Google постигна споразумение с антимонополните регулатори на ЕС
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Google постигна споразумение с антимонополните регулатори на ЕС

Google за пръв път отстъпва пред такива правно обвързващи я ограничения за начина, по който отсега нататък ще представя резултатите си от търсенето.

Google постигна споразумение с антимонополните регулатори на ЕС

Това ще позволи на технологичнага компания да избегне сериозна глоба

Христо Съйнов
2770 прочитания

Google за пръв път отстъпва пред такива правно обвързващи я ограничения за начина, по който отсега нататък ще представя резултатите си от търсенето.

© CHRISTIAN HARTMANN


Три години след като Европейската комисия започна да проучва дали Google злоупотребява с господстващото си положение в онлайн търсенето, изглежда, че компанията е постигнала споразумение с регулатора, пише Economist. Американската технологична компания Google отстъпва за пръв път пред такива правно обвързващи я ограничения за начина, по който отсега нататък ще представя резултатите си от търсенето.

Споразумение вместо глоба

През май 2012 г. еврокомисарят по конкуренцията Хоакин Алмуния изложи четири проблема, които будят тревога относно Google, която представлява повече от 90% от търсенията в Европа. Първата беше, че Google дава предпочитание на собствените си специализирани услуги за търсене (за ресторанти или полети, например) пред другите.

Вторият е, че предоставя копиране на съдържание от конкурентите си. Третият е ексклузивните споразумения между Google и други собственици на уебсайтове, при които Google пуска реклами, които се появяват, след като бъдат потърсени тези сайтове. Четвъртият е, че рекламодателите не могат лесно да прехвърлят кампании от Google към конкурентите му.

Оказва се, че това споразумение ще се занимава с първия проблем, главно чрез по-ясно етикетиране на вътрешни търсения в Google и чрез даване на видни връзки към конкурентни услуги.

Според проекта на споразумението с европейските органи за защита на конкуренцията Google ще трябва да преустрои страницата с резултати, така че да включи видни връзки към конкурентните търсачки и ясни означения за своите собствени услуги.

Според Financial Times споразумението с Брюксел ще бъде обвързващо за следващите 5 години, като компанията се ангажира да осведомява потребителите в Европа, когато популяризира свои собствени услуги. Освен това систематично ще бъдат посочвани връзки и към конкурентни търсачки. Google се съгласява също така да даде на доставчиците на съдържание и правото да се откажат от нейните услуги за специализирано търсене, като например Google News, без да бъдат санкционирани.

Конкуренцията недоволна

В резултатът на всичко това страниците на Google ще изглеждат различно за европейците от начина, по който ще ги виждат американците. И причината за това не е само в европейските регулаторни органи, а и в американската Федерална търговска комисия, която в отделно разследване през януари също сключи споразумение с Google, но при много по-леки условия.

Така че тези, които призоваха Европейската комисия да заеме още по-твърда линия (Microsoft, Expedia, Tripadvisor, Foundem, германски издатели на вестници и др.), определено ще бъдат разочаровани.

Споразумението между Google и Европейската комисия означава, че Google ще избегне официални обвинения и налагането на тежки глоби - нещо, от което Microsoft не успя да се спаси преди няколко години заради начина, по който налагаше на потребителите своя уеб браузър Internet Explorer.

Антитръстовите неволи за Google, изглежда, обаче са далеч от своя край, и то не само защото от ЕК заявиха, че ще наблюдават много внимателно дали компанията спазва обещанията си. Точно както потреблението се измества от компютрите към мобилните устройства, така и регулаторните битки ги следват плътно. Тази седмица стана ясно, че Microsoft и други конкуренти са поискали от комисаря да даде становище относно доминацията на Android, мобилната операционна система на Google.

Три години след като Европейската комисия започна да проучва дали Google злоупотребява с господстващото си положение в онлайн търсенето, изглежда, че компанията е постигнала споразумение с регулатора, пише Economist. Американската технологична компания Google отстъпва за пръв път пред такива правно обвързващи я ограничения за начина, по който отсега нататък ще представя резултатите си от търсенето.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.