Втори опит на БДЖ да прокара съмнителна поръчка за охрана
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Втори опит на БДЖ да прокара съмнителна поръчка за охрана

Отказът на "Пътнически превози" да преработят документацията съгласно решението на КЗК е, меко казано, странен. Компанията може да се окаже с невалиден договор за охрана, ако съдът послуша регулатора и отмени поръчката.

Втори опит на БДЖ да прокара съмнителна поръчка за охрана

Превозвачът не се отказва от ограничителни условия в процедура за близо 6 млн. лева

Десислава Лещарска
6952 прочитания

Отказът на "Пътнически превози" да преработят документацията съгласно решението на КЗК е, меко казано, странен. Компанията може да се окаже с невалиден договор за охрана, ако съдът послуша регулатора и отмени поръчката.

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Поръчката е за охрана на 37 обекта на "Пътнически превози" в цялата страна

Ограничителни условия към кандидатите да охраняват имуществото на "БДЖ – Пътнически превози" оцеляха в поръчка за близо 6 млн. лева и срок за изпълнение  три години. Това става ясно от съобщение на страницата на превозвача от понеделник. Вместо да промени изискванията към потенциалните участници според препоръки на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), "БДЖ – Пътнически превози" просто е удължило срока за прием на оферти. Новият срок е 15 април.

КЗК отмени през февруари решение на управителите на жп компанията Методи Христов и Георги Иванов за откриване на процедурата за избор на охранител с мотивите, че е незаконосъобразна. Решението идва след жалба на дружеството "Бюро за охрана и сигурност – ИТ", закупило тръжна документация заедно с още пет компании. По искане на жалбопотаделя КЗК налага временна мярка – спиране на процедурата. БДЖ обжалва мярката и на 19 февруари Върховният административен съд (ВАС) се произнася в полза на железницата. Търгът продължава с нови срокове, но с предишните ограничителни условия към кандидатите. Методи Христов отказа коментар и обяви, че всички запитвания трябва да се отправят към Министерството на транспорта.

Съмнително упорство

От БДЖ обжалват и решението на КЗК за отмяна на конкурса, като се очаква ВАС да се произнесе по казуса в края на април. В тази ситуация на предстоящо произнасяне обаче отказът на "Пътнически превози" да преработят документацията е, меко казано, странен. Компанията може да се окаже с невалиден договор за охрана с избрания кандидат. Това ще се случи, при положение че съдът потвърди решението на КЗК. В този случай железопътният превозвач ще трябва да започне нова процедура по възлагане на обществена поръчка.

Според представител на охранителния сектор решението за продължаване на процедурата преди произнасяне на съда по същество е необяснимо и оставя впечатление, че поръчката е нагласена за определен кандидат.

Ограничителните изисквания

В жалбата си от "Бюро за охрана и сигурност – ИТ" са посочили общо 17 изисквания, които според дружеството са незаконосъобразни. При разглеждането ѝ от антимонополния регулатор приемаха за основателни четири от тях. Едно от тях е изискването "всеки участник да притежава собствен сървър за GPS система". БДЖ на практика изключва възможността кандидатите да ползват вече изградена система на трето лице под наем или на лизинг, което противоречи на разпоредбите на ЗОП.

Необосновано високо е и поставеното изискване кандидатите да имат назначени на трудов договор най-малко 500 души охранители, което е близо два пъти повече от необходимите според възложителя 271 охранители.

Друго незаконосъобразно условие е, че "БДЖ – Пътнически превози" ще може да определи едностранно конкретни лимити за консумативи (електроенергия, вода, телефон, топлоенергия и др.), в които избраният участник ще трябва да се вмести. Надхвърлянето им пък ще е за сметка на самия избран изпълнител. Четвъртото условие гласи, че при необходимост държавната компания може да включи допълнителни обекти извън първоначално договорените, при което обаче общата стойност на договора ще остане непроменена. Всички тези неконкурентни изисквания остават непроменени.

