Без спирачки за спада на продажбите на коли в Европа

За 18-ти пореден месец през март са регистрирани по-малко нови овтомобили

Европейските продажби на автомобили са спаднали с над 10 процента през март, като най-големите губещи са PSA Peugeot Citroen, Ford и Volkswagen, а в Германия дилърите отчитат най-слабо търсене от 20 години, съобщи Bloomberg.

И в Германия лоши резултати

Регистрациите на нови автомобили в Европа са се понижили до 1.35 млн. през март спрямо 1.5 млн. през същия месец на миналата година, показват данните на Европейската асоциация на производителите на автомобили (European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA)). От асоциацията отбелязват, че това е 18-ти пореден месец на спад в продажбите за региона. За цялото първо тримесечие продажбите са се понижили с 9.7% до 3.1 млн. автомобила, показват още данните на ACEA.

Заради проблемите с държавните дългове, които доведоха до рекордните 12% безработица в 17-те държави, които използват еврото, продажбите в четири от петте най-големи пазари на автомобили в Европа са се свили през миналия месец. Експертите обаче отбелязват че в случая най-лошата новина идва от Германия, която отчита най-стръмния спад в продажбите (-17%) на годишна база. Най-голямата икономика на Стария континент, в която се произвеждат и най-много коли, родината на VW, BMW и Daimler, също показва намаление на потреблението.

"В Западна Европа автомобилният пазар тази година е на път да удари ниво на продажби от 1993 г., а Германия изглежда се намира в свободно падане", заяви Макс Уорбъртън, анализатор в базираната в Сингапур Sanford C. Bernstein. "Печалбите в Германия все още са значително по-високи за единица продукция спрямо тези в Китай, като пазарът в най-голямата европейска икономика си остава ключов, особено за местните производители, но тенденциите в момента са силно обезпокоителни", добави той.

Всички продават по-малко

Продажбите в Европа на френската Париж PSA Peugeot Citroen, вторият най-голям производител на автомобили в региона, са спаднали с 16 на сто през март на годишна база.

Точно толкова по-слаб е резултатът и на американския автопроизводител Ford. Ръководството на Ford, което прогнозира загуба от 2 млрд. долара за европейското си поделение за 2013 г., получи одобрение от работниците в завода си в белгийския град Генк фабриката да бъде затворена през 2014 г. срещу изплащане на обезщетения.

Доставките на германската Volkswagen, лидер на европейския пазар по производство и продажби, са спаднали с 9.3% през предходния месец.

Ford и Peugeot са сред автомобилните производители, които планират съкращения на работни места и закриването фабрики в Европа през следващите години заради спада в потреблението. General Motors (GM), който също предвижда да затвори един от петте завода на Opel в Германия догодина, обаче смени стратегията си и обеща да вложи 4 млрд. евро в нови модели в европейското си поделение до 2016 г.

Европейските продажби на GM са паднали с 13 на сто през март, най-вече заради спада от 28% при Chevrolet, а продажбите на Opel са се понжили с 10 на сто.

При азиатските производители най-голям спад на продажбите в Европа отчете Toyota - 17 на сто, докато Hyundai обяви намаление от 10%.

Прогнозите не са розови

Питър Фус от консултантската компания Global Automotive Center прогнозира, че продажбите на автомобили в Европа за цялата година може да се понижат със 7%.

"Продължаващите затруднения в еврозоната доведоха до по-ниски от очакваното продажби през първото тримесечие", обясни Алън Ръшфорт, ръководител на европейското поделение на Hyundai. "Очакваме тази тенденция да се задържи и през второто тримесечие, като подобрението на потребителското доверие се очаква да помогне на продажбите през второто полугодие", допълни той.

"Пазарът се влошава от ден на ден все повече и за първи път не мога да видя къде е дъното", заяви Серджо Маркионе, главен изпълнителен директор на Fiat пред репортери на годишната среща на производителите на автомобили на 9 април. "Спадът на европейските продажби може да се окаже дори по-лош от очакваното, което ще ни накара да променим и прогнозите си за цялата 2013 г."