Мариус Вакарою, "Оргахим": Очакваме търговете за саниране на сгради
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мариус Вакарою, "Оргахим": Очакваме търговете за саниране на сгради

Мариус Вакарою, главен изпълнителен директор на "Оргахим"

Мариус Вакарою, "Оргахим": Очакваме търговете за саниране на сгради

За съжаление в държавно финансираните поръчки често цената е единственото, което се взема предвид, казва главният изпълнителен директор на компанията

7985 прочитания

Мариус Вакарою, главен изпълнителен директор на "Оргахим"

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Мариус Вакарою е на 37 г. Роден е в Букурещ. Кариерата му е основно като IT експерт, по-голямата част от нея - в "Оргахим". От 2007 г. се прехвърля като специалист по финансов контрол в компанията. Три години и половина по-късно, през ноември 2011 г., става главен изпълнителен директор на "Оргахим", а от януари 2012 г. е главен изпълнителен директор на цялата група (дружествата в България и Румъния). "Оргахим" е собственост на два фонда - "Уайтбийм холдингс лимитид", Малта, с 64.54% и "Тайдъл Уейв трейдинг лимитид" със 17.17%, и "Поликолор" - Букурещ, с 10.76% от акциите.

Какви са финансовите резултати на "Оргахим" за 2012 г.?

- Доста доволен съм от тях, като се има предвид ситуацията на пазара. "Оргахим" е ориентиран в три продуктови групи: архитектурни стоки (бои, лакове и т.н), индустриални продукти (например смоли) и химически компоненти (материали за PVC дограма.) За миналата година отчетохме много добри резултати в първата и третата група. За втората не може да се каже същото основно заради пожара в цеха ни в Русе в началото на 2012 г. В момента изграждаме наново този цех и имаме намерение да приключим в края на тази година. Но така или иначе липсата му се отразява на резултатите ни за миналата година и така ще е и за тази. Ако изключим това, сме доволни от 2012 г.

Какво значи това в числа?

- Оборотът ни е около 20% по-голям от този за 2011 г. - около 60 млн. евро. За печалбата не мога да говоря, тъй като резултатите са обобщени с тези на дружеството в Румъния и числото не би било показателно.

Какви са очакванията ви за 2013 г.?

- Конкретно за архитектурните продукти (тези, които са за крайния потребител) смятам, че имаме увеличение на пазарния дял и ще се стремим да го вдигаме още. За съжаление няма официални данни за нашия пазар, на които да се опрем, казвайки, че имаме конкретна позиция. И за 2013 г. обаче имаме високи очаквания. Въпреки че пазарът тук е в криза, надяваме се, че с иновативните продукти, които предлагаме, тази година ще покажем добри резултати. Така че, що се отнася до потребителските ни стоки, очакваме отново силен ръст. Ако говорим за строителни материали, надявам се бъдещото ново правителство да задвижи по-сериозно проектите за саниране на сградите, което всъщност означава поставяне на термоизолации.

Имаме много добри продукти за тези проекти и се надяваме да се включим в тях. Термоизолациите ни са сертифицирани, даваме дългосрочна гаранция за тях и смятаме, че са силно конкурентни. Имаме и отличен екип специалисти по санирането и можем да помогнем на властите в управлението на самия процес по саниране. Предложили сме да съдействаме например с организиране на семинари по темата, за да сме максимално полезни. Продуктовата ни линия за топлоизолации е с отлично качество и смятаме, че с нея можем да подобрим значително самата ефективност на сградите и да намалим потреблението на енергия в тях, което е ключово. Имаме и иновативни продукти за реновиране на фасади - модерни и исторически. Имаме например един много интересен демонстрационен проект във Франция. Там направихме демонстрационна къща, за да покажем как биха изглеждали други 100 такива сгради с нашите материали.

В тази област обаче имате силна конкуренция. Защо мислите, че ще бъдат избрани в България точно продуктите на "Оргахим"?

- Имаме два типа конкуренция в тази област. От една страна, големи компании с качествени стоки с гаранция. Смятаме, че можем да бъдем предпочетени пред тях, защото продуктите ни са иновативни и на добра цена. Другият тип конкуренция са фирмите, които правят евтини нискокачествени изолации. С тях не можем да се борим. За съжаление в държавно финансираните търгове често цената е единственото, което се взема предвид. Ако цената ще е определяща и няма изисквания за определено качество и гаранция, вероятно няма да сме конкурентни. Но се надяваме да убедим правителството, че не е нормално само цената да е водеща. Защото например в Румъния доста блокове, които бяха санирани, се наложи да бъдат пак санирани след по-малко от година именно заради недостатъчно качество и гаранция. Просто ниската цена доста често означава и такова качество. Не искаме и няма да се конкурираме с такива продукти.