Съмнителни са и други критерии към бъдещия охранител на "Пътнически превози", въпреки че незаконосъобразността им не е потвърдена от КЗК. Минималният оборот на кандидатите например трябва да е 9 млн. лв. за последните три години. Заложените изисквания за спецификациите на необходимата техника, описана в поръчката, са изкопирани от интернет страницата на компания за доставка на оборудване на системи за сигурност.

За какво е поръчката

Самата поръчка е за избор на охранител за 37 обекта на "БДЖ – Пътнически превози" в цялата страна, от които около една четвърт са в района на София. В списъка са включени както сгради и складове на компанията, така и машини, съоръжения и т.нар. подвижен железопътен състав и др. Прогнозната стойност на поръчката е 5.86 млн. лв. без ДДС, а срокът – 3 години. Избраният от държавното дружество критерий за оценка е "икономически най-изгодна оферта", като се разглеждат два основни показателя – единият е технически, а вторият е предложената цена за охранител. Според изчисленията на компанията за изпълнението на поръчката ще са необходими 271 охранители.

Поръчката е за охрана на 37 обекта на "Пътнически превози" в цялата страна

Ограничителни условия към кандидатите да охраняват имуществото на "БДЖ – Пътнически превози" оцеляха в поръчка за близо 6 млн. лева и срок за изпълнение  три години. Това става ясно от съобщение на страницата на превозвача от понеделник. Вместо да промени изискванията към потенциалните участници според препоръки на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), "БДЖ – Пътнически превози" просто е удължило срока за прием на оферти. Новият срок е 15 април.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    ibmibm avatar :-|
    ibmibm

    Защо Съвета на директорите все още не взема решение за уволнението на управителите на двете дъщерни дружества? Та нима само Владимиров е отговорен за бедственото положение в БДЖ?
    Първи трябва да бъде освободен и подведен под съдебна отговорност управителя на БДЖ Товарни превози Пламен Джуров.
    Министър Кръстев, обърнете се към ДАНС и Криминална полиция и ще получите така желаните от Вас сигнали за корупция и умишлена безстопанственост. Гледайте на БДЖ като собственик, а не като чиновник.

  • 2
    ahasver avatar :-|
    ahasver

    Един приятел ходи да търси работа като охранител на гара София. Поприказвали за условията , приятелят почти се съгласил , па се сетил та попитал дали персоналът краде. Отговорът бил утвърдителен. "Никой не може да опази тогава ". рекъл нашият и си отишъл.

  • 3
    bajtan avatar :-|
    dark'star

    [quote#2:"ahasver"]попитал дали персоналът краде. [/quote]"Срещу нелоялни служители защита няма" !

  • 4
    ms_pain avatar :-|
    ms_pain

    За кого е поръчката конкретно? Че не разбрах кой кандидатства и на кого какъв се пада, защото явно много през просото са го подкарали

  • 5
    svetomir avatar :-|
    Svet

    Дано новите ни управници да вземат най-накрая да приватизират БДЖ-то защото нищо друго не може да спре постоянните машинации там. Ако държавата съумее да привлече и добър инвеститор, тогава може дори и икономиката ни малко да мръдне, за което малко се съмнявам.

  • 6
    mitkomm avatar :-|
    Mitko Manev

    Една от най- големете глупости на Дянков, беше да печели тоя с най- малка цена.Пълни глупости- да може да има тежест, но не и да е определяща, защото има още поне 10 компонента , които са определящи за качеството на охраната.
    С ниската цена се създават предпоставки за некачествина охрана, лъжи и кражби, защото тия пари/печалбата за фирмата/ трябва да се избиват от някъде.
    От 20 години има охрана на гарата, но като тая фирма, която охранява в момента не е имало и тя е именно БОС, а нашата гара е една от най- трудните в подбалкана, много цигани- крадци.Момчетата си вършат работата перфектно.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK