база. В най-високия клас продукти обемите за миналата година са нараснали с над 6%, достигайки 29 млн. хектолитра. Заради повишената печалба очакваният дивидент за една акция на компанията е 0.89 евро, с над 7% повече от този за 2011 г.

"Загорка" има нов директор

Българската "Загорка" има нов изпълнителен директор — това е Николай Младенов, който ще заеме поста на Рууд ван ден Ейнден. Досега Младенов е бил мениджър "Продажби", след като е минал през почти всички нива на развитие в компанията. Той е започнал работа в отдел "Продажби" още през 2000 г., като постепенно е заемал различни ръководни постове. През 2008 г. се премества в Diageo и отговаря за търговския мениджмънт в Балканския регион. От 2011 г. отново се връща в "Загорка" и от компанията посочват, че неговата работа има важна роля за добрите им резултати през миналата година. Рууд ван ден Ейнден официално ще остане изпълнителен директор до 15 март, след което ще започне работа в централата на Heineken в Амстердам.

Резултати на Heineken
Показател (в млн. евро)2012Промяна спрямо 2011 (в %)
Приходи18 3837.4
Нетна печалба2 949106
Оперативен паричен поток1 484-29
Прогнозен дивидент0.897.2
Произведени обеми (в млн. хектолитри)  
Общо за групата221.23.4
Премиум сегмент29.16.2
Източник: Heineken N.V.

Още от Капитал