Как оценявате конкуренцията в България във вашия сегмент изобщо?

- Трудно е да се говори на тази тема, защото нашите стоки са в няколко различни продуктови ниши, където имаме различни конкуренти. В категорията на боите и лаковете определено сме номер едно на българския пазар по продажби по наши собствени изчисления. Що се отнася до изолациите, оценката ни е, че сме поне номер две. Но официални данни няма.

Имахте ли застраховка на изгорелия цех?

- Да, разбира се.

Какви бяха загубите ви от пожара?

- Големи. Общо мисля, че са около 2 млн. евро. Но ще построим фабриката изцяло наново във вида, в който беше.

Ако сравните България и Румъния като място за правене на бизнес, коя от двете страни е по-добра?

- Румъния е по-голям пазар и малко по-скъп, цените могат да се поддържат по-високи. Но пък е много по-конкурентен от българския - има пет големи играча. Затова смятам, че българският е по-добър, по-близък е до разбирането ми как трябва да работи един пазар.

Къде са по-добри условията за правене на бизнес от двете страни?

- Определено в България. Тук ДДС е 20%, а корпоративният данък - 10%. Има текущи проблеми като кризата и политическите бури в момента, но, общо взето, тук е по-добре. Също и заплатите са по-ниски, което е важно.

Ако сега трябваше да вземете решение да отворите предприятие тук, щяхте ли да го направите?

- Всъщност вземаме това решение всеки ден и то е "да".

Имат ли сегашните собственици намерение да продават компанията и има ли реални действия в тази посока? Преговори с кандидат-купувачи?

- Нашите основни акционери са инвестиционни фондове. Те винаги купуват предприятията с цел да ги продадат. Така че по всяко време се водят различни дискусии и разговори за продажба. Но на този етап няма определен купувач и нищо не се случва.

Каква е прогнозата ви за развитието на българския пазар?

- Нямам такава. Никой не знае какво ще се случи. Само се надявам нашият бизнес да върви нагоре. Не разчитаме на ръст на самия пазар в България, а на ръст на нашата компания.

Как е организирана дистрибуцията ви?

- Имаме няколко канала за дистрибуция. Първо - ключови клиенти, каквито са веригите магазини. Второ - собствени дистрибутори в основните градове и три големи склада в страната - в София, Пловдив и Бургас. И имаме около 50 магазина на принципа на франчайзинга. И отделно - звено за b2b сделки.

Каква е прогнозата ви за бъдещето на специализираните вериги?

- Тях наричаме ключови клиенти. Очакваме именно те да растат като продажби. Като брой магазини драстично увеличение едва ли ще има, защото населението на страната е силно концентрирано в големите градове и с няколко магазина в тях покриваш основната част от потребителите. Но като обем на продажбите мисля, че ще растат. В близкото бъдеще - 3 до 5 години, основното потребление ще бъде фокусирано там.

Каква част от оборота ви идва от тях?

- Около 20%, ако говорим за пазара на бои и лакове.

Ключова дума напоследък е оптимизация. Вие как оптимизирате бизнеса си?

- Разчитаме на екипите си и на дистрибуторите си. Сигурен съм, че с тяхна помощ ще постигнем по-добро представяне.

Нямате намаление на разходите за заплати.

- Не, нямаме. Защо да ги намаляваме? Хората са основният ни капитал. Защо да го намаляваме?

Ще инвестирате ли още в страната?

- Като сгради и машини, тоест нов капацитет - не. Имаме достатъчно такъв, за да покрием от фабриката в Русе и българския, и румънския пазар, което се и случва. В Румъния имаме само фабрика за автобои. Но инвестираме всеки ден в нови разработки и обучение на персонала си.

Мариус Вакарою е на 37 г. Роден е в Букурещ. Кариерата му е основно като IT експерт, по-голямата част от нея - в "Оргахим". От 2007 г. се прехвърля като специалист по финансов контрол в компанията. Три години и половина по-късно, през ноември 2011 г., става главен изпълнителен директор на "Оргахим", а от януари 2012 г. е главен изпълнителен директор на цялата група (дружествата в България и Румъния). "Оргахим" е собственост на два фонда - "Уайтбийм холдингс лимитид", Малта, с 64.54% и "Тайдъл Уейв трейдинг лимитид" със 17.17%, и "Поликолор" - Букурещ, с 10.76% от акциите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